Mimořádná změna: Parkoviště se kvůli elektromobilům promění. Co mají v praxi nově udělat ostatní řidiči?

Parkování elektromobilů, ale také SUV s klasickými motory, kterých je stále více, začíná představovat hrozbu z pohledu uzavřených parkovacích ploch.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Jiřího K.
                   

V čem spočívá reálné riziko? A jakým způsobem je třeba parking v budovách upravit, aby v budoucnu nedocházelo k závažným nehodám? Tiché, čisté a výkonné – přesně takové jsou elektromobily a částečně i hybridy. Ovšem mají také svoje nedostatky. Tyto vozy jsou stále těžší adekvátně narůstajícím kapacitám jejich baterií, a navíc samotné baterie, kterými jsou vozy vybavené, představují vážnou hrozbu v případě požáru. Na základě těchto dvou skutečností je nutné provést zásadní změny v rámci parkovacích míst, jako jsou především vícepodlažní podzemní a nadzemní parkoviště, varuje ve svém dokumentu londýnský Institut pro kapacitní inženýrství.

Problémem je hmotnost, dnes i o půl tuny vyšší než dřív

Změna průměrné hmotnosti automobilů v posledních letech je důvodem k vážnému zamyšlení. Podle londýnského institutu činila v roce 1974 průměrná hmotnost vozu 1,5 tuny, ale v roce 2023 se již daná hodnota nekompromisně blíží dvěma tunám. Proč tomu tak je? Pro odpověď musíme vzít v potaz hned dva zásadní trendy. Předně jezdíme stále většími auty. SUV a pick-upy jsou dnes běžné, a to nejen na území Spojených států amerických.

iZdroj fotografie: Jan Novák pro AutoŽivě

Pro které jsou právě pick-upy tolik typické. V rámci evropského měřítka je zcela očividné, jak roste zájem řidičů o SUV. Z obecného pohledu lze tedy říci, že osobní vozy stále více narůstají jak na rozměrovém formátu, tak na váze. A dává to logiku. SUV nabízejí svým pasažérům více komfortu, více objemu pro zavazadla, často také lepší rozhled po vozovce, a navíc dávají i větší pocit bezpečnosti.

Akumulátory váží stále více, a to není jediný jejich problém

Druhým trendem je elektromobilita. Elektromobily mají stále větší podíl v rámci automobilového trhu, ovšem tyto vozy jsou stále těžší a těžší kvůli svým bateriím, které pomalu narůstají na kapacitě. Nejen, že se lidé pochopitelně dožadují stále většího dojezdu elektromobilů (a jejich výrobci se v maximálním dojezdu předhánějí), ale moderní technologie navíc tlačí na stále větší autonomii elektromobilů a ty i z tohoto důvodu potřebují nárůst kapacity akumulátorů.

„Zaparkoval jsem podél elektromobilu, ten začal hořet.“ Neuhádnete značku a model, ani jak dopadl chudák, který zaparkoval vedle

Již nyní se setkáváme se se stále větším počtem modelů SUV, ale také jiných formátů vozů, které jsou však vybavené těžkými akumulátory. Tím pádem dochází k přetížení některých parkovacích ploch, které na danou váhu původně nebyly dimenzované. Je proto nutné provést průzkum v rámci parkovacích míst a tam, kde to bude nutné, zesílit jejich nosnou plochu. Do míst, kde nebude zesílení reálné, by bylo vhodné zcela zamezit přístup pro těžké vozy buď úplně, nebo omezit jejich parkování pouze na nejnižší parkovací plochy, které nebudou vyšší váhou vozů ohrožené,“ uvádí Chris Waple s londýnského institutu.   

Navíc jedna palčivá komplikace, to spalováky nemají

Videa hořících aut vyvolávají na internetu a v televizi trochu zavádějící dojem, že tato vozidla představují výhradně nebezpečí požáru, tedy vznícení akumulátorů, které pak ohrožují posádku vozu. Mnohem znepokojivější je však skutečnost, že pokud lithium-iontová baterie vzplane, je její uhašení velmi obtížné. Zásadní roli v tomto ohledu má umístění nad parkovací místa elektromobilů vodní hasicí sytém – tzv. sprinklery. I když sprinklerový systém neuhasí vznícený elektromobil, rozhodně sníží rychlost šíření požáru do svého okolí.

iZdroj fotografie: HZS Olomouckého kraje

Mohli bychom také říci, že díky tomu, že sprinklery stříkají vodu na sousední vozy, zabraňuje se tím jejích vznícení od vozidla hořícího. Tento typ řešení je důležitý především pro podzemní parkoviště a na řadě moderních parkovacích podzemních ploch se s ním dnes i setkáme. Rozhodně však není instalován ve všech budovách – zejména pokud hovoříme o budovách starších. Průzkum zabezpečení na celé řadě parkovacích míst nebude levný, stejně jako nebude levná instalace hasicích systémů na těchto místech.

Nových vozů na elektrický pohon bude jen a jen přibývat

Změny by však měly proběhnout co možná nejdříve. Podle Mezinárodní energetické agentury se v roce 2022 prodalo více než 10 milionů elektromobilů a plug-in hybridů a jejich počet již dosahuje 20 procent všech nově registrovaných vozidel. Takový podíl už není ani zdaleka zanedbatelný a je nutné jej mít na zřeteli. V našem případě z toho pohledu, že elektromobily samozřejmě musí mít kde parkovat, ale parkovací plochy právě pro ně určené musí být především bezpečné.

Máte strach parkovat vedle elektromobilů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články