Legislativa nezná slitování s řidiči, kteří si parkovací místo pletou se skladištěm. Pozor, jinak padne drakonický trest.
Víte, co je to garáž? Jednoduchá otázka, že? A je to vlastně pravda. Je to tak jednoduchá věc, že tento pojem není de facto oficiálně nikde vysvětlován. Byť je výraz „garáž“ uveden asi v padesáti nejrůznějších zákonech a vyhláškách. V žádném ale není uvedena přesná definice pojmu, ne ve smyslu výkladu. Podle dostupných zdrojů jediný právní předpis, který se snaží o definici pojmu „garáž“, je vyhláška Českého úřadu zeměměřičského a katastrálního.
Význam slova garáž je tak jednoduchý, že ho zákon neřeší
Jedná se o předpis č. 26/2007 Sbírky. Příloha vyhlášky obsahuje tabulku č. 4 a v ní je pod bodem 18 uvedeno jedno. Garáž je chápána jako objekt nebo prostor, který slouží k odstavování nebo parkování silničních vozidel. Nic víc, nic méně. Jednoduše řečeno, je to místo, kde se má parkovat auto. Není to dílna. Není to skladiště věcí. Není to ani klubovna pro pivní bratry a kamarády z mokré čtvrti. Místo pro parkování auta. To je důležité si uvědomit. U nás to nikdo moc neřeší. Ale u německých sousedů je to jiné. Nový trend v Bavorsku děsí majitele domů.
Jediná chyba při využití garáže může vést k astronomické pokutě – a ta suma každého jistě zaskočí. Garáž prostě není sklad na cokoli, v Bavorsku to platí dvojnásob. Bavorská legislativa jasně stanovuje, že garáže smí sloužit výhradně k odstavování motorových vozidel. Podle ADAC musí být garáže užívány přesně za tímto účelem, což už mnozí řidiči podcenili a podceňují. Co opravdu smí být v bavorské garáži? Výčet povolených věcí je překvapivě strohý. Do garáže v Bavorsku podle zákona patří pouze auto, pneumatiky, střešní boxy, nosiče kol, zvedáky a velmi malé množství provozních kapalin.
Redakce AutoŽivě.cz si proto udělala malý průzkum mezi českými řidiči a majiteli nemovitostí. Výsledek je alarmující – více než polovina dotázaných přiznala, že garáž využívá k jiným účelům než k parkování auta. Nejčastěji ji mají jako sklad pro kola, lyže, starý nábytek nebo nářadí. Mnozí si v ní dokonce zařídili dílnu, posilovnu nebo „chlapský koutek“ s gaučem a lednicí. Přesně to, co je v sousedním Bavorsku přísně zakázáno a může vyjít na statisíce eur, je u nás běžnou praxí.
Auto, trochu paliva ve speciálních nádržích a box na střechu
Vše ostatní už je za hranou zákona a v krajním případě může přinést problémy. Limity na skladování paliv v garáži jsou tvrdé, pro naftu platí maximum do 200 litrů. Pro benzín je to maximálně 20 litrů, striktně v bezpečných kanystrech. Každé překročení nebo nešetrné skladování znamená výrazné bezpečnostní riziko a hned také hrozbu vysoké pokuty. Je tady ale i jiný zlozvyk. Takže, a to už jsem také často viděl, z garáže se stane dílna, sklad, nebo dokonce místo pro oslavy? To je v Bavorsku hazard.
Jakékoliv zneužití prostoru, který má sloužit parkování, může znamenat pokutu až 500 000 eur. To je v přepočtu asi 13 milionů Kč. ADAC tuto astronomickou hranici uvádí a opakovaně varuje, že i malá přestavba může vést k zásahu úřadů. Pamatuji si, jak v devadesátých letech vznikaly z garáží u nás bary, dokonce i restaurace. Ale to je dávno. V Německu se to prostě nesmí a trest je astronomicky drahý a vysoký.
Zákon mluví jasně a pokuta v přepočtu 13 milionů Kč je strašná
Výjimečně vysoké tresty přicházejí zejména při úmyslném porušování pravidel nebo při skladování nebezpečných kapalin. I když obří pokuty nejsou na denním pořádku, už samotná hrozba má spoustu majitelů odradit od experimentů s využitím garáže. Nejde jen o formalitu. Německé předpisy jasně cílí na zajištění volných parkovacích míst v ulicích a hladkého provozu.
Pokud je garáž vyřazena z provozu přestavbou nebo skladováním čehokoli jiného, znamená to větší tlak na parkování. A to úřady hlídají velmi pozorně. Zákon zde skutečně platí bez kompromisů – německou zkušenost se v tomto směru rozhodně nevyplácí podceňovat. Pokud by tedy někdo bydlel v Německu. Třeba se tam přestěhoval za prací a držel si tam garáž, tak pozor. Auto, pár nutných maličkostí, ale jinak nic jiného.