Pokuta 10 000 Kč a zákaz řízení rok za to, že jedete s tažným zařízením? Češi pravidlo neznají a zbytečně chybují

Jezdit s tažným zařízením je možné, ale pouze pro vybranou skupinu řidičů, respektive aut. Ostatní je musí ihned schovat.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Není na každém autě, tedy není vidět na každém autě, které ho má. Tažné zařízení je jeden z těch nenápadných pomocníků, o kterém člověk ani neví. Pak v jeden moment zachrání celou akci, stěhování skříně, odvoz hromady suti, připojení karavanu. Řidiči ho používají, ale ne vždy respektují jasná pravidla hry. Tedy legislativní normy. Právě u nich spousta řidičů zbytečně hoří na jedné konkrétní maličkosti. Která zdaleka není maličkostí.

Tažné zařízení se dělí na několik druhů, pevné a odnímatelné

Jezdit s namontovaným odnímatelným tažným zařízením bez připojeného přívěsu lze jen za určitých okolností, respektive vůbec. Protože zákon mluví jednoznačně. Pokud je koule odnímatelná a dá se sejmout bez nářadí, musí dolů ve chvíli, kdy ji nepoužíváte. Přičemž smysl je prozaický a logický, aby nic neclonilo registrační značku ani světla. SPZ je to, co má být čitelné a viditelné vždy a všude. Porušení tohoto rámce přitom nepatří mezi drobnosti, které se „domluví“ na místě a jede se dál.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Sankce se řeší ve správním řízení a hraje se o částky mezi 5 000 a 10 000 Kč a navrch o zákaz řízení na půl roku až rok. To je kombinace, která se jen tak neignoruje. Zákon 361/2000 Sb., paragraf 5 Povinnosti řidiči, odstavec 2, bod l). Tam se píše, že řidič nesmí řídit vozidlo, jehož tabulka registrační značky je zakryta, nečitelná nebo upravena anebo umístěna tak, že je znemožněna nebo podstatně ztížena její čitelnost. To neplatí pro připojený vozík, na tom je samozřejmě SPZ. Ale pro cokoli jiného ano. Samostatnou kapitolou jsou nosiče na jízdní kola.

Nosiče kol na kouli mají místo pro upevnění registrační značky

Tam je přímo prostor pro upevnění registrační značky a jsou dvě možnosti. Odnímat SPZ z auta a přendávat ji na nosič. Anebo si nechat vystavit SPZ třetí, s hvězdičkami, která je na nosič kol přímo určena. Tady se ale nebavíme o vozíku nebo o tažném zařízení jako takovém. Podle zákona č. 341/2014 Sb. a vyhlášky o schvalování technické způsobilosti vozidel jsou jasně stanovena pravidla pro tažná zařízení. V příloze č. 3, bod 8 zákon upřesňuje podmínky, a to zcela konkrétně.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Spojovací zařízení třídy A50-X namontované na vozidle nesmí zakrývat místo pro zadní registrační tabulku nebo zhoršovat čitelnost zadní registrační tabulky nebo zakrývat předepsané osvětlení vozidla. To už jsme si řekli. Co dál? Jestliže tomu tak není, musí být část se spojovací koulí odmontovatelná bez použití nářadí, případně s nářadím umístěným povinně ve vozidle. To je asi také jasné. Ale vyhláška pokračuje.

Kdo jede bez vozíku a má kouli nahoře, koleduje si o pokutu

Vozidlo vybavené tažným zařízením schváleným s odnímatelnou spojovací koulí bez použití nářadí, musí mít tuto kouli odejmutou, pokud není využívána ke spojení s přípojným vozidlem nebo s jiným zařízením. Chápete? Není prostor pro chybu nebo osobní kreativitu. Shrnu to asi takto. Je tady řada možných potíží, pokud řidič neodstraní odnímatelné tažné zařízení. Jednak to může ovlivnit pojistné krytí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pojišťovny mohou odmítnout vyplatit plnění. A to i přestože byl viníkem někdo jiný. A o nečitelnosti SPZ už jsem také mluvil. Tento přestupek nelze řešit na místě, celá věc jde rovnou do správního řízení. Pokuta až deset tisíc, zákaz řízení, však víte, to už bych se opakoval. Takže pozor. Nezapomínejte sejmout tažné, pokud ho nepoužíváte. Přiznávám, samotnému se mi to stalo několikrát, naštěstí jsem si to uvědomil dřív, než si toho všimla policie. Co vy, jezdíte s tažným stále a napevno? Budu rád za vaše zkušenosti v komentářích pod článkem.

Jezdíte s tažným?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články