Co se stane s motorem, když zkrátíte interval výměny oleje na polovinu? Nejlepší efekt, poděkujete si po prvním nastartování

Jedním z nejčastějších prohřešků (nejen) českých motoristů je notorické přetahování intervalů výměny oleje. Ale co když nastane opačný extrém? Výsledek je více než zajímavý.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Úvodem si přiznejme jednu zásadní skutečnost: v Čechách je výrazně běžnější postup z druhé strany pomyslného spektra, týkajícího se výměn olejů: a sice chronické přetahování intervalů jejich výměny. Ukolébáni kvalitou oleje, nesmyslem zvaným LongLife a tím, že „toho navíc zas tak moc nenajedeme“, jsme ve finále schopni opravdu zajímavých nájezdů. Na jednu náplň. A opačný postup? Ten je možná ještě zajímavější, hlavně finančně. Pojďme se na to podívat společně.

Prvotní „nesmysl“ se nakonec může jevit jako dobrý nápad

Téma k tomuto článku, které mi onehdy přistálo na redakčním stole, se mi v první chvíli zdálo jako zcela nesmyslné. Proč by to někdo dělal? Já, stejně jako většina mých kolegů, doporučujeme maximálně 15 000 kilometrů a pak olej i s filtrem z vozu „ven“. Ale polovinu? Dokážu ještě pochopit 10 000 kilometrů, nebylo tak málo inzerátů, které jsem četl s tím, že prodávající udával interval výměny oleje 10 000 kilometrů a považoval to za vcelku zásadní přednost a doložení dobrého stavu motoru.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AuoŽivě.cz

Co drastického se stane s motorem, když budete oddalovat výměny oleje? Není to nic, co vás potěší

A pak mě něco napadlo. Natáhnul jsem se přes stůl ke kolegovi pro kalkulačku a jen tak zkusmo do ní zadal několik čísel. Výsledek přikládám v info boxu níže. Počítejme do začátku s tím, že budete mít nové auto, které jste pořídili s „nulou na tachometru“. Ať se nám to lépe počítá. A chcete si jej nechat přesně 4 roky, doplatíte leasing a „pošlete jej dál“. Roční nájezd máte zhruba 30 000 kilometrů, to máme 120 000 kilometrů za celé období, kdy bude vaše nové auto parkovat ve vaší garáži.

S kalkulačkou v ruce to začne teprve dávat smysl

Počítejte se mnou: jedna výměna oleje i s filtrem (počítáme 5 litrů náplně v motoru, olej SAE 0W/30 za 280 Kč/litr, filtr 150 Kč) vás přijde, včetně práce, na 2 000 korun. Pokud bychom měnili každých 7 500 kilometrů, vyjde nám 16 výměn, 16 x 2 000 = 32 000 korun. Jinými slovy, přes třicet tisíc korun výměnou za to, že váš motor bude ve 100% kondici, co se případných dopadů oleje a jeho „vyjetosti“ týče. Po 7 500 kilometrech bude moderní, plná syntetika stále v perfektní kondici.

Jak jednoduše a u každého auta ušetřit několik litrů paliva. Bez investic, bez starostí, bez námahy

iZdroj fotografie: Koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Někteří z vás již možná tuší, kam směřuji. Pojďme do finále: na konci 4letého leasingu máte auto, které s trochou šikovnosti a starostlivosti může stále vypadat jako nové. Bavíme se o autě v ceně průměrné Octavie 4. generace, čili zhruba 750 000 korun pořizovací cena, náklady leasingu atd. k tomu. Se 120 tisíci najetými kilometry už sice nebudete v ranku těch, co míří „do kila najeto“, ale stále se k tomu budete velmi přibližovat. Co udělá i jen zcela průměrný textař titulků do inzerátu?

Poloviční interval výměny oleje jako solidní marketingový základ

Napíše tam cosi ve smyslu: „Octavia Combi 2.0 TDI v perfektním stavu, motorově jako nová, nový olej pravidelně po 7 500 km“. A cenu si proti standardu zvedne o 60 000 korun. Pochopitelně, je to hodně, ale věřím pevně tomu, že se najde někdo, kdo přesně na takovouto servisní a olejovou historii uslyší. A rád těch několik desítek tisíc českých inflačních korun smění za jistotu, že auto má a) opravdu najeto, co deklaruje prodávající, a za b) jezdilo do servisu častěji, než muselo. Čistě preventivně.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Jinými slovy: měnit olej v polovině servisního intervalu je cesta k zajímavému zhodnocení vozu, pokud se to celé dobře propočítá. A i kdyby se vám „jen“ těch 32 000 vrátilo, ale prodali jste auto rychle a dobře, nestálo to také za to? Myslím, že ano.

Nezkusíte jezdit na poloviční intervaly výměny oleje?

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články