To bude nyní nový trend na všech parkovištích: „Pokud se to řidičům nelíbí, ať nasednou na kolo“

S elektromobilem budou řidiči platit, ale méně. Spalovací motory v autech znamenají jediné, motoristi musí sáhnout do peněženky dvakrát.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Svět automobilové dopravy se rychle mění a nové trendy ohledně ochrany životního prostředí se stávají nedílnou součástí každodenního života řidičů. Bohužel je někdy snaha o ekologii zaměňována za tyranii a vysávání peněženek nic nemohoucích motoristů. Jedním z nejnovějších vývojů v tomto směru je zavedení systému placení parkovného na základě emisí vozidla. Jaký vliv to může mít na řidiče a co to znamená pro budoucnost parkování? Nic pozitivního.

Kdo má diesel nebo benzín, bude platit víc, ať chce, nebo ne

Dobrá, je tady snaha o snížení znečištění a ochranu životního prostředí, to je v pořádku. A dlouhodobě. Nicméně jednou z iniciativ je postupné omezení provozu spalovacích motorů a podpora čistých a nízkoemisních vozidel. A to za každou cenu, bez ohledu na to, zda řidiči chtějí, nebo nechtějí jezdit elektrickými auty. Jedním z nejnovějších trendů v automobilovém průmyslu je zavedení systému placení parkovného na základě emisí vozidla. Tento systém již začíná fungovat v některých evropských městech. Příkladem je Londýn.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak to funguje? Sazby parkovného se stanovují na základě emisních hodnot vozidla. Čím vyšší emise, tím více musí řidič zaplatit za parkování. Systém může využívat různé metody měření emisí, ať už jde o zobrazovací zařízení, které je umístěno ve vozidle, nebo jiné technologické řešení. Sazby parkovného se výrazně liší v závislosti na emisích automobilu. To znamená, že majitelé vozidel s nízkými emisemi mají platit méně než majitelé vozidel s vysokými emisemi. Opatření má sloužit jako pobídka k přechodu na ekologičtější a čistější vozidla.

Dostali jste pokutu za parkování? Nemusíte za ni platit

Jinak řečeno pokud neprojde globální zákaz aut se spalovacími motory, budou občané donucení zbavit se svých klasických aut jinak. Další omezení a sankce už tady jsou. Kromě nového systému parkování podle emisí některá města zavedla omezení vjezdu pro vozidla se spalovacími motory. Mohou to být vyšší vstupní poplatky do centra města nebo zákazy vjezdu pro vozidla s vysokými emisemi. Tato opatření mají za cíl motivovat lidi k přechodu na vozidla s nižšími emisemi. Poplatky se mají pohybovat v přepočtu od cca 15 Kč do 150 Kč.

Máte diesel? Při parkování zaplatíte o 200 Kč navíc a basta!

Řidiči používající zobrazovací zařízení zaplatí paušální poplatek 80 Kč, 200 Kč nebo 280 Kč v závislosti na místě a čase. Lidem, kteří platí přes aplikaci a jejichž auto vypustí méně než 255 g CO2 za každý ujetý kilometr, nabízí systém automaticky vypočítanou slevu. Nový systém využívá 13 emisních rozsahů. Za nejvíce znečišťující vozidla však řidiči zaplatí dvakrát více než za elektromobily. Platit se bude i za to, že má člověk víc aut. Podle pravidla hraničícího s totalitním režimem!

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Pokud je na stejné adrese registrováno více než jedno vozidlo, bude se muset zaplatit 2 500 Kč za každé další. Na všechna dieselová vozidla se navíc vztahuje příplatek 200 Kč. Jaká je situace u nás? Nedávno proběhla médii zpráva, že bude zpoplatněn vjezd na Prahu 1 a že systém budou kontrolovat monitorovací auta. Zpráva pak byla dementována jako nepravdivá. Nicméně poplatek za vjezd do centra metropole byl v určitém smyslu připuštěn. A komplikované parkování za drahé hodinové sazby v centru už platí tak jako tak. Podle emisí jako takových se zatím u nás ve městech neplatí. A v dohledné době platit nebude.

Mají poplatky za emise CO2 při parkování smysl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články