Co se může stát, když v létě jezdíte s celoročními nebo zimními pneumatikami? Riskujete drsnou pokutu 150 00 Kč

Dojíždět zimní pneumatiky v létě se hrubě nevyplácí. Nejde jen o astronomickou pokutu, ale také o vysoké bezpečností riziko.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Jsou v létě povinné letní pneumatiky a hrozí z porušení této povinnosti pokuty? Blíží se čas prázdnin a dovolených, a pokud někdo z nějakého důvodu nepřezul ze zimních na letní gumy, může tuto otázku řešit. Třeba jako pan Tomáš L. z Prahy, který nám napsal v zásadě přesně takový dotaz do redakce. Ano, jízda s celoročními nebo zimními pneumatikami v létě může mít různé dopady na bezpečnost a celkové pohodlí při cestování.

Zimní gumy jsou v zimě povinné, ale letní v létě nejsou?

A to jak v České republice, tak v zahraničí. Jak je to ale legislativně? Nejprve je důležité pochopit rozdíly mezi letními, zimními a celoročními pneumatikami. Letní pneumatiky jsou navrženy pro optimální výkon při vyšších teplotách, zajišťují lepší přilnavost, kratší brzdnou dráhu a lepší ovladatelnost. Mají obvykle jemnější vzorek a směs, která drží ve vyšších teplotách. Zimní pneumatiky jsou naopak vyrobeny z měkčí směsi.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ta zajišťuje lepší přilnavost při nízkých teplotách a na sněhu či ledu. Ale při vyšších teplotách se rychleji opotřebovávají a jejich brzdná dráha se prodlužuje. Celoroční pneumatiky jsou kompromisem mezi oběma, ale v extrémních podmínkách (letních i zimních) nikdy neposkytují stejný výkon jako pneumatiky určené na dané roční období. Co říká zákon? To asi každý ví, že podle § 40a zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, má řidič povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března.

Jak a kdy správně používat mlhovky? V opačném případě vám hrozí pokuta a koledujete si o nepříjemnosti s policií

A to v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. A že lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Jinak řečeno, řidiči motorových vozidel tedy musí mít v tomto období na vozidle zimní pneumatiky nejen, když je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, ale také v případě reálné hrozby, že k tomuto jevu dojde. To je asi jasné. Ale jak je to v létě?

Jezdit v létě na zimákách je nebezpečné, člověk neušetří

Znamená to, že naopak od 1. dubna do 31. října jsou povinné letní pneumatiky? Ne. Není tomu tak, letní pneumatiky povinné nejsou. Nicméně jistá zákonná povinnost zde je. Platí, že minimální hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů zimní pneumatiky na všech kolech pro osobní motorová vozidla je 4 milimetry. A zde už litera zákona mluví i o letních pneumatikách. Respektive letním období, kdy platí, že minimální vzorek je 1,6 milimetru. Lze to chápat tak, že v létě můžete jezdit na zimních pneumatikách, ale s minimálním vzorkem 1,6 milimetru.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

V České republice prostě jinak zákon nestanovuje povinnost používat letní pneumatiky v létě. Nicméně použití zimních pneumatik v letních měsících není doporučeno z důvodu vyššího opotřebení, delší brzdné dráhy a zhoršené ovladatelnosti vozidla. A teď realita. Zimní pneumatiky v létě nefungují. Pokud je opravdu horko, směs zimáků v hicu doslova taje. Pneumatika nedrží, na brzdách nezpomaluje tak, jak by měla, ale gumuje po asfaltu. Je to značně nebezpečné. Nedrží stopu v zatáčkách, pod plynem je auto skutečně nestabilní.

V případě nehody se bude policie na nevhodné gumy dívat

Navíc pokud by došlo k nějaké nehodě, je tady vysoká pravděpodobnost, že by policie při analýze brala v potaz to, že na autě byly v létě zimní pneumatiky. A kromě policie tady jsou pojišťovny, které by na základě tohoto velmi rády krátily pojistné plnění. Pokud se vydáte na cestu do zahraničí, jak často opakuji, je důležité znát předpisy platné v sousedních zemích. V tomto našem konkrétním případě s ohledem na povinnost letních a zimních pneumatik.

iZdroj fotografie: Policie ČR

V Německu je používání zimních pneumatik povinné v podmínkách zimního počasí, ale pro letní sezónu neexistuje zákonná povinnost použít letní pneumatiky. Nicméně jízda na zimních pneumatikách v létě může vést k pokutě, pokud je zjištěno, že vozidlo neodpovídá bezpečnostním standardům. Vidíte, není to legrace, přezouvat se vyplácí. V Rakousku jsou zimní pneumatiky povinné od 1. listopadu do 15. dubna, pokud jsou zimní podmínky.

V letních měsících není nutné používat letní pneumatiky, ale zimní pneumatiky mohou způsobit problémy s bezpečností a mohou být pokutovány, pokud se zjistí, že vozidlo není bezpečné. Znovu a jasně. V létě na zimákách ne! Na Slovensku je povinnost mít zimní pneumatiky v zimních měsících na silnicích s příslušným značením. Pro letní sezónu není specifická povinnost používat letní pneumatiky, ale doporučuje se je používat pro zajištění bezpečnosti.

Dojíždět zimní gumy v létě je rozšířený a hloupý zlozvyk

Polsko je unikátní v tom, že nemá zákonnou povinnost používat zimní pneumatiky. Ty jsou doporučovány v zimních měsících. Použití zimních pneumatik v létě není legislativně omezeno, ale není doporučeno z hlediska bezpečnosti. V Maďarsku není povinnost používat zimní pneumatiky, avšak jejich používání v zimě je doporučeno. Tam je to docela logické, vzhledem ke klimatickým podmínkám.

V létě není legislativní povinnost používat letní pneumatiky, avšak zimní pneumatiky mohou zhoršit ovladatelnost vozidla a zvýšit opotřebení. Skutečně je třeba zvážit, jestli má smysl nechávat v létě zimní gumy na autě. Pokuty za nesprávné pneumatiky v letních měsících se mohou lišit podle země a konkrétní situace. Například v Německu může pokuta za použití nevhodných pneumatik být v přepočtu až 1 800 Kč.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

V Rakousku může dosáhnout až drsných 120 000 Kč. Pro bezpečnou jízdu je prostě důležité přezout na letní pneumatiky, jakmile teploty stabilně přesáhnou 7 °C. To zajišťuje optimální výkon auta a snižuje riziko nehody. Důvod, že je ekonomické dojet dosluhující zimní pneumatiky v létě a pak je vyhodit, je zcela nepřípustný. Jde o hazard s bezpečností vlastní i ostatních účastníků provozu.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Dávají vám smysl celoroční pneumatiky?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články