Přezouvání pneumatik už není potřeba. Přichází očekávaná revoluce

Jeden z největších gigantů ve výrobě pneumatik přichází se zcela revolučním řešením, které možná změní dosavadní styl používání pneumatik. A omezí nutnost neustálého přezouvání.

i Zdroj fotografie: Arizonaman 1 / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Jestli je něco na automobilu v podstatě již desítky let v zásadě neměnné, jsou to právě pneumatiky. Samozřejmě, vyvíjí se nové směsi, nové vzorky, nové konstrukce a třeba moderní zimní pneumatiky z posledních několika málo let se s těmi před 20–30 lety nedají srovnat, pořád ale vypadají na první pohled stejně. A zcela stejně se musí „potupně“ měnit a přezouvat, když dojde k nějakému problému. Vypadá to ale, že jedna z gumárenských revolucí je na obzoru. Pojďme se na ni podívat společně.

Německý gigant nezažívá aktuálně zrovna lehké časy

Koncern Continental, jakkoli momentálně (podobně jako drtivá většina německých automobilových výrobců a dodavatelů automobilkám) nezažívá zrovna lehké časy, totiž přichází s inovacemi a technologiemi, které odstraní jeden zásadní, bezpečnostní problém. A sice že u mnoha vozidel se o případných problémech s pneumatikou dozvíte až tehdy, když dojde k zásadní změně v jízdních vlastnostech. A tedy i bezpečnosti. To však může být často již pozdě.

Německý gigant po 6 letech rezignuje na elektromobily, nevidí v nich smysl. Drsné procitnutí je tu

iZdroj fotografie: Continental

Technologie Conti Sense jako systém „včasné výstrahy“

ContiSense nepřetržitě monitoruje hloubku dezénu a teplotu pneumatiky pomocí senzorů na bázi pryže. Technologie přímo detekuje možné proražení profilu a řidič je okamžitě informován – výrazně rychleji než u dříve používaných systémů. Navíc je možné informace poslat i do smartphonu, a vy tak během několika sekund víte o sebemenším problému, který by se na pneumatikách vašeho vozu mohl vyskytnout.

Němečtí odborníci zvolili nejhorší letní i celoroční pneumatiky. Pokud takovou sadu máte, pohotově ji vyměňte

Systém ContiSense zahrnuje tyto technologie:

  • Koncept pro senzory integrované na povrchu pneumatiky nebo struktuře pneumatiky.
  • Použití elektricky vodivé pryže ke snímání a přenosu signálů.
  • Automatické snímání stavu pneumatik a vozovky.
  • Přenos signálu z pneumatiky na vozidlo prostřednictvím eTIS – systému TPMS fixovaného v pneumatikách.
  • Rádiový přenos možný přes RF nebo Bluetooth.

Conti Adapt pro flexibilní změny podle povětrnostní situace

ContiAdapt je novou technologii, která dokáže změnit kontaktní plochu pneumatiky pomocí integrovaných mikrokompresorů. S šířkově nastavitelným ráfkem lze nastavit čtyři různé kombinace pro jízdu na mokrém, nerovném, kluzkém a normálním povrchu. Ideální přilnavost na kluzkém povrchu lze dosáhnout pomocí zvětšené kontaktní plochy s nízkým tlakem v pneumatikách. Jinými slovy, je možno plynule přizpůsobit plochu pneumatiky tomu, v jakém stavu je aktuálně vozovka, po které jedete.

Nejhorší zimní pneumatiky 2024 v podrobném přehledu. Na tuto „stlačenou tmu“ rychle zapomeňte a znovu přezujte

Continental ve finále spojil obě technologie v koncepční pneumatiku, která se vždy přizpůsobí příslušným podmínkám vozovky a zajistí tak potřebnou adhezi a udržení „ve stopě“.

Systém tak může upravit velikost kontaktní plochy, která je za různých podmínek vozovky rozhodujícím faktorem pro bezpečnost i pohodlí. Čtyři různé kombinace umožňují dokonalé přizpůsobení mokrým, nerovným, kluzkým a běžným podmínkám. Například menší kontaktní plocha v kombinaci s vysokým tlakem v pneumatikách zajišťuje nízký valivý odpor a energeticky úspornou jízdu na hladkých a suchých vozovkách. Naproti tomu kombinace větší kontaktní plochy s nižším tlakem v pneumatikách poskytuje ideální přilnavost na kluzké vozovce.

Možnost úpravy i pro jízdu ve sněhu nebo na náledí

Systém také umožňuje nastavit velmi nízký tlak v pneumatikách pod 1 bar, aby pomohl vozidlu vyjet z parkovacího místa, například v hlubokém sněhu, nebo přejet nebezpečný úsek náledí. Což by nakonec mohlo fungovat i lépe a s méně kompromisy, než fungují dnešní celoroční pneumatiky. A také omezit nutnost neustálého přezouvání. Teorie a výstupy od výrobce jsou zatím více než slibné, uvidíme, jak si bude systém od Continentalu počínat v případném praktickém nasazení. A budeme vás informovat.

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články