Policie koupila nové radary na české řidiče. Umí víc než jen změřit rychlost, antiradar je neodhalí

Cestovat do oblíbených letních destinací bude v roce 2024 vyžadovat obzvlášť opatrnou jízdu podle předpisů. Čekají tam na nás stovky nenápadných pomocníků policie.

i Zdroj fotografie: Spolupracovnik13 / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Je (už necelý) měsíc do začátku prázdnin, v mnoha rodinách začínají přípravy na cestu k moři, pokud už tyto přípravy nejsou v plném proudu. Jako každý rok zřejmě i tento zjišťujeme, že objem všeho, co si s sebou chceme odvézt, minimálně dvakrát převyšuje objem všech zavazadlových prostor v našem automobilu, ale poradíme si, jako jsme si poradili vloni. Letos se však změnilo něco, co by nás mohlo přijít poměrně draho. Pojďme se na to podívat společně.

Poslední model malých radarů ve službách chorvatské policie

Jednou z Čechy nejvíce oblíbených destinací je již několik desítek let Chorvatsko. Milí, přívětiví lidé, vstřícné ceny. Jakkoli to poslední už několik let tak zcela neplatí, pořád by to nemusel být ten hlavní „finanční problém“ vaší dovolené. Jak totiž uvádí mj. list Poslovni Dnevnik, Chorvaté se letos inspirovali ve Francii, kde v Le Mans zkoušeli supermoderní, přenosné radary firmy TruSpeed společnosti LaserTech, schopné kromě rychlosti zaznamenat i držení telefonu v rukách, zapnutí pásu či správné viněty na oknech.

Píšete někomu za jízdy? Pak si píšete s policií. Nové kamery detekují držení telefonu v ruce

Dosah radaru je 640 metrů, umožňuje ovládání v obou směrech provozu i za deštivého počasí, kdy může být horší viditelnost. Jeho 7násobný zoom umožňuje doslova „vlézt až do kabiny“ a zkontrolovat, zdali řidič nemá například v ruce telefon a nepíše na něm zprávy či s ním jinak nemanipuluje. TruSpeed ​​​​očekává, že jeho produkt bude populární mezi ostatními policejními jednotkami v Evropě, včetně chorvatské policie. Což znamená, že můžeme počítat s měřením v podstatě odkudkoli.

Změří až 300 km/h, stejně jako uvidí telefon ve vaší ruce

Jak je totiž patrné z videa společnosti LaserTech, kapesní rozměry radaru jej umožňují využít kdykoli během hlídkové činnosti. A Chorvatsko jich pro své patroly nakoupilo dostatek. Nepůjde se tedy již spolehnout na „mapu radarů“, případně věřit instalovaným antiradarům na palubě automobilů. TruSpeed radary jsou totiž vůči jejich vlnám zcela imunní. A mimochodem, zvládnou zachytit a zaznamenat překročení do rychlosti 300 km/h. Na chorvatských dálnicích to je tuším dostatečný limit. Multifunkční multitalent? Vypadá to tak.

Moderní technologie se zkrátka dostávají nejen tam, kde nás těší a přináší nám zábavu a potěšení. Nové telefony, fotoaparáty nebo sofistikované chytré hodinky jsou jedna strana pokroku, kapesní radar v rukou chorvatského policisty nebo policistky (schopný navíc zaznamenat nejen rychlost) je „odvrácenou“ stranou pokroku. Psali jsme ostatně nedávno, jak třeba v Polsku instalují poslední modely radarových věží, schopných zachytit desítky přestupků v několika vozech (a několika pruzích) současně.

Na silnicích se objeví nová generace rychlostních radarů. V těchto lokalitách si dejte pozor

Tabulka pokut v Chorvatsku 2024

Alkohol za volantem:90 až 2 700 EUR
Jízda na červenou:398 až 930 EUR
Překročení rychlosti:40 až 2 700 EUR
Mobilní telefon za volantem:70 až 200 EUR
Nepoužití bezpečnostních pásů:70 až 135 EUR
Nedání přednosti v jízdě:až 270 EUR
Nesprávné předjíždění:až 270 EUR

To už je pravda „policajt“, kterému se uniká velmi špatně. Malý radar v kapse možná není tak výkonný, zato naprosto nebudete vědět, kde s ním počítat. Pokuty nejsou v Chorvatsku zrovna z nejmenších a zrovna za překročení rychlosti v přepočtu mohou dosáhnout od relativně „neškodné“ tisícovky až po vpravdě dovolenou likvidačních téměř 68 000 korun. Nezbývá než se přizpůsobit. A dát si letos opravdu velký pozor na to, kudy pojedeme a jaké tam jsou aktuální rychlostní limity. Držíme palce, ať je právě vaše cesta bez zbytečných výdajů!

Nestačí, že Chorvati už zdražili co mohli? Musí vybírat peníze na každém rohu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články