Pokud si v autě pustíte radio hodně nahlas, dostanete pokutu. Policie vymáhá podle § 5 odst. 1 písm. d) a je nekompromisní

Mít v autě kvalitní a silné audio není rozhodně nic, nad čím by se policie musela pozastavovat. Situace se však začne měnit, když hlasitá hudba začne někomu dalšímu vadit.

i Zdroj fotografie: MP Praha
                   

Jaká je správná hlasitost pro poslech hudby v autě, která by nebudila rozčilení u ostatních řidičů ani chodců? Tato otázka často krouží v hlavách motoristů a lidí kolem. Je totiž jisté, že poslech hudby ve vozidle dokáže jízdu zpříjemnit, ale klíčovým faktorem je správná úroveň hlasitosti. Hledání rovnováhy je v těchto situacích zcela nezbytné. Nechcete přece být na obtíž svému okolí ani zbytečně zvyšovat riziko ztráty pozornosti, že? Pojďme se společně podívat na to, jaké „volume” bude optimální.

Rušení nočního klidu je oblíbený paragraf všech hlídek

V českých zákonech není žádné stanovení o maximální hlasitosti hudby v autě. Příznivci úprav ozvučení svého vozidla mají tak volnou ruku a mohou upustit uzdu svoji fantazii. Policie nemá pravomoc trestat motoristy kvůli hlasitosti hudby, i když ji subjektivně považuje za nepřiměřenou. Nicméně je důležité si uvědomit, že hudbu pouštíme nám samotným, nikoliv ostatním. Pokud by hudba v určitou denní dobu rušila ostatní, mohlo by se jednat o jistou formu porušení zákona. Jak to?

iZdroj fotografie: Policie ČR

Obecně platí, že rušení nočního klidu a obtěžování hlukem a vibracemi, které by mohlo narušit veřejný pořádek a vzbudit veřejné pohoršení, je regulováno § 5 odst. 1 písm. d) Zákona č. 251/2016 Sb. (Zákon o některých přestupcích). Obecně lze ale říct, že rušením nočního klidu je myšlen hluk, který zasahuje do stanovené doby nočního klidu a který obtěžuje. Nejčastěji se jedná o hlasitý hlasový projev, hlasitou hudbu nebo stavební práce.

Hudba zvyšuje bdělost, hlasitá však snižuje reakční schopnosti

Vztahuje se to tak i na hlasitý poslech hudby v autě. Policie má povinnost se na místo, kde je rušení nahlášeno, dostavit a může na místě udělit blokovou pokutu. Rušení nočního klidu je klasifikováno jako přestupek a může za něj být udělena pokuta až do 10 000 Kč. Pokud se jedná o opakované rušení, dosahuje výše pokuty až 15 000 Kč. To stojí za to v obytné zóně rádio trochu ztlumit, že? Možná by to mohli vědět chlapci, co se projížděli minulou sobotu přímo pod okny našeho domu. Tracklist jejich produkce bych sestavil i po týdnu.

Platit daň z autorádia „zapomíná“ mnoho Čechů. Doufají, že se nic nestane, ale teď na ně číhá tučná pokuta

Je také důležité věnovat pozornost další věci. Hlasitý poslech hudby řidiče výrazně ruší. Podle studií může mít takové rušení na svědomí až 20% snížení reakční schopnosti. Zároveň stojí za zmínku, že řidič může kvůli hlasité hudbě přehlédnout, respektive přeslechnout přijíždějící sanitku. Další kognitivní výzkumy pak ukázaly, že poslech hlasité hudby také zvyšuje touhu řidiče šlápnout na plyn v důsledku zvýšeného sebevědomí. Aha, začínám chápat, jak spolu souvisí pubertální věk, stará „trojka” BMW a basy dunící tak, že vypadávají tabulky z oken a děti se budí s křikem ze snů.

Mít ve voze prémiové audio potěší, ohleduplnost potěší ještě více

Multimediální systémy zabudované v nových vozech spolu se zástupem různých streamovacích platforem poslech hudby ve vozidle velmi usnadňují. Kvalitní audiosystémy s prostorovým zvukem jsou také velkým lákadlem. A určitě není nic špatného na tom tuto výbavu využívat. Jen je potřeba, ostatně jako u všeho, dbát na bezpečnost a ohleduplnost vůči těm, kteří s námi naši hudební produkci nechtějí sdílet. V nočním městě se pak dá snadno predikovat, že do této množiny budou spadat všichni kromě nás.

Jinými slovy, nedělejte druhým to, co nechcete, aby druzí dělali vám. Každý máme někdy chvíle, kdy potřebujeme pokud možno úplný klid. Ztišení audia ve voze (nebo zavření oken) nikomu ještě zážitek nezhoršilo. Jinému ale může pomoci. A vy v případě stížností a sporu ještě ušetříte za pokutu.

Rušil vás již někdo hlasitou hudbou v autě?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články