Své auto startujete na 98 % špatně: Automechanik varuje, tímto si nevědomky poškozujete motor

Nastartovat, zařadit a rozjet se je to nejhorší, co může řidič autu udělat. Chce to počkat, trochu času navíc je zapotřebí.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Motor je obecně velmi odolný stroj, ale nevydrží všechno. Potřebuje správné zacházení, pravidelný servis, doplňování správných technických kapalin a vhodné palivo. A také člověka, který jej nebude zbytečně ničit. A to od prvních vteřin, co usedne za volant. Nejde o druh paliva. Benzín nebo diesel, na tom nezáleží, řidiči špatně startují všechny typy motorů. U všech hrozí poškození a nákladné opravy.

Co dělat, když řidič nastartuje? Rozhodně neřadit a nevyjíždět!

„Startovací proceduru začínají dvě třetiny řidičů tím, že nastartují motor, ihned zařadí rychlost a vyjedou na silnici,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. Je to vlastně pochopitelné, jen málokdo má čas