Pokuta přes 50 000 Kč za nesprávné věci v kufru. Řidiči musí pečlivě vybírat, co si dají do zavazadlového prostoru

Vozit v zavazadlovém prostoru předměty, které tam opravdu nepatří, může být důvodem k udělení poměrně velké pokuty. Policie bývá v takovém případě nekompromisní.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Hlídat si hmotnost u našeho těla patří k dobrým zvyklostem a jedním z předpokladů dlouhého života. Nadváha není nic, co by komukoli jakkoli prospívalo, a pravděpodobně po ni také nikdo netoužíme. Většinou se proto snažíme dodržovat svou optimální hmotnost a minimálně tušíme, kolik jsme vážili posledně – a kolik máme vážit dlouhodobě. Víme ale, jak jsme na tom s hmotností u svého automobilu? Kolik vlastně můžeme naložit „do kufru“, pokud budeme plně obsazeni? Pojďme se na to podívat společně.

Mnoho výbavy snižuje užitečnou hmotnost

Přetěžování vozidel nad přípustnou míru se dělo zřejmě odnepaměti a má zřejmě stejnou historii, jakou mají automobily samotné. Vždy se našel někdo, kdo potřeboval převézt „jen o trochu více“, než na kolik bylo zamýšlen a projektován automobil, kterým mínil náklad dopravit. S postupným zdokonalováním konstrukce podvozků a automobilů celkově pak desítky kilogramů navíc nebyly v podstatě poznat, stovky kilogram se sice na „sednutí si“ projevily, ale i tak šlo často bez problému jet.

Nejlepší důkaz nesmyslnosti elektromobilů? Prezident za volantem elektrického Hummeru: „To má být náš vzor?“

A to ještě do hry nevstoupila „nemoc“ moderních automobilů, které někdy na konto rozsáhlé výbavy „nabobtnají“ natolik, že se jejich užitečná hmotnost smrskne na pouhých několik stovek kilogramů. Jakkoli se auto navenek tváří jako veliké a prostorné, je uvnitř zkrátka natolik „při těle“, že výsledný poměr toho, co uveze k tomu, co dohromady váží je opravdu žalostný. Nejsou přitom výjimkou moderní SUV s hmotností atakující dvě tuny, jejichž užitečná hmotnost je pouhých 400-450 kilogramů. A to nemluvě o obřích elektrických SUV. Tam je tento poměr přímo absurdní.

A tedy méně, než u lecjakého kombi nižší střední třídy, vyráběného před nějakými 10-15 lety. Které mělo sice o dost méně výbavy a oproti dnešku zcela minimálně všech asistentů a dalších bezpečnostních prvků, při pohotovostní hmotnosti 1400 kilogramů však dokázalo dalších 550-600 ještě uvézt. A to je poměr, kterému se mnohé dnešní vozy ani neblíží. O to snazší je pak takové (na první pohled robustní) SUV přetížit, a to ani nemusíte vyskládat zavazadlový prostor až po strop pytly s cementem.

Dodávky do 3,5 tuny občas uvezou podstatně více

Samostatnou kategorií pak bývají dodávky do 3500 kg, umožňující provoz ještě s řidičským průkazem kategorie „B“. Zdánlivě velký a nekonečný prostor svádí často k mohutnému přetížení, a opět: ani nemusíte převážet dvacet imigrantů z blízkovýchodních zemí a být součástí pašeráckého systému, ani nemusíte zásobovat nedaleké hutě a vozit železný šrot z blízké sběrny. Stačí zcela obyčejné krabice s obyčejným zbožím, které je ovšem těžší, než bývá obvykle – a které vyskládáme „až po strop“.

iZdroj fotografie: Policie ČR

U velkoobjemových dodávek (i takové jezdí běžně do 3,5t celkové hmotnosti) je náhle tuna navíc rychleji, než by se jeden otočil s paletovým vozíkem. A pokud se pak taková zásilka lapí do osidel české policie při stále častějších kontrolách hmostnosti, bývají konce poměrně nepříjemné a poměrně drahé. Poměrně hodně drahé. Jako houby po dešti navíc přibývají kontroly, zaměřené právě na dodávky a vozidla do 3,5 tuny. Nechme ostatně promluvit samotné policejní svodky:

Policejní zpráva z kontroly na Vysočině

Policisté z Dálničního oddělení Velký Beranov zjistili při kontrole na dálnici D1 ve směru na Brno dvojnásobné přetížení vozu Renault Master s českou registrační značkou. Pokuta čeká řidiče i dopravce.

Auto provozoval dopravce v rámci vnitrostátní silniční dopravy a za jeho volantem seděl jednadvacetiletý muž. Převáželo součásti pro dřevěná dětská hřiště. „Při kontrolním vážení policisté zjistili, že vozidlo, které mohlo mít hmotnost 3500 kg, je výrazně – o sto procent – přetížené. Řidiči uložili v příkazním řízení pokutu ve výši 3000 korun a zakázali mu s přetíženým vozidlem další jízdu. Porušení zákona ze strany dopravce policisté zadokumentovali a předají k řešení místně příslušnému správnímu orgánu, který může v tomto případě uložit sankce ve výši až 36 000 korun, za každou započatou tunu přetížení vozu lze uložit sankci ve výši 9 000 korun,“ popsala přestupek Dana Čírtková, tisková mluvčí krajských policistů na Vysočině.

Policie ČR nakoupí SUV za půl miliardy a vyřadí Škody Octavie. Na tyto nové vozy si dejte rychle pozor

Policejní zpráva z kontrolní akce

Hlavním účelem akce byla kontrola dodržování maximální povolené hmotnosti vozidel. V nedávných dnech vstoupila v platnost novela, která řidičům a provozovatelům nákladních vozidel do 3,5 t stanoví totožné podmínky, jaké jsou pro vozidla nad 3,5 t. Přetížený automobil má totiž úplně jiné jízdní vlastnosti, což v krizových situacích může mít fatální následky.

Po dobu trvání akce policisté zjistili celkem 19 vozidel (z toho 6 nad 3,5 t), které byly naloženy tak, že byla překročena maximální povolená hmotnost. Raritou byla dodávka (do 3,5 t) vážící téměř 7 tun. Tyto přestupky policisté v 11 případech vyřešili na místě v příkazním řízení udělením pokut v celkové výši téměř 50 000,- Kč a v 8 případech oznámili příslušným obecním úřadům. Pokutám se nevyhnou ani provozovatelé přetížených vozidel, což budou ve správním řízení řešit také obecní úřady. Čtyřem řidičům, u kterých vzniklo podezření, že by se mohli vyhýbat správnímu řízení, byly uloženy kauce v celkové výši 175 000,- Kč.

Pokuty za přetěžování vozidel bývají „mastné“

Jak vidno, „vydělat“ si bratru 40 tisíc korun není vůbec nic těžkého, stačí, když to patřičně přeženete s naložením vaší obyčejné, staré dodávky. A to je ještě stále zdaleka není největší pokuta. Ve Velké Británii můžete za podobný přestupek dostat pokutu až 2 500 liber, což je bratru 70 000 korun. To bychom si to opravdu dobře rozmysleli a snad i sami zvážili, než bychom vůbec vyjeli na silnici. Jakou máte s nadměrným nákladem a policejními kontrolami zkušenosti vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Hlídáte si kilogramy u vašeho auta?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články