Další krach v koncernu VW. Porsche propouští 85 % lidí, prokleté elektromobily přinášejí krachy

Krach gigantu z koncernu Volkswagen je víc než pouhé selhání jedné firmy. Ztracené miliardy straší celý německý autoprůmysl – a další otřesy mohou přijít už brzy.

i Zdroj fotografie: Porsche
                   

Ne, opravdu pro mne není překvapením, že se jednotlivé značky koncernu Volkswagen tu více, tu méně úspěšně perou s elektromobilitou. Celá sága „VW elektro“ by už možná vydala na jeden celý román, nebo dokonce celovečerní film. Román by přitom strčil do kapsy celý výkvět severské krimi a film by tuším byl napínavější než postupné odhalování vraha v kultovním thrilleru Sedm. Konce u VW však nebývají ani literární, ani filmařské. Alebrž bolestně realistické. Pojďme se na jeden takový podívat společně.

Plány na „elektromobilizaci“ Německa se těžce hroutí

Úvodem něco čísel. Podle dat agentury KBA byla v roce 2020 registrace nových čistých elektromobilů v Německu kolem 194 tisíc vozů, což tehdy znamenalo skokový nárůst oproti předchozím letům. Rok nato se zájem zvýšil až k 356 tisícům nových registrací, v roce 2022 dosáhly na 470 tisíc. Ovšem už v roce 2023 trend ochladl – prodej BEV (bateriových elektromobilů) stagnoval kolem 524 tisíc a v prvním pololetí 2024 hlásí KBA meziroční propad o zhruba 15 %. Ostatně, o strmém poklesu od konce roku 2023 jsem psal nejednou.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Porsche

Když si položím otázku proč, odpověď je nasnadě: inflace, vysoké ceny, omezení dotací i obavy zákazníků z nedostatečné infrastruktury. To vše dohromady (a hlavně najednou) i v bohatém Německu znamená stopku pro mnoho zákazníků, kteří by elektromobilům dali třeba i šanci. Ale dnes? Na jedné straně se marketing značek předhání v tom, aby zákazníkům dokázal, jak skvělé elektromodely nabízí, na druhé straně se hromadí tisíce neprodaných vozů na odstavných plochách.

Měla to být hi-tech továrna na baterie (nejen) pro VW. Je z toho bankrot

A to nejen VW, ale i prestižnější Audi. A klidně i Porsche, kde Taycan sice boduje a nový model má bodovat ještě víc, ale ambiciozní projekt Cellforce, tedy výroba baterií přímo od Porsche, jde k ledu. Přitom Cellforce měla být ikonou budoucnosti – výrobcem špičkových Li-Ion článků pro nejrychlejší Porsche. Výroba se ale nikdy pořádně nerozjela a firma se dostala do likvidace, jak oznámila mateřská Porsche AG. Hlavním důvodem je kolaps poptávky i tlak na snižování nákladů. Z 278 zaměstnanců zůstane sotva několik desítek, přes 200 zbylých čeká odchod bez náhrady.

iZdroj fotografie: Porsche

Jak to vnímám já, je tento přístup celkem příznačný pro celý VW elektromobilní program: nejprve megalomanské plány a velkolepé projekty, ve finále vystřízlivění a těžké ztráty. Tady o to pikantnější, že Cellforce si „vydupal“ a zakládal Oliver Blume, ještě jako šéf Porsche. Nyní jej ten samý Blume (již jako šéf celého koncernu) musí definitivně poslat „k ledu“. Netuším, co se mu při tom honí hlavou, ale snad i jemu pomalu dochází, že tak, jak elektromobily dělá VW (a všichni ve skupině), to dosud moc na slávu nevypadá. Velmi diplomaticky řečeno.

Proč to Volkswagenu a spol. tak zásadně nevychází?

To je opravdu otázka za milion. Evropě v bateriích totálně ujel vlak, to ví dnes už úplně všichni. Na „vlčáky“ typu BYD, CATL nebo japonskou Toyotu v brzké době opravdu mít nebudeme. A tak je možná ještě dobře, že projekt založený na (dnes již v zásadě odepisované) Li-Ion technologii nevyšel. Hned v zárodku. Protože až zmínění asijští výrobci představí novou generaci baterií (a oni ji představí), mohlo by to být ve finále ještě dražší. O dost dražší. Mimochodem, jak to vidíte vy? Zaspala Evropa s elektromobily opravdu vše, co se zaspat dalo? A nedohání to jen Green Dealem a dalšími nařízeními z Bruselu? Co myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články