Je legální projet semafor na oranžovou? Silniční předpisy pro rok 2025 jasně říkají, kdy (ne)dostanete pokutu

Dva tábory řidičů, dva protichůdné názory, ale jenom jeden má pravdu. Oranžova je (skoro) to samé na semaforu jako červená.

i Zdroj fotografie: Srđan Popović / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Oranžová na semaforu. Pro někoho jen krátký moment mezi zelenou a červenou, pro jiného každodenní dilema, které může rozhodnout o tom, jestli dojedete v klidu domů, nebo si domů přivezete pořádný malér. Nebo ještě jinak. Nekonečné téma, jestli to „ještě byla“ nebo nebyla oranžová. Popřípadě jestli se dá na oranžovou legálně projet křižovatku. My v redakci AutoŽivě to víme. Nedá. Tedy až na jednu výjimku. Jinak je oranžová, ve skutečnosti tedy žlutá, na tom podobně jako červená. Všichni to známe.

Pokuta za jízdu na oranžovou je stejná, jako na červenou

Blížíte se ke křižovatce, zelená už svítí podezřele dlouho, noha na plynu, oči na stopkách. Najednou blik, oranžová. Co teď? Brzdit na místě, nebo to ještě „stihnout“? Právě tahle vteřina rozhoduje, jestli se z vás stane ukázkový vzor dopravní kázně, nebo adept na tučnou pokutu, šest bodů a půl roku bez řidičáku. A že to není přehnané strašení, dokazují čísla i zákon. Zákon je v tomhle ohledu nekompromisní. Oranžová, správně podle zákona žlutá, znamená jediné. Povinnost zastavit před příčnou čárou, případně před semaforem, pokud čára chybí.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Výjimka existuje jen tehdy, když už jste tak blízko, že by zastavení nebylo bezpečné typicky když byste museli prudce brzdit a ohrozili byste sebe nebo ostatní. Když zmiňuji zákon, tak konkrétně 361/2000 Sb., § 70, odst. 2) a), kde se píše, co který signál pro řidiče znamená. Třeba že signál s červeným světlem představuje povinnost „zastavit vozidlo před dopravní značkou „Příčná čára souvislá“, „Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!“ a „Příčná čára souvislá s nápisem STOP“.

Existuje pouze jedna výjimka, jinak je to hrubý přestupek

A kde taková dopravní značka není, tak „před světelným signalizačním zařízením“. Zákon dále řeší, že „signál se současně svítícím červeným a žlutým světlem „Pozor!“ znamená povinnost připravit se k jízdě.“ V praxi to znamená, že pokud jedete padesátkou, reakční doba a brzdná dráha vám dají zhruba třicet metrů na to, abyste bezpečně zastavili. Na mokru je to klidně o deset metrů víc. Pokud jste dál, brzdit musíte. Pokud jste blíž, zákon vám dovoluje projet. Ale pozor, tohle není pobídka k tomu, abyste na oranžovou zrychlovali. Naopak, pokud policista vyhodnotí, že jste na oranžovou „přidali“, čeká vás stejný postih jako za jízdu na červenou.

iZdroj fotografie: Plzeňská Jehlárenská

Teď k tomu, co vás může potkat, když to nevyjde. Pokuta na místě se pohybuje mezi 4 500 a 5 500 korunami, ve správním řízení je to už 7 000 až 25 000 korun. K tomu automaticky šest trestných bodů a v krajním případě zákaz řízení na čtyři až šest měsíců. A to všechno i v případě, že jste si jen špatně spočítali vzdálenost a rychlost, nebo jste se nechali strhnout proudem aut kolem sebe. Policista má v ruce jasný paragraf a na vysvětlování, že jste to „mysleli dobře“, moc neslyší. Pokud úřad vyhodnotí, že jste na oranžovou (tedy žlutou) projeli úmyslně, máte smůlu.

Zrychlit na oranžovou před křižovatkou se prostě nesmí

Je to stejné, jako kdybyste projeli semafor na červenou. Jinak řečeno, a zopakuji to znovu, laicky. Pokud můžete bezpečně před křižovatkou zastavit, když padne žluté světlo, pak zastavit musíte. V případě nesplnění této povinnosti je to přestupek za výše uvedené postihy. Je to stejné, jako kdybyste projeli křižovatku na červenou. V tom případě, že byste nezvládli bezpečně zastavit, tak můžete na žlutou projet křižovatkou. To ale neznamená, že před křižovatkou šlápnete na plyn, prošlápnete pedál do podlahy. To jsme zpátky u toho, že jde o přestupek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Pro někoho to možná vypadá jako zbytečná šikana, ale když se nad tím zamyslíte, dává to smysl. Křižovatky jsou nejrizikovější místa na silnici, a právě nedodržení světelné signalizace je častou příčinou nehod. Oranžová není výzva k závodu, ale poslední varování, že je čas zastavit. Pokud to neuděláte, riskujete nejen pokutu a body, ale hlavně bezpečnost svou i ostatních. A to za těch pár vteřin opravdu nestojí. Takže příště, když uvidíte oranžovou, raději sundejte nohu z plynu a připravte se zastavit. Ušetříte si spoustu starostí, peněz a možná i řidičák.

Jezdíte na oranžovou?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články