Když při jízdě automobilem prudce měníme rychlost, musíme kromě sešlápnutí brzdy nebo plynu rovněž přeřadit. To obvykle nebývá problém, dělají to všichni řidiči vozů s manuálem, a učilo se to už v autoškole. Psát o tom článek pro web o automobilech může vypadat jako nošení dříví do lesa, jenže s narůstající snahou automobilek snižovat spotřebu paliva a zvyšovat výkon motoru při zachování jeho nízké spotřeby, rozuměj objemu, dochází k situacím, kdy se i hladké podřazení na nižší stupeň může ukázat jako neproveditelné nebo krajně nepříjemné řidiči i motoru.

Časy, kdy bylo „počítání zubů“ na převodovce výsadou nezkušených řidičů s čerstvým řidičským průkazem, jsou minulostí. Dnes se to může stát i zkušenému řidiči, stačí špatné načasování a budete mít pocit, že chce motor předběhnout auto.

Komplikace jménem převodový poměr

Nejproblémovější, ne-li nemožné, bývá za jízdy zařadit první rychlostní stupeň. Důvod je jednoduchý: Má příliš vysoký převodový poměr, a výjimkou není ani převodový poměr přes 3,5:1. Laicky řečeno, při tomto poměru potřebujete dosáhnout 3,5 otáčky klikového hřídele na 1 otáčku motoru. To samé platí pro převodovku, v níž se o synchronizaci rychlosti otáček kol převodovky s otáčkami motoru starají synchrony.

Takže, pokud auto stojí a vy začínáte z nuly, všechny součástky to zvládnou a plynule přeřadí. Pokud byste ale chtěli zařadit jedničku za jízdy, když se motor točí, je to na klikový hřídel i synchrony v převodovce obrovská zátěž, kterou nemusejí zvládnout. A buď se vám nepodaří zařadit vůbec, anebo to bude s patřičným zvukovým efektem. Zejména novější auta mají proti podřazení ve vysokých otáčkách ochranu, takže vás nenechají ve stovce podřadit na trojku ani nižší stupeň, dokud nezpomalíte …indikací bude hlasité „rachtání“, pokud budete řadit nižší stupeň příliš brzo.

Když synchrony nesynchronizují

Takže pokud chcete zařadili jedničku při dojezdu ke kruhovému objezdu nebo křižovatce, abyste mohli v případě, že nic nepojede, bez zastavení rovnou vyrazit a plynule daný úsek projet, budete to buď muset zvládnout na dvojku, nebo trochu čarovat se spojkou a plynem. To je situace, kdy přichází na řadu řazení s meziplynem, dvojité sešlápnutí spojky doplněné přidáním plynu v mezičase.

Vtip spočívá v tom, aktivně synchronům pomoci vyrovnat rychlost otáček kol převodovky ku otáčkám motoru. S použitím spojky zařadíte na neutrál, pustíte spojku, přidáte plyn, následně sešlápnete spojku a zařadíte jedničku. Tím, že přidáte plyn se zařazeným neutrálem, roztočíte převodovku bez toho, aniž by do procesu musely nějak zasáhnout synchrony. Jedná se o účinný způsob, který lze využít při každém podřazení.

Tento manévr má svůj původ ještě v dobách, kdy převodovky nebyly synchronizovány a jinak se ani řadit nedalo. Jeho velkým benefitem je, že prodlouží životnost převodovky vašeho vozu, protože šetří její nejporuchovější díl, a tím jsou právě synchrony. Ale musí se to ale umět, a samozřejmě se to snáze napíše, než udělá. Počítejte s tím, že první pokusy o řazení s meziplynem mohou skončit počítáním zubů, což převodovce samozřejmě nijak zvlášť nesvědčí.