Kolik let se může jezdit na jedněch pneumatikách? Majitel pneuservisu apeluje na řidiče před přezutím na zimní

Vlastnosti gumárenské směsi, použité při výrobě pneumatik se v čase mění. Proto je dobré znát datum výroby, zejména u starších pneumatik a zejména před zimní sezónou.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Gumárenská směs, ze které jsou vyrobeny pneumatiky podléhá stárnutí jako každá pryž, se kterou se můžete setkat. Pryžová těsnění ve dveřích stejně jako pryžové hadice zkrátka nevydrží věčnost, postupem času u nich dochází ke zpuchření a ztrátě užitných vlastností. U těsnění na dveřích tomu dokážeme vzdorovat pravidelnou údržbou. Jak na tom ale budou naše pneumatiky, které ochrannými přípravky natírá málokdo, navíc jsou vystaveny výrazně větší nepřízni počasí? A víte, kdy byly pneu na vašem vlastně vyrobeny a kolik let vydrží?

Stáří pneumatiky a její životnost

Zjistit stáří pneumatiky na vašem autě je velmi jednoduché. Každá pneumatika je vybavena tzv. DOT kódem, najdeme jej na bočnici a jeho poslední čtyřčíslí udává datum výroby s přesností na týdny. První dny značí týden (od 1-53) a druhé dvě rok, pneumatika s posledním čtyřčíslím „1719“ byla tedy vyrobena v 17 týdnu roku 2019 (neboli první týden v květnu 2019). Pokud jsou pneumatiky v pořádku, není nezbytně nutné, aby byly zcela stejného data výroby, týdny v tomto případě nehrají roli.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nicméně roky by již roli hrát mohly. Kolik let vlastně vydrží pneumatika, aby si zachovala svoje vlastnosti, tedy zejména pružnost a schopnost adheze na vozovce? Záleží na několika faktorech. Prvním je skladování a údržba, pneumatika vystavená permanentně UV záření u auta parkujícího na ulici vydrží pochopitelně méně, než pneumatika, jež většinu svého „života“ strávila v suché garáži, bez slunečního světla. Případně byla také občas ošetřena přípravkem na pneumatiky.

Jak se pozná stará a nevyhovující pneumatika?

Výrobci sami udávají různé doby, po které si pneumatiky zachovají svoje vlastnosti. A jak nám potvrdil majitel pneuservisu, jde o dobu od 4 do 10 let, podle typu a podle způsobu užívání. První známkou toho, že se vaše pneumatika chýlí ke konci svojí životnosti jsou drobné trhlinky a prasklinky, které při podrobnějším podívání uvidíte na běhounu i na bočnicích. To je známka toho, že gumárenská směs, ze které je pneumatika vyrobena již nemá svoji původní soudržnost (a pružnost) a začíná se pomalu drolit a rozpadat. Ruku v ruce s tímto se také nese menší odolnost vůči defektům, pneumatikou snáze proniknou cizí a ostré předměty.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Stará zimní pneumatika je v zimě nefunkční

Další známkou stárnutí pneumatiky je její tvrdnutí a „sklovatění“, které se nemile projeví zejména v zimních podmínkách, ale třeba i na mokré vozovce. Typicky, pokud objevíte extrémně výhodnou nabídku na zimní obutí, které však bylo vyrobeno před 5 a více lety, je v podstatě zbytečné něco takového pořizovat. Za tu dobu pneumatiky už mohly ztratit velkou část ze svojí pružnosti a schopnosti adheze, což se na sněhu nebo ledu projeví opravdu nemile. A nic na tom nemění hloubka vzorku.

Mám jednu osobní zkušenost, kdy jsem chvíli užíval starší Mercedes řady M (W 163), dodaný prodejcem právě na starých, zimních gumách. A to, co na suchu nebylo v zásadě nijak poznat se dramaticky projevilo s první sněhem. Absolutně nepomáhalo, že „emko“ umělo „hrabat čtyřmi“ a vzorek byl solidních 5 mm a více. Auto klouzalo po předku, do boku, jak se mu zlíbilo, i sousedovo Fabia byla jistější tam, kde pýcha Stuttgartu jela bokem.

Až výměna všech gum za nové vše změnila jak mávnutím kouzelného proutku. Pro vaši ilustraci, obutým pneumatikám bylo 10 let, a pohmatem byly opravdu tvrdé a lesklé, jejich pružnost zmizela kdesi v čase. Tady se tedy šetřit nevyplácí, a je dobré vědět, jak staré jsou ty na vašem voze nebo ty, které se chystáte koupit. Před zimní sezonou speciálně.

Co byste doporučili před letošním přezutím vy?

Zdroj: PneuMaster
Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články