Policie může zabavit vaše auto a nezabráníte tomu. Ze vteřiny na vteřinu bude sloužit státu

Policejní zátaras z aut soukromých osob je riskantním nástrojem. Běžný řidič v podstatě nemá šanci, jak se mu v místě akce vyhnout.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Před pár dny proběhla médii zpráva o kradeném automobilu a policejním zátarasu. Polský zloděj ukradl v Německu Mercedes. Německá policie ho pronásledovala, bez úspěchu. Řidič přejel přes hranice k nám. Česká policie ho zastavila tak, že z kamionu vytvořila zátaras. Na první pohled to může vypadat jako snadná věc. Realita je ale mnohem prozaičtější a nebezpečnější než záběry z amerického akčního filmu, kde o podobné situace není nouze.

Zátaras není nic jednoduchého a bezpečného

Věc se má tak, že jakkoli toto nemůže běžný řidič ovlivnit, vyplatí se nebýt na místě ve chvíli, kdy policie chce zátaras vytvořit. Řidič podle naší legislativy nemá v podstatě možnost bránit se a musí policistovi vyhovět. Kdyby to neudělal, má policista pravomoc překonat odpor řidiče a auto jako zátaras použít. Představte si modelovou situaci. Blíží se k vám po dálnici řidič v kradeném autě, možná (jako v případě polského zloděje) pod vlivem drog.

iZdroj fotografie: Aktron / Creative Commons / CC-BY-SA

Policie zabaví vaše auto a postaví jej padouchovi do cesty. Pravděpodobnost, že se vše obejde bez kolize a poškození vašeho vozu, je mizivá. Auto, na které jste dlouhou dobu šetřili. Auto, které splácíte. Auto, které potřebujete na denní ježdění pro nemocné rodiče a neobejdete se bez něj ani minutu. Stát sice má povinnost poskytnout náhradu, ale je otázkou, jak toto v reálu probíhá. Zaplatí stát plnou cenu auta? Jak se na sešrotovaném voze pozná jeho hodnota? Lze pochybovat o tom, že stát uhradí cenu nového vozu. Bude jistě aplikovat nějakou amortizaci.

Přijde-li řidič v zátarasu o auto, stát by mu je měl nahradit

Za jak dlouho stát náhradu vyplatí, jak dlouho bude řidič bez auta? Navíc co když jde o auto, ke kterému má řidič citovou vazbu, dědictví po rodičích, uznávaný youngtimer, speciální edici malé série? Jak bylo řečeno, raději nebýt ve špatný čas na špatném místě. Policie by navíc měla zvládat a umět používat zátarasy. Že to neumí, dokazuje případ, na který možná už veřejnost zapomněla. Jeden člověk ale jistě ne. Otec, kterému syn sebral bez dovolení auto a on to nahlásil na policii.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Ta postavila juniorovi do cesty auta jako zátarasy. Syn přijel na místo zátarasu, naboural a zabil se. Později se ukázalo, že mladík nebyl pod vlivem alkoholu, nebyl pod vlivem drog. Ať už sebral auto otci z jakéhokoli důvodu, zřejmě to byla klukovina. Pokud ne, tak stejně za odcizení auta není adekvátním trestem nabourat se a zemřít. A zde byla policie tím, kdo chyboval.

Existují jistě jiná řešení, jak chytit zloděje, méně riskantní

Dnes se možná bije v prsa s tím, že zastavila zátarasem řidiče, kterého němečtí policisté nedokázali zajistit. Je ale třeba nezapomenout na to, že v minulosti se ty samé manévry neobešly bez obětí na životech. Stojí za to v případě ukradeného vozu riskovat životy občanů a zastavovat zloděje za každou cenu? Není jednodušší nechat ho jet, sledovat vrtulníkem? Cokoli, jen ne stavět mu do cesty soukromá auta. Jeden by řekl, že za riziko zranění a usmrcení jakéhokoli nevinného člověka to nestojí.

Co si myslíte o zátarasech?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články