Pirát silnic letěl 223 km/h v Octavii. Policistům řekl, že chtěl vyčistit EGR ventil. Důkazní video je neprůstřelné

Policisté z dálničních stíhaček už slyšeli tolik zdůvodnění vysoké rychlosti, že by z nich mohli sepsat knihu. Nicméně vždy něco překvapí. EGR ventil tedy určitě.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Policistům ze silniční kontroly v Polsku se na obrazovce radaru ukázaly zajímavé hodnoty rychlosti u právě projíždějící Octavie. Nelenili tedy a vydali se výkvět českého automobilového průmyslu zastavit za účelem kontroly a zjištění, co řidiče vozu vedlo k takovému kalupu, který by slušel spíše německému Autobahnu. Následovala obligátní kontrola dokladů a ona ještě obligátnější věta: „Víte, proč jsme vás zastavili?“ Odpověď překvapí i vás.

Rychlou jízdou k čistému ventilu

Nemáme sice přesný přepis celé konverzace, pouze úřední záznam, nicméně rozhovor mohl vypadat asi nějak takto: „No, asi jsem jel trochu rychleji“ „To tedy. Naměřili jsme Vám 223 km/h. V úseku, kde je povolená rychlost 120 km/h. Můžeme se zeptat, proč jste jel tak rychle?“ „Víte, já jsem chtěl vypálit EGR ventil“ „Cože???“ V tu chvíli i otrlí dálniční matadoři nemohli uvěřit svým uším. Slyšeli už sto báchorek kam kdo jak a proč spěchal, ale tohle ještě nikdy.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Když už tedy máme takovouto originální zpověď amatérského čističe EGR ventilu, pojďme se alespoň v rychlosti podívat, co to vlastně EGR ventil je a k čemu slouží. Jak píšeme i tady, jde o poměrně důležitou součástku, která posílá část výfukových plynů zpátky do sání a do spalovacího prostoru. Má snížit teplotu hoření a zároveň snížit přebytek kyslíku, čímž se sníží podmínky vhodné pro tvorbu oxidů dusíku. A právě k tomu má sloužit EGR ventil.

Trable EGR ventilu a jejich řešení

Jeho provoz je tedy z principu ovlivněn spalinami, které přes něj proudí. A s nimi i všechny nečistoty, které nestihly shořet při spalovacím procesu a které postupně vytváří karbonové usazeniny, samozřejmě nejen v EGR ventilu. Jejich postupné přibývání může v důsledku omezit nebo i zcela zastavit schopnost plynulé regulace průtoku ventilem. Jediným řešením je pak buďto ventil vyjmout, rozebrat a vyčistit, případně jej rovnou vyměnit za nový.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Často zmiňované „vypálení sazí z motoru“ intenzivním spalováním při vyšších otáčkách motoru je sice také možné, speciálně u EGR ventilu už ale nebývají teploty tak vysoké, aby to efektivní dekarbonizaci spustilo. Pravdou zůstává, že převážný provoz na nízké otáčky a celkové podtáčení dokáže karbonem motor zanést, občasné „vytočení“ je tedy jen ku prospěchu. Určitě ale není potřeba kvůli němu jezdit 223 km/h. Stačí „vytočená trojka“ při stále legální rychlosti.

Jakou máte s EGR ventily zkušenost vy?

Zdroj: Policja Gorzów

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Video: Téměř světový rekord ukrajinského odstřelovače. Svůj cíl zasáhl na 2,7 kilometru, jde o skoro nemožný úspěch
Události247.cz
Události247.cz
EU se chystá na odvetný úder proti Putinovi. Konec šéfa Kremlu je blíž, než by se mohlo zdát
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Na lodičce na řece se projíždí žena s mužem. Z krajiny je ale sleduje několik tváří, všimnou si jen ti nejlepší
adbz.cz
adbz.cz
Ukázal trik, jak udělat boty voděodolnými. V dešti ani sněhu se nemusí bát, že by do nich zateklo, a navíc jsou stále čisté