Německý gigant po 6 letech rezignuje na elektromobily, nevidí v nich smysl. Drsné procitnutí je tu

Pokud jeden z největších hráčů v automobilovém průmyslu po šesti letech de facto škrtne elektromobily tlustou čarou, má k tomu pádný důvod. A silné argumenty pro jinou variantu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Když jsem četl tuto zprávu na německých serverech, došlo mi, že se právě mění dějiny. Pokud takto obří firma, která je s automobily spjata naprosto bytostně a de facto „od nepaměti“, prohlásí něco v tom duchu, jako že nevěří elektromobilitě, a navíc k tomu přidá řadu pádných argumentů, je to opravdu na zamyšlenou. Tohle nejsou ekologičtí aktivisté s vteřinovým lepidlem, ani to není TDI tuner, co se směje Priusu. Ne, tuhle firmu dost dobře nejde ignorovat. Pojďme se do Německa podívat společně.

Baterie donekonečna zvětšovat nelze

Jak totiž uvádí například server Techzle, německý gigant Bosch po 6 letech vývoje „stopnul“ další vývoj pohonného řetězce baterie – elektromotor, a plně se začal věnovat palivovým článkům a vodíku jako jejich pohonnému médiu. Proč ten náhlý zvrat? Jednoduchá matematika: 80 kWh baterie odpovídá 20litrové nádrži na naftu. Na 20 litrů nafty urazíte se spotřebou 6 l/100 km něco přes 300 kilometrů. Jenže pozor. Čím větší baterie, tím jsou těžší. A to znamená větší výkon a ještě více energie. 

Nejlepší důkaz nesmyslnosti elektromobilů? Prezident za volantem elektrického Hummeru: „To má být náš vzor?“

A kruh se uzavírá. A pokud si nedáte pozor, dopadnete jako Hummer EV, jehož autoři dali do auta celkem 1 325 kilogramů vážící baterie. To je ekvivalent… 55 litrové palivové nádrže. Jenže Hummer EV má přes 4 tuny. Chcete opravdu ještě stavět nákladní elektromobily? Velmi razantně byste snížili jejich užitečnou hmotnost, protože by vám ji z velké části zabraly – baterie. Připadá vám to jako nesmysl? Nejste v tom sami. A je to možná jeden ze zásadních problémů elektromobility: kamion na baterie postavíte opravdu velmi těžce.

Propočet u kamionu selhává na celé čáře

Tedy kamion, který bude schopen naložit to, co umí naložit dnešní kamiony, což je typicky 24 tun (s kamionem a návěsem, který sám váží 16–18 tun, byste se neměli dostat přes 48 tun na 5 náprav, maximální zatížení je 10 tun na nápravu). Inženýrům v německé firmě Bosch došlo, že tohle je slepá cesta. Pokud má nějaké vozidlo vozit desítky tun, nemůže mít objemnou a těžkou baterii. Respektive může, ale celý proces logistiky „jde do kopru“, ohledně doby nabíjení a dojezdu. Více než kde jinde tady platí „time is money“.

Přišla mu faktura za výměnu baterie do Tesly a sesypal se. Banka odmítla další půjčku a Elon Musk nerad čeká na peníze

Jinými slovy, co jde u osobní dopravy, nejde u nákladní. Navíc když se všechny ty kamiony zapojí na místě zastavení, zabere to buď příliš mnoho času, nebo dojde k tak velkému odběru, že to infrastruktura nezvládne. Vodík tyto problémy nemá. Moduly palivových článků, které nyní sjíždějí z výrobní linky ve Stuttgartu-Feuerbachu, jsou určeny pro amerického výrobce nákladních vozidel Nikola. Se 70 kg vodíku v nádržích (700 bar), kombinace tahač/návěs může ujet asi 800 kilometrů.

iZdroj fotografie: Bosch

S vodíkem je užitečná hmotnost podobná jako s naftou

A co je hlavní: užitečné zatížení vozu není o mnoho menší než u konvenčně postaveného kolegy. Prázdné nádrže se zcela naplní za 20 minut. Překonejte to s bateriemi – nemáte šanci. Zpočátku jsou tahače Nikola určeny pro americký trh, od příštího roku se budou kamiony na bázi Iveco S-Way používat i v Evropě. A tím to nekončí: Kromě „velkých hochů“ vidí Bosch příležitosti pro kompaktnější nákladní vozidlo v hmotnostní třídě 8 až 16 tun. Technologie je modulární a škálovatelná.

iZdroj fotografie: Bosch

Proto se začínají objevovat lehčí věci, dokonce i větší dodávky. Prototyp přestavěný na palivové články a založený na Volkswagenu e-Crafter už najíždí první kilometry. Tam, kde má dodávka standardně jako EV dojezd 115 km a pak se musí 45 minut nabíjet na rychlonabíječce, ujede vodíkový prototyp asi 540 kilometrů, načež se nádrže doplní za 6 minut. To asi nepotřebuje komentáře. A z takové dodávky je už jen krok k osobním. A pokud můžete využít vodíkovou infrastrukturu, která se již zavádí pro profesionální dopravu, můžete ji využít i pro osobní.

Do roku 2030 bude vodíková revoluce, soudí u Bosche

Závěrem? Thomas Wintrich, zodpovědný za mobilitu palivových článků ve společnosti Bosch, očekává vodíková osobní auta s technologií Bosch do konce dekády. To je za sedm let. Wintrich dále očekává, že v roce 2030 bude mít každý pátý kamion nad šest tun pohon s palivovými články a že vodíková technologie u společnosti Bosch bude v tomto roce generovat obrat 5 miliard eur. Pokud toto říká manažer firmy, která je na absolutní špičce v technologiích pro automobily v Evropě, nebrali bychom to na lehkou váhu.

iZdroj fotografie: Bosch

Celkové náklady na kilometr kamionu s palivovými články v roce 2030 se budou rovnat srovnatelnému kamionu se spalovacím motorem na fosilní paliva. Jediné, na co nemáme přímý vliv, je cena kilogramu vodíku. Očekávám, že do té doby klesne pod 4 eura za kg, doplňuje Wintrich. To je výrazný pokles, aktuálně v Nizozemsku zaplatíte v závislosti na čerpací stanici dvakrát až třikrát tolik. Ale pokud bude odbyt, dá se čekat i změna ceny.

Jak to vidíte vy, bude skutečně nákladní a profesionální doprava budoucnosti „vodíková“? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Myslíte, že Bosch sází na správnou kartu?

Zdroj: Techzle
Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články