Nenápadné písmeno M na dopravní značce děsí 94 % řidičů: Ti nevědí, co přikazuje. Pokuty ale rozdává 24/7

Dopravní značky jsou někdy sice malé, ale o to víc tajemné, zejména pro začínající řidiče. Nevinný znak znamená, že musíte platit.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Někdy vidím značku, o které nevím, co znamená. Dopravní značku, symbol na autě, emblém na světelné tabuli nad dálnicí. Měl jsem to kdysi s tabulkou s písmenem A na nákladních autech. Nevěděl jsem, co to znamená. Jak jsem zjistil později, tak se jedná o označení vozidel přepravujících odpad. V některých zemích, mezi které od 1. listopadu 2008 patří i Česko, platí povinnost označovat vozidla přepravující odpad bílými tabulkami s černým písmenem A.

Některé dopravní značky matou řidiče, neznají totiž význam

Jak prosté. Nevím proč a vlastně je mi to jedno. Hlavně že už jsem uspokojil touhu po vědění. Podobně jsem to měl i s písmenem M na dodatkové tabulce. Tam jsem ale tušil. Takže značka a na ní jedno velké písmeno. Na první pohled nic zvláštního. Jenže právě tento nenápadný symbol dokáže některé řidiče pořádně zmást. Netuší, jestli se jich to týká nebo ne. Týká se jen určité skupiny řidičů, zatímco ostatní by si s ním vůbec nemuseli lámat hlavu. Přesto se najdou tací, kteří při pohledu na tuto tabulku začnou panikařit, zpomalovat, nebo dokonce zmatkovat.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Vezmu od začátku. Dodatkové tabulky jsou běžnou součástí dopravního značení a jejich úkolem je upřesnit nebo omezit platnost hlavní dopravní značky. Například tabulka s nápisem „Platí jen pro nákladní vozidla“ jasně říká, že se značka vztahuje pouze na kamiony. Tady si neodpustím osobní vsuvku. Jde o dodatkové tabulky pod značkami omezujícími maximální povolenou rychlost. Zejména těmi, které jsou na silnicích, kde se staví dálnice. Běžná osmdesátka je omezena na padesát, leckdy i na třicet kilometrů v hodině.

Ovšem pod značkou je dodatková tabulka s nápisem Po–Pá 7.00–18.00. Je to jasné jak facka. Omezení platí ve všední den, v rámci tradiční pracovní doby. Což by měli chápat řidič, kteří se jak šneci sunou úsekem třeba v neděli odpoledne a zbytečně drásají nervy ostatním. A zdržují provoz. Zpátky ale k tématu. Takže co když na tabulce není žádný text, jen písmeno M? Právě tady začíná problém. Pro většinu řidičů je to záhada. Někteří si myslí, že jde o nějaké nové pravidlo, jiní zase, že se jedná o chybu. A co je pravda?

Jedno písmeno a řidič dané skupiny ví, že musí platit mýtné

Písmeno M na dodatkové tabulce označuje, že se značka vztahuje na vozidla podléhající povinnosti platit mýtné. Ano, je to tak jednoduché. Ale zkuste to vysvětlit někomu, kdo na silnici vidí tuto tabulku poprvé. A co to znamená pro nás, běžné řidiče? Pokud neřídíte vozidlo, které spadá do kategorie povinnosti platit mýtné, můžete tuto tabulku klidně ignorovat. Mýto platí pro vozidla nad 3,5 tuny. Jestli jezdíte jen svým osobním autem, nemusíte to vůbec řešit, mýtné je tématem zejména pro nákladní dopravu. Pro řidiče osobních aut je důležitá jedna věc.

Když je na této dodatkové tabulce symbol dálniční známky, pak platí, aby na úseku měla zaplacený dálniční poplatek i osobní auta s hmotností do 3,5 tuny. Zajímají vás znění zákona? Definici časového poplatku i mýta můžeme najít ve vyhlášce č. 294/2015 Sb. Tam jsou tyto dodatkové tabulky definovány v příloze pod označením E 11a až E 11f. Legislativa říká, že „tabulka označuje úsek silnice, jehož užití je zpoplatněno mýtným“.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

„Tabulku lze použít také k označení úseku dálnice, jehož užití je na rozdíl od předcházejícího úseku zpoplatněno mýtným.“ Jako obvykle platí, že úseky s dodatkovými tabulkami musí mít definovaný a označený začátek a konec. Jedna značka je na začátku, druhá, identická, ale s přeškrtnutím v červené barvě zase na konci. Až příště pojedete po nějaké komunikaci a uvidíte tabulku s písmenem M, můžete být klidní. Za volantem osobního auta. V náklaďáku ale naopak musí zbystřit a vědět, že to s hrazením mýtného máte v pořádku.

Viděli jste někdy tuto značku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články