Máte v autě autorádio? Připravte se na zdražení poplatků, podle ministra kultury by měli platit všichni. Spočítali jsme, kolik vy

Zvýšení rozhlasových poplatků je jednou z cest, jak naplnit státní kasu a zajistit financování veřejnoprávních médií. A tentokrát se bude týkat širšího okruhu posluchačů.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě
                   

Kdybychom chtěli stav naší státní pokladny popsat velmi, ale opravdu velmi decentně, možná bychom mohli zvolit cosi „poněkud méně saturovaná“. Ale to je opravdu velmi citlivý opis situace, kterou by realista možná nazval „zcela prázdná“. A zřejmě by se realitě blížil o něco více. Každý zdroj peněz, které se tedy povede od poplatníků vybrat je nadmíru cenný. A jakkoli je ministerstvo kultury od státní kusy na první pohled docela vzdálené, možnosti k dalším příjmům se nakonec objevily i v této oblasti. Pojďme se na ně společně podívat.

Poplatky jsou dlouhou dobu stejné, nastal čas ke zvýšení

Jak totiž uvádí tisková zpráva právě z Ministerstva kultury, dojde od příštího roku ke dražení koncesionářských poplatků a také k rozšíření skupiny těch, kterých se tyto platby budou týkat. Ministr kultury Martin Baxa to pak zůvodňuje následovně: „Poplatky se u České televize nezvyšovaly 15 let, u Českého rozhlasu dokonce 18 let, současná hodnota poplatku je tak zhruba poloviční. Sledovanost a poslechovost obou veřejnoprávních médií je však jednou z nejvyšších, obě média mají širokou nabídku, široké spektrum příznivců, vysokou kvalitu a důvěryhodnost.“

Platit daň z autorádia „zapomíná“ mnoho Čechů. Doufají, že se nic nestane, ale teď na ně číhá tučná pokuta

A pokračuje: „Diváci a posluchači mají rádi kvalitní českou tvorbu a pokud chceme, aby vznikaly nové projekty, jako v případě ČT třeba unikátní animované seriály pro děti, či dobové série jako Marie Terezie nebo Božena, je třeba příjmy navýšit o 25-30 %, řekl ministr kultury Martin Baxa a doplnil: „Zvyšování poplatků a rozšíření okruhu poplatníků se projeví, pokud půjde vše dle legislativního plánu, od 1. ledna 2025, tedy v době, kdy ekonomická situace bude pro občany příznivější.

Od roku 2025 zaplatíme o desetikoruny měsíčně více

V to popravdě budeme rádi doufat. Podle návrhu tak stávající plátci poplatku nově zaplatí o 25 korun více, tedy 160 korun u televize a o 10 korun více, tedy 55, u rozhlasu. Rozšiřuje se také okruh poplatníků. Nově bude platit i skupina lidí, která doposud poplatky vázané zatím pouze na rozhlasový a televizní přijímač neplatila, platba pro ně tedy bude 160 korun za televizi a 55 korun za rozhlas. Bude také změněna definice zařízení, ze kterého je poplatek odváděn.

Posloucháte v autě rádio? Policie o tom vůbec nediskutuje, dává rovnou pokuty

Nově půjde o jakékoli zařízení, které může přijímat a reprodukovat rozhlasové nebo televizní vysílání, tedy například chytrý telefon či počítač. V případě, kdy je v domácnosti více takových zařízení, bude poplatek odváděn pouze za jedno. Jinými slovy, pochopitelně i každé autorádio. Pro řidiče tedy nejpozději od 1.ledna 2025 přibude nutnost každý měsíc za poslech rádia zaplatit více, bez ohledu na to, jestli veřejnoprávní rozhlas poslouchají, či nikoli. Je to správné rozhodnutí? S ohledem na (děravou) státní kasu pravděpodobně ano. Těch několik korun by nikoho nemělo „položit“.

Jak to vidíte vy? Souhlasíte s navýšením poplatků a rozšíření cílové skupiny plátců s ohledem na nutnost zajistit lepší financování veřejnoprávních médií? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jste pro zvýšení pravidelných poplatků za autorádio?

Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články