Český automechanik pečlivě vybral 5 nesmrtelných ojetin: Zvládneme s nimi najet 300 000 km bez jediné opravy

Uvažujete o koupi ojetiny s automatickou převodovkou? Máme pro vás výjimečné tipy, které zaručují extra dlouhý nájezd bez nákladných servisních zásahů.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
                   

Přehledy ojetin s vysokou životností jsou samozřejmě vysoce oblíbené. Většinou zájemci o koupi ojetiny jinak vůbec nevědí, podle jakých kritérií se orientovat, aby nezvolili špatně. Celá řada značek ojetých vozů trpí postupem let, a především nájezdu na různé varianty zásadního selhání. A že se zvláště určité poruchy dokáží brutálně prodražit v rámci souvisejících oprav, o tom by mohly tisíce řidičů vyprávět.

Ovšem ne všechny žebříčky spolehlivosti vozů jsou skutečně průkazné. Důležité je, aby je sestavili skuteční odborníci, kteří vycházejí z dlouholeté zkušenosti a relevantních statistik. Díky odborným žebříčkům spolehlivosti pak majitelé vozů mohou ušetřit i statisíce korun jen v prvním roce provozu jejich „nové“ ojetiny. Ojetiny, na niž třeba i celé roky šetřili peníze, nebo se kvůli ní zadlužili.

Výběr ojetiny neberte na lehkou váhu

Už několikrát jsem se setkal s tím, že si některý z mých přátel pořídil vůz za drahý úvěr (a to zvláště v současné době vysokých úrokových sazeb) a během pár měsíců se ho zase zbavoval. Protože zjistil, že cena oprav, které vůz vyžaduje, dramaticky převyšuje jeho finanční možnosti. Tomu je možné se vyhnout, pokud víte, po jaké konkrétní ojetině sáhnout. Tedy samozřejmě za předpokladu, že se předchozí majitel o své auto poctivě staral.

A teď klíčová otázka. Opravdu je v rámci spolehlivosti ojetiny možné zvolit pouze vůz s manuální převodovkou? Nebo se najdou i spolehlivé ojeté automobily v současné době s tolik oblíbenu převodovkou automatickou? Co na to říká odborník na servis japonských a evropských značek aut? „I levné vozy v automatu mohou sloužit svým majitelům velmi dlouho,“ říká pan Pavlíček. „Klíčové je, v jakém je auto stavu před koupí a jak o něj bylo postaráno v rámci pravidelných servisních kontrol a zásahů.“

5 jasných favoritů

Na základě svých zkušeností a zkušeností svých zákazníků na ojeté vozy nám pan Pavlíček definoval pět ojetin, do kterých se z pohledu jejich spolehlivosti vyplatí investovat. Klíčovým kritériem výběru těchto vozů byla jejich schopnost najet přes 300 000 kilometrů, aniž by si vyžádaly zásadní opravy převodovky a motoru. Faktem je, že variátory a robotické převodovky nemají obecně vzato na trhu s automobily příliš dobré renomé. Stojí za tím jejich nespolehlivost a logicky vysoké náklady na jejich servis.

iZdroj fotografie: Depositphotos

„Jako problematické se často ukazují malé motory s turbem. Proto v našem žebříčku nejspolehlivějších ojetin figurují auta s hydromechanickými automaty, a především s čistě atmosférickými motory. Právě ty nedisponují žádnými složitými systémy směrem ke zvyšování tlaku v sání,“ sdělil nám náš expert na ojetiny. Ale pojďme se již podívat, které vozy s automatem se do žebříčku těch nejspolehlivějších ojetin vlastně dostaly. Třeba vás dokáží oslovit nejen spolehlivostí, ale i dalšími kvalitami.       

Držák Ford Kuga, ale jen ve 2,5litru

Mezi nejspolehlivější ojetiny na trhu patří beze sporu Ford Kuga. Jedná se o pohledný crossover, o nějž je na trhu dlouhodobě zájem. V našem případě ovšem musí být osazený atmosférickým 2,5litrovým motorem Duratec HE, který dává vozu výkon 150 koní. Vůz zvládne s tímto agregátem ujet bez problému 300 000 kilometrů bez generálky motoru. Kugy s touto motorizací se neprodávaly v rámci celosvětového měřítka globálně, ale dostupné jsou. Jejich příkladně odolná automatická šestistupňová převodovka s označením 6F35 vznikla v kooperaci mezi Fordem a General Motors a následně se objevila v celé řadě menších SUV.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tento motor vývojáři ve Fordu následně ještě vylepšili. Zapracovali na konstrukci hydraulických blokových ventilů a přidali dodatečné chlazení. Pak ještě následovalo posílení spojky. Tím bylo dosaženo opravdu výjimečné spolehlivosti motoru, který bez potíží zvládá překonat nájezd 300 000 kilometrů. Jen je třeba po každých 60 tisících kilometrech měnit olej a samozřejmě i olejový filtr.    

