Tyto dopravní značky vypadají skoro stejně, ale mají úplně jiný význam. Přesto se 42 % řidičů mýlí a platí pokuty

Dvě na první pohled velmi podobné značky mají ve skutečnosti velmi odlišné významy a odlišné jsou i sankce za jejich nerespektování. Naštěstí se chystá změna grafického provedení.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Nevím, jestli to tvůrci dopravních značek měli v úmyslu, ale některé z nich jsou si tak podobné (a matoucí), že se v podstatě nedivím, pokud se někdo splete. Tak třeba klasické bílé šipky na modrém podkladu. Obě vypadají velmi podobně, přesto mají značky C2a „Přikázaný směr jízdy“ a IP 4b „Jednosměrný provoz“ zcela odlišný význam. Jejich záměna vede k tisícům dopravních přestupků ročně – v roce 2024 bylo za jízdu v protisměru uděleno 8 642 pokut, z toho 3 217 případů souviselo právě s nesprávným pochopením těchto značek. Pojďme se nyní na jejich přesný význam podívat s redakcí AutoŽivě.cz společně.

Značka C2a – příkaz platí jen (a pouze) v daném místě

Dopravní značka C2a „Přikázaný směr jízdy“ je modrý kruh s bílou šipkou. Jde o příkazovou značku, která nařizuje směr jízdy pouze v konkrétním místě – typicky na křižovatce nebo při objíždění ostrůvku. Za touto značkou už příkaz neplatí a řidič může jet libovolným směrem. Libovolným, zdůrazňuji. Policejní statistiky přesto ukazují, že 42 % řidičů mylně považuje C2a za začátek jednosměrky a pokračuje pouze udaným směrem i za křižovatkou. A to mi přijde jako celkem zásadní procento na zamyšlení, popravdě řečeno.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

@ridicakbezproblemu

🚗💨 Jaký je rozdíl mezi značkami ‚Jednosměrná komunikace‘ a ‚Přikázaný směr jízdy‘? #car #test #etest #autoskola #road #znacky

♬ Shes homeless – ⭐️

Značka IP 4b – celá ulice je jednosměrná

Naproti tomu značka IP 4b „Jednosměrný provoz“ má tvar modrého obdélníku s bílou šipkou. Informuje o tom, že celá ulice nebo úsek komunikace je jednosměrný. Platnost trvá až do konce ulice nebo do odvolání jinou značkou. V Praze bylo v roce 2024 evidováno 1 876 případů jízdy v protisměru jednosměrkou, přičemž 67 % viníků uvedlo, že si značku spletli s C2a a domnívali se, že mohou za první křižovatkou otočit. Ne, prosím, nemohou.

iZdroj fotografie: Se souhlasem STOPCHAM

Značka C2a se navíc umisťuje přímo na křižovatky, před překážky nebo na místa, kde je nutné usměrnit provoz. Často bývá doplněna o přídavnou tabulku s textem „Mimo bus“ nebo „Mimo cyklisty“. Naproti tomu IP 4b najdete na začátku jednosměrných ulic, většinou hned za křižovatkou. Na konci jednosměrky pak stojí značka B2 „Zákaz vjezdu všech vozidel“ – charakteristický červený kruh s bílým pruhem. Což chápu, že takto napsané samo o sobě není přehledné. A v noci, v dešti a s únavou za krkem se zkrátka někdy jeden splete.

Za záměnu podobných značek bývají značně rozdílné sankce

Zajímavé přitom je, jak se liší i pokutování záměny. Za nedodržení přikázaného směru jízdy (C2a) hrozí pokuta 1 500 – 2 500 Kč ve správním řízení. Jízda v protisměru jednosměrkou (IP 4b) je však považována za závažnější přestupek s pokutou 5 000 – 10 000 Kč a 7 body. Od roku 2023 testuje Ministerstvo dopravy výraznější grafické odlišení obou značek – C2a by měla mít výrazný žlutý reflexní okraj. Konečně, chtělo by se dodat. Mimochodem, v navigačních systémech způsobuje záměna značek 18 % chybných instrukcí při plánování trasy centrem měst. To není úplně málo, co říkáte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články