1) Příliš levná nafta neznámého původu

Pokud si všimnete, že se vaše auto, vybavené dieselovým motorem, chová v provozu poněkud divně, pohybuje se přískoky, chod jednotlivých válců vynechává a z výfuku se mu občas vyvalí hustý, černý kouř, nemůžete si prostě jen tak říct: Ten Dým Ignoruj!“ Na vině zpravidla bývá ona příslovečná poslední kapka. Nafty.
Nekvalitní palivo může nenávratně poškodit vstřikovače či palivové čerpadlo. Karbonové úsady na sacích ventilech nebo v horším případě na povrchu pístu stojí za špatným spalováním směsi. Hlavně u moderních vstřikovačů typu common rail představuje oprava nemalou investici v řádech desítek tisíc korun.
Lze podobné situaci předcházet? Rozhodně ano, jen nesmíte škudlit. Jste-li s některou čerpací stanicí spokojeni, rozhodně byste neměli zamířit jinam jen kvůli pár korunám.
A také občas investujte do paliva s aditivy, která mají detergentní účinky neboli čistí vstřikování od starých usazenin a eliminují tvorbu nových úsad.

2) Vysoká zátěž motoru bezprostředně po nastartování

Je zima -40 °C jako v někde v Pensylvánii, na Floridě padají zmrzlí leguáni ze stromů a vy si chcete vyrazit hned po obědě na tradiční moučník a kafíčko k mamince. Sednete do auťáku, otočíte klíčkem a okamžitě se snažíte plynový pedál zadupat někam do podlahy.
Pokud si říkáte, že na tom nevidíte nic zvláštního a děláte to tak běžně, neděláte dobře. Může to mít negativní vliv na funkci, tentokrát však nikoliv rostlináře, ale celého motoru.
Pro výrobu motoru a jeho jednotlivých vnitřních komponentů se používají rozdílné materiály, z nichž každý může mít odlišné vlastnosti. Různou rychlostí se zahřívají, roztahují a zase se ochlazují. Situace je o to horší, že nedostatečné mazání způsobuje větší opotřebení mechanických dílů. Zvlášť písty, válce a těsnění hlavy jsou v tomto směru extrémně citlivé.
Moderní vozy využívají hydraulické vymezování vůle mezi zdvihátky ventilů (tzv. hydroštely) a ventily. Po vypnutí motoru rozehřátý olej vyteče, někdy již během velmi krátké doby v řádu minut. Dokud jsou zdvihátka prázdná, nefungují správně, což z pozice řidiče poznáte podle charakteristického zvuku – klepání. Zatěžovat pohonnou jednotku v této fázi je naprosto nevhodné. Špatně však zároveň je i příliš malá zátěž motoru, neboť po nastartování v chladném počasí se ztuhlý olej jen pomalu zahřívá a vtéká úzkými kanálky tam, kam patří.

3) Spojka není brzda

Jste řidič – zelenáč, stojíte v kopci na křižovatce a modlíte se, aby řidič za vámi měl dostatečný odstup? Spoléháte na samolepku s nápisem Nelep se mi na pr**l, nejsem tvoje stará, ale ouha, ten pán v klobouku za vámi asi neumí číst.
Rozjezd do kopce bez použití ruční brzdy s rychlým přešlápnutím pedálů je mistrovská disciplína, kterou ne každý zvládá na jedničku. Jenže pokud to neumíte, spojka dostává pěkně zabrat. Tentýž problém pramení ze zlozvyku nebo možná z pohodlnosti některých řidičů, kteří spojku používají jako opěrku pro chodidlo. Neustále ji tak zatěžují, což je samozřejmě špatně.
Opakovaným dlouhodobým sešlápnutím spojky místo brzdy (a to nejen při rozjezdu) dochází k pálení spojkového obložení lamely a povrchu přítlačného talíře. Dochází k jejímu trvalému rozpojení, což implikuje mírné tření, zahřátí disků a předčasné vyhlazení.
Poznáte to tak, že spojka začíná prokluzovat a svoji nedobrou kondici vám dá najevo i akusticky: klepáním. Zpočátku při chodu na volnoběh, později si zvuku všimnete i při sešlápnutí spojky.
Kromě spojky se při podobném způsobu rozjezdu poškozuje dvouhmotový setrvačník, jímž jsou některé moderní vozy vybaveny.

4) Zajíždění nového motoru

Dříve toto pravidlo platilo pro většinu vyrobených vozů, dnes už moderní technologie pokročily natolik, že záběh nového automobilu v současnosti zdaleka nezabere tolik času jako našim dědečkům. Tehdy si na sebe musely jednotlivé díly motoru „zvyknout“ a navzájem si sednout.
To samozřejmě platí stále, nicméně doba tohoto procesu se nyní výrazně zkrátila.
Proč? Je to nejen díky odolnějším materiálům a kvalitnější mazivům. Podstatnou roli hraje i to, že dnešní zákazníci jsou velmi nároční, mezinárodní normy přísné, výstupní kontroly výrobců autodílů nekompromisní a měřicí přístroje daleko přesnější než v době před 30 lety.
Ačkoliv více výrobců už nutnost záběhu neuvádí a obecně lze tedy říci, že se bez záběhu můžete obejít, šetrné zacházení s novým vozem se vždy vyplatí. Rozhodně neuděláte žádnou chybu, pokud se budete spoléhat na technologickou specifikací konkrétního vozu,
kterou výrobce uvádí.

5) Zanedbaná výměna oleje

Nepodceňujte včasnou výměnu motorového oleje. Ani ten nejkvalitnější výrobek nevydrží věčně a platí to i v případě tohoto maziva. Odborníci radí řídit se doporučením, které uvádí výrobce konkrétního motoru. V manuálech se často píše o hranici 15 000 km nebo o lhůtě 1 rok, nicméně vždy záleží na konstrukci motoru a na podmínkách, v nichž je vůz provozován. Např. pokud jezdíte více ve městě, doporučený interval pro výměnu oleje zbytečně neprodlužujte.
Nový olej poskytuje motoru ochranu před korozí, chrání jej před opotřebením při studených startech a udržuje jej čistý. Naopak opožděná výměna oleje podstatným způsobem zkracuje životnost motoru. Saze, otěrové částice, kaly, nespálené zbytky paliva – to vše vede k tomu, že olejová náplň degraduje, motor se rychleji zanáší, ztrácí výkon a pokud nedojte k brzké nápravě, může se i zadřít. Zvlášť u moderních přeplňovaných agregátů, zejména turbodieselů, je dobré se řídit heslem: raději dříve než později.