Policie už nemusí hlídat u krajnice, každého sejme online, ani se nemusí zvednout z auta. Pro pokutu si řidič k hlídce dojede sám

Skuteční policisté pomalu mizí od silnic, klasické „hlídání za bukem“ už je zbytečné. To ale neznamená, že zmizel policejní dohled, naopak ten je mnohem pečlivější.

i Zdroj fotografie: Aktron / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Běžného řidiče osobního auta asi nezajímá, co je to mýto a jak funguje jeho vybírání. Nemusí znát principy fungování mýtného systému. Pro „běžné“ řidiče je to téma zcela mimo a týká se pouze profesionálů za volanty nákladních aut. Nicméně není to úplně tak. I na řidiče osobního auta může dopadnout policejní bič, a to právě kvůli mýtu. Tedy mýtným branám. Věc ohledně mýta je jasná, je totiž daná zákonem č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích.

Mýtné brány se týkají i řidičů osobních aut, jde o pokuty

Zákon kromě jiného stanovuje ve vztahu k mýtnému zejména základní podmínky pro určení výše a úhrady mýtného za užívání určené pozemní komunikace, práva a povinnosti provozovatele systému elektronického mýtného, oprávnění, povinnosti a podmínky poskytování evropské služby elektronického mýtného, povinnosti provozovatele a řidiče vozidla v systému elektronického mýtného a kontrolu úhrady mýtného.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Mýtné brány znají všichni, kdo jezdí na dovolenou do Chorvatska. U nás ale řidiči osobních aut mýtné neplatí. Výše mýtného pro nákladní vozy se zjišťuje pomocí systému elektronického mýtného (SEM), který umožňuje zejména určit ujetou vzdálenost vozidly po zpoplatněných pozemních komunikacích, evidenci údajů o mýtném, výběr mýtného a kontrolu úhrady mýtného. Provoz systému elektronického mýtného a výběr mýtného zajišťuje Česká republika – Ministerstvo dopravy.

Chystáte se autem na dovolenou? Toto rozhodně nepodceňujte

Možná to zní jako zbytečný a prázdný popis, ale skutečně je třeba mít se na pozoru. Zjednodušeně řečeno, jsou tady mýtné brány a na těch je poměrně sofistikovaná měřicí a záznamová technika. Brány jsou navíc propojené. A k tomu všemu se na ně umí připojit například Policie ČR. Tak už svítá? Policie už nemusí stát u krajnice s dalekohledem a kontrolovat například to, zda má řidič zaplacenou dálniční známku. Je to tak snadné.

Policista na dálku prověří řidiče, a pokud chce, pokutuje ho

Policista se připojí k mýtné bráně a sleduje projíždějící automobily. Pokud některý nemá uhrazené dálniční poplatky, systém mu to nahlásí. A to všechno z auta. Není třeba, aby byl policajt někde v kanceláři u počítače. Pokud tedy stojí hlídka v autě nebo jede po dálnici, ten, kdo nemá zaplacenou dálniční známku, jí patrně padne do osidel. Nabízí se také otázka, jestli umí mýtné brány měřit rychlost.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Ano, umí. Jsou od sebe vzdáleny asi sedm kilometrů a je snadné změřit rychlost, jakou jede auto mezi branami. Nicméně policie tento systém nepoužívá. Byť jde v zásadě o obyčejný princip úsekového měření. Co ale dlouhodobě policie chce, je osazení mýtných bran rychlostními kamerami. Pak by byl osud každého řidiče, který jezdí na dálnici „tachometrových“ 140 km/h, zpečetěn. 

Máte zaplacenou dálniční známku?

Zdroj: Myto CZ
Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články