Máte kombi nebo SUV? Pokud ano, tak letos státu zaplatíte extra „daň“. Raději si dopředu spočítejte, kolik to bude

Co je malé, to je milé, a navíc to stojí méně peněz. Minimálně pokud projde návrh nekompetentních politiků na zdražení parkování pro velká auta.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Je to stále dokola a dokola. Ve jménu zlepšení, bezpečnosti, komfortu či dostupnosti státní aparát přichází z nejrůznějšími řešeními. Která mají ve výsledku vždy jeden jediný dopad. Občan musí platit. Hlavní město Praha čelí dlouhodobě problému s nedostatkem parkovacích míst. Na konci roku tak zazněl z radnice nápad, že by řidiči velkých aut měli platit za parkování víc.

Velká auta jsou špatná, jejich řidiči budou platit mnohem víc

Jestli to chápeme dobře, tak nově by dotčení řidiči měli platit za dvě parkovací místa. A to z důvodu většího prostorového nároku, který jejich vozidla vyžadují. Myšlenku se snažil obhájit náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib. Idea spočívá v jednoduchém principu, totiž že větší auta zabírají více místa na parkování. A proto by měli jejich majitelé připlatit za tuto rozsáhlejší spotřebu parkovací plochy.

iZdroj fotografie: iStock

Co kdyby radši pan Hřib naskočil na svou koloběžku a odjel škodit někam jinam, třeba se vrátil na rodnou Moravu? Plán by zahrnoval tři cenová pásma pro parkování – malá, střední a velká, přičemž velká vozidla by byla zahrnuta ve vyšším tarifu. Auta, na něž by se nová pravidla vztahovala, by byla definována jako ta s délkou přesahující pět metrů. Tato změna by zejména ovlivnila majitele vozidel typu pick-up, jejichž délka může přesahovat délku standardních osobních automobilů.

Jsou velká SUV skutečně nebezpečná pro chodce? Testy Euro NCAP mluví jinak

Je otázkou, kolik pick-upů reálně do centra jezdí a parkuje tam. Samo o sobě je to nepříjemné. A člověk raději do centra volí menší auto než větší. Celé je to samozřejmě nesmysl. Kdo určí, jak velká jsou už „moc velká“ auta? A kde bude a kdo čerpat data o vozidlech? Radnice bude pronikat do soukromých údajů o řidičích a jejich autech? Moderní auta jsou větší a větší. To je prostě přirozený vývoj. A omezovat řidiče finančně? Nic to nevyřeší, jen by to byly další peníze do městské kasičky.

Podstata je jinde, o občany nejde. Do rozpočtu půjde víc peněz

Rozhodně to nijak nepomůže ostatním řidičům, kteří třeba nemají kde zaparkovat. Počítat s tím, že za vybrané finance Praha nějak rozšíří parkovací kapacity, je bláhové. Zpátky k tomu, jak by probíhala kontrola aut. Sledovat městské strážníky, jak pobíhají s metrem kolem auta, by bylo jistě vtipné. Ale neefektivní. Změří to správně, s přesností na milimetr? Právě ten milimetr, který může oddělovat jednotlivé hranice pro platby?

iZdroj fotografie: David Castor / Creative Commons / CC-BY-SA

Těžko, k tomu je zapotřebí certifikované měřicí zařízení, a ne páska z Bauhausu. V rámci tématu bylo také komunikováno, že by více platily automobily se zapojeným přívěsným vozíkem. Proboha, kolik takových v centru asi parkuje? Celá debata jen poukazuje na to, jak bizarní věci magistrát zbytečně řeší. Aktuálně na oficiálním webu pro parkování v Praze není nic nového, stále tam platí to, co dřív. Snad myšlenka, stejně jako jiné pofiderní nápady nekompetentních konkrétních politiků, zmizí v propadlišti dějin.

Souhlasíte s návrhem?

Zdroj: Praha1
Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články