Lexus ES 2017 – věčné auto

Nejen náš odborník Pavlíček, ale také ostatní experti na ojeté vozy vnímají Lexus řady ES za vysloveně nesmrtelnou ikonu. A to konkrétně model z roku 2017. Jedná se o moc pěkný a komfortní sedan, který je osazený opět 2,5litrovým motorem. Ten je samozřejmě atmosférický a jeho výkon činí 184 koní. Automatická převodovka je stejně jako u vychváleného Fordu Kuga šestistupňová.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co je ale mezi těmito vozy rozdílné, tak právě celková životnost motorizace. Ti, kdo se o daný Lexus dobře starají, mohou počítat s bezproblémovým nájezdem až za hranici půl milionu kilometrů. A to je přesně to, co od své ojetiny potřebujeme, že? Bohužel se však příliš mnoho Lexusů z roku 2017 v rámci řady ES aktuálně neprodává. Holt jeho majitelé jsou si dobře vědomi kvalit svého miláčka, a tak si ho střeží jako oko v hlavě.    

Až 450 000 bezproblémových kilometrů s Hondou Accord

Další vůz, který se v našem žebříčku ojetin řadí mezi nesmrtelné, opět pochází z Japonska. Mluvíme o Hondě Accord sedmé generace, která byla ve výrobě již od roku 2008. Tyto vozy byly velmi dobře vybavené, ale především skrývaly pod kapotou pověstné čtyřválce s objemem 2 a také 2,4 litru. Slabší verze přináší výkon 155 a silnější pak hned 190 koní. Automatická převodovka je zde jen 5stupňová, ale vůz s ní dokáže ujet bez zásadnějších servisních zásahů klidně i 450 000 kilometrů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ovšem i v tomto případě jsou nutné pravidelné servisní kontroly a také výměny oleje a filtru po každých 60 tisících kilometrech. Je evidentní, že stále platí stejné pravidlo. Dobře se o své auto starej a pak máš šanci si sáhnout na neskutečně dlouhý nájezd beze strachu z vysokých nákladů na opravu převodovky nebo motoru.      

Toyota Camry s dvěma top motorizacemi

A v rámci japonské produkce ještě zůstaneme i u třetího Metuzaléma mezi spolehlivými auty. Jedná se konkrétně o Toyotu, které se mezi lety 2011–2018 výjimečně povedl model Camry. Jasně, nebyl to zrovna model určený pro český trh, ale i tak k sehnání je. Jen si budete muset opět dát trochu více práce s jeho hledáním. V ideálním případě hledejte atmosférický zážehový čtyřválcový dvoulitr s výkonem 148 koní.

Nebo ještě lépe dvouapůllitr. To byl v zásadě extra velký držák, jen zlobil své majitele dvěma mouchami. Jednak byl hlučnější chvíli po nastartování, jednak nedokonalými těsněními, která neplnila svou funkci úplně dokonale. Každopádně v obou případech počítejte s šestistupňovou výborně fungující automatickou převodovkou. Mimochodem špatné nebyly ani šestiválce s výkonem 277 koní, ale těch je na trhu velmi málo, a tak jsou prakticky nesehnatelné.  

Subaru Outback – 2,5 litru slibuje pohodový nájezd přes půl milionu

Pětici našich nejodolnějších ojetin uzavírá značka Subaru. Jeho model Outback vyráběný mezi lety 2014 a 2019 je patrně jedním z nejspolehlivějších aut na trhu vůbec. Tedy pokud okamžitě zapomenete na verze se vznětovými motory. Naopak se orientujte na benzín a konkrétně pak o objemu 2,5 litru. V tomto případě vůz přináší výkon 167 koní, a to s motorem typu boxer. Tento motor má celkově vynikající vlastnosti – od efektivity až po samozřejmě spolehlivost, o kterou nám jde v tomto případě především.  

iZdroj fotografie: Depositphotos

Má to však jedno ALE. Je třeba zvolit vůz s manuální převodovkou, protože variátory většinou v případě Outbacku nepřežily ani 100 000 kilometrů. Každopádně v manuálu se můžete spolehnout na to, že i tento vůz zvládne nájezd 500 000 kilometrů bez generálky motoru. A to je zásadní.

Japonské automobilky vedou

Určitě jste zaregistrovali, že čtyři z pěti aut v našem žebříčku pocházejí z japonské produkce. A možná si hned vzpomenete i na to, že se vždycky říkalo, že japonská auta patří mezi vůbec nejspolehlivější. Takže to není jen nějaká řidičská legenda. Opravdu tomu tak je. Jen je třeba vědět, jaké motorizace konkrétně hledat, jakou variantu převodovky a jaký rok výroby vozu. Teprve pak máte šanci vybrat takový vůz, který vás snad i přežije. Kdo je majitelem nějakého méně spolehlivého auta, hravě utratí klidně 20 000 Kč za servis ročně. I v případě, že narazí na kousek, který měl u předchozích majitelů kvalitní péči.  

Jak velký důraz kladete při výběru ojetiny na žebříčky životnosti motoru?

Diskuze Vstoupit do diskuze
143 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články