V letním horku se řidiči snaží větrat, co to dá, ale nevědí, že tím páchají přestupek, který je může stát nakonec až 5 000 Kč.
Moje auto, tak si s ním mohu dělat co chci? Doba je dnes taková, že řada lidí má pocit, že si mohou dělat, co se jim zlíbí, protože „vždyť máme demokracii, ne?“ Není tomu tak. Nechci tady politikařit ani filozofovat. Mohl bych tvrdit, že demokracie je o tom, že jsme sice svobodní, ale že svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého, a podobně. To ale není můj šálek kávy, v redakci AutoŽivě se věnujeme motorismu, ne tak pilířům, na kterých stojí naše společnost. Beru to tak, že platí určitá pravidla a ta je třeba dodržovat.
Vlastní auto, ale člověk si s ním nemůže dělat, co se mu zlíbí
S tím souvisí to, že si člověk nemůže dělat to, co chce, dokonce ani se svým vlastním majetkem. A teď nemyslím, že si vezme sekyru a vyrazí na nákupy s tím, že pokud se mu něco znelíbí, udělá z toho pomyslnou kůlničku na dříví. Některá pravidla jsou skutečně přísná. Platí třeba, že řidič nemůže nechat jen tak otevřené okýnko vlastního auta. Vážně. Možná je tohle přesně ten typ situace, kdy si člověk říká, jestli už to s těmi předpisy a pokutami náhodou nejde trochu za hranu. Všichni známe klasické přestupky, které se řeší dnes a denně.
Rychlost, telefon za volantem, parkování na zákazu. Ale že by někdo mohl dostat pokutu až 5 000 korun za to, že nechá pootevřené okénko u auta? To už je opravdu něco, co by asi většinu řidičů ani ve snu nenapadlo. Fakt to není nějaký omyl nebo městská legenda? On to omyl není. Policie skutečně může udělit pokutu až do výše pěti tisíc korun, pokud necháte své auto zaparkované, a přitom nebude dostatečně zabezpečené. Právě pootevřené okénko je jedním z těch detailů, které mohou být vyhodnoceny jako přestupek.
Zní to možná přehnaně, ale zákon je v tomhle ohledu poměrně jasný. Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb. v § 26 odstavec 2 říká, že řidič, který se hodlá vzdálit od vozidla tak, že nemůže v případě potřeby okamžitě zasáhnout, musí učinit taková opatření, aby vozidlo nemohlo ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nemohla je neoprávněně užít jiná osoba. Je-li vozidlo povinně vybaveno zařízením proti neoprávněnému použití, musí je řidič užít.
Vozidlo se nesmí samo rozjet a nikdo s ním nesmí odjet
Řidič motorového vozidla nebo jízdní soupravy povinně vybavených zakládacími klíny jich musí užít, je-li třeba zajistit vozidlo nebo soupravu proti pohybu. Nás samozřejmě zajímá první část odstavce, o klínech se teď a tady bavit nemusíme. Ono je to logické, že je řidič povinen zajistit, aby vozidlo, které opouští, bylo zabezpečeno proti pohybu a také proti vniknutí nepovolané osoby. A právě tady je ten kámen úrazu, pokud necháte okénko byť jen pootevřené, byť jen na větračku, policista může rozhodnout, že auto není dostatečně zabezpečené.
Jistě, v létě je horko. Ale legislativa je nekompromisní, otevřené auto na ulici nesmí být. Jak v případě, že stojíte na parkovišti před domem, kde se cítíte bezpečně, tak i když třeba čekáte na odpočívadle u dálnice, kde si pak na chvíli odskočíte na toaletu. Zákon neřeší, kde stojíte, ale jak je auto zabezpečené. A to je přesně ten moment, kdy se z běžného řidiče může stát hříšník, aniž by si to vůbec uvědomil.
Větrání i přes minimální štěrbinu je zakázané, za pokutu
V praxi to vypadá tak, že policista při kontrole vozidla zjistí, že je okénko pootevřené, a může vám na místě uložit blokovou pokutu až do výše 2 000 korun. Pokud byste s pokutou nesouhlasili a věc by se dostala do správního řízení, může se částka vyšplhat až na 5 000 korun. Za dva centimetry pootevřeného okna. Stačí opravdu jen malá škvíra, kterou by teoreticky mohl někdo využít k vniknutí do auta.
Policista má v tomto ohledu poměrně širokou pravomoc a záleží na jeho uvážení, jestli situaci vyhodnotí jako přestupek. A to je další věc, která mi na tom celém přijde trochu problematická. Absence jasné hranice dává prostor pro subjektivní posouzení, a tím pádem i pro různé výklady. V reálu se samozřejmě nestává každý den, že by policisté obcházeli parkoviště a rozdávali pokuty za pootevřená okénka. Ale případy nejsou výjimečné.
Stačí, aby někdo nahlásil podezřelé vozidlo nebo aby policisté při běžné kontrole narazili na auto, které není podle jejich názoru dostatečně zabezpečené. A pak už je to jen otázka několika minut a můžete mít na svědomí přestupek, o kterém jste možná ani netušili, že existuje. V redakci AutoŽivě jsme udělali rychlý průzkum mezi vybranými čtenáři a zjistili jsme, že o tomto neví 94 % dotázaných. Tak pozor na to. Je mi jasné, že není nic příjemného sednout v létě do rozpáleného auta, ale za tu pokutu to nestojí. A v důsledku vám auto může skutečně někdo ukradnout, vykrást nebo třeba jen znečistit.