Jak se vyhnout pokutě, když omylem najedete na dálnici bez známky? Rozhodně nezastavovat, právě naopak

Stát se to může, a někomu dokonce dvakrát za sebou. Skutečně, vjet na dálnici a nemít zaplacenou známku se děje denně.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Zmiňoval jsem to v nedávnem článku. Dostal jsem pokutu. Najel jsem na dálnici a neměl jsem zaplacenou dálniční známku. Abych vysvětlil, nešlo o záměr, ale o mou zapomnětlivost, možná mírný zmatek. Spravuji několik aut a u všech samozřejmě pečlivě dbám na to, aby měla pravidelně placené povinné ručení i dálniční známku. Tady mi to vyklouzlo. Pikantní na tom je, že to bylo přesně rok a pár dní poté, co už se mi to jednou stalo. Inu, komu není rady, tomu není pomoci. Stejně jako před rokem i tentokrát na mě hlídka čekala.

Bez peněz na dálnici nelez, dalo by se říct. Jinak je to za pokutu

Stačilo, abych kolem ní projel, pověsila se na mě, na prvním sjezdu mě stáhla z dálnice a pokutovala. Problém byl v tom, že jsem nevěděl, že dálniční známka není zaplacena. Naopak jsem byl přesvědčen o tom, že ji zaplacenou mám. Může se ale stát, že řidič najede na dálnici a tam si uvědomí, že nemá dálniční poplatek zaplacený. Najet na dálnici bez zaplacené dálniční známky – je to situace, kterou si mnoho řidičů dokáže snadno představit? Nevím, já snad s pokorou a schopností udělat si legraci sám ze sebe musím říct, že to umím.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Dálniční známka je něco, co má řidič obvykle zaplaceno a pak na to rok nemyslí. Nevím, jak vy, jestli si to umíte představit. Jestli si umíte představit i to, jak vás poleje studený pot, když si to za volantem auta na dálnici uvědomíte. Cokoli – i prostá nepozornost – může vést k tomu, že si člověk uvědomí svůj omyl až ve chvíli, kdy už je na dálnici. Co v takové chvíli dělat? Zastavit? Jet dál? A hrozí vám pokuta, i když si známku koupíte dodatečně? Odpovědi na tyto otázky nejsou tak složité, jak by se mohlo zdát. Ne, ano, ano. Kdybych chtěl lakonicky zodpovědět tři položené otázky.

Co by zlepšilo české dálnice: Namísto zvýšení rychlosti raději pruh navíc a více policejních hlídek

Podle české legislativy musí mít každé vozidlo, které vjíždí na zpoplatněný úsek dálnice, zakoupenou elektronickou dálniční známku. První věc, kterou je třeba udělat, je zachovat klid. Zastavovat na dálnici kvůli nákupu známky není v žádném případě bezpečné. Nestojí to za pokutu. A i kdybyste zastavili na krajnici a známku si ihned online koupili, přesto může být pozdě. Takže se nevyplatí riskovat. Rozhodně na dálnici nezastavujte. Už vůbec není přípustné, aby někdo z dálnice couval nebo se tam otáčel. To je absolutní hazard se zdravím a životem.

Policie o řidiči ví a čeká na něj, nelze uniknout ani zaplacením

Tohle prostě ne, to za ty peníze nestojí! Mimochodem postih za takové jednání by byl mnohem horší než pětistovka za to, že člověk nezaplatil dálniční známku. Nejjednodušší řešení je ihned zakoupit elektronickou známku online. A tím ihned nemyslím ihned, jak jsem právě vysvětlil. Nezastavit u krajnice, ne ihned platit za jízdy. To platí samozřejmě, pokud jede člověk sám. Když sám není, má spolujezdce, který dálniční známku zvládne koupit, je to ideální situace. Přesto to neznamená, že člověk nezaplatí pokutu. Cože? Slíbil jsem, že to vysvětlím, a dostanu se k tomu. Stačí mobilní telefon, přístup na internet a je to otázkou několika minut.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Známku lze koupit přes oficiální web edalnice.cz, kde si stačí vybrat příslušný typ známky. Například desetidenní, měsíční nebo roční, pak zadat SPZ vozidla a provést platbu. Důležité je, že známka platí okamžitě po úspěšném dokončení transakce, tedy od chvíle, kdy dostanete potvrzení o nákupu. Pozor na to, musí jít o platbu kartou. Pokud člověk zvolí platbu převodem, vznikne tam časová prodleva.

Zaplatit známku lze online, se spolujezdcem klidně za jízdy

Nicméně je tu jeden zásadní bod, který nelze opomenout – pokuta vám může být stále uložena, i když máte zaplaceno. Kamery zaznamenají přesný čas, kdy jste na dálnici vjeli, to policisté porovnají s časem nákupu známky. Pokud si známku zakoupíte až po několika kilometrech jízdy, pravděpodobně se stane, že to bude vyhodnoceno jako přestupek. Je tady podmínka, že vás hlídka musí zastavit, nefunguje to tak, že by pokuta chodila automaticky poštou nebo do datové schránky. Ovšem dalším faktem je, že ke sledování aut dochází přes mýtné brány.

iZdroj fotografie: Aktron / Creative Commons / CC-BY-SA

Na ty jsou napojeni policisté. Pokud někdo projede pod mýtnou branou a nemá zaplaceno, systém ho vidí a dá echo hlídce, která si na něj počká. Vážně, vím o tom své. Nelze uniknout. Jen pokud najedete na dálnici a včas z ní sjedete a hlídka vás nechytne. Mně se to nepovedlo. Dvakrát. Pokud si uvědomíte svůj omyl až po opuštění dálnice, situace se zjednodušuje. V takovém případě už dodatečný nákup známky přestupek sice neřeší, ale hlídka pravděpodobně čeká stále někde na dálnici a vy už si to „smažíte“ někam jinam po okreskách.

V žádném případě se nevyplatí riskovat a na dálnici stavět

Abych to tedy uzavřel. Nejlepší je samozřejmě prevence. Koupit dálniční známku a nastavit si, aby vám přišlo upozornění. Už jsem to udělal. Potřetí, za rok, už mě nechytnou. Ideálně si dát poznámku i do kalendáře. Pokud už člověk najede na dálnici a uvědomí si svou chybu, tak nezmatkovat a nezastavovat.

Pokud už je policie před vámi a čeká na vás, pokutě neuniknete. Bude to ale třeba jen za 500 Kč. Ne plných 5 000 Kč, ne drsných 20 000 Kč ve správním řízení. Jedete-li se spolujezdcem, ten může ihned dálniční známku koupit. Pokud jedete sami, tak zastavit na prvním bezpečném místě, na pumpě, odpočívadle, a známku online koupit. Riskovat zastavení na dálnici nestojí za žádné peníze, navíc to nic neřeší.

Máte zaplacenou dálničku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články