Změna jména kvůli možné shodě s jinou značkou

Automobilka Porsche začala vyrábět dnes známé vozy 911 pod jinou trojicí čísel. Co se tehdy odehrálo a jak došlo ke změně?

Proč se Porsche 901 muselo přejmenovat na 911? Protože francouzská automobilka Peugeot oslovila vedení ve zdvořilém, avšak velmi důrazném dopise o přejmenování novinky. Peugeot používal označení svých vozů s nulou uprostřed již dlouhá desetiletí předtím. Mohlo tak docházet k nechtěné záměně. V šedesátých letech nabízel Peugeot svým zákazníkům například modely 203 a 403.

Porsche, na písemnou žádost automobilce Peugeot vyhovělo, ale až u vyrobeného vozu s pořadovým číslem 82. Do této doby jsou vozy pojmenovány číslem 901 a mají obrovskou sběratelskou cenu.

Jeden z takových exemplářů se našel v roce 2014 nedaleko východoněmecké Postupimi u jednoho automobilového nadšence. Rekonstrukce vozu, která trvala několik let, stála statisíce eur. Konkrétně tento vůz byl pořadově padesátým sedmým vyrobeným kusem. A konečně se dostal do Muzea Porsche ve Stuttgartu, kde bude vystaven až do 8. dubna.

Proč název 911?

Porsche příliš netápalo, jaký jiný název vozu přiřadit. Název se skládal z číslic 9, 0, 1. A protože se rozhodlo o ukončení produkce problematické nuly uprostřed, přiřadila se tam namísto nuly, jednoduše jednička.

Originálních vozů s číslem 901 je na světě již jen poskromnu. Dochován je například kabriolet zadaný automobilkou Porsche firmě Karman. Tento vůz se v loňském roce v únoru prodával v pařížské věhlasné aukční síni Sotheby´s. Tehdy automobilka Porsche odhadovala prodejní cenu kolem osm set padesáti tisíci až milionem eur. Nakonec se tento model vydražil za výrazně nižší sumu, a to za částku 649 600 eur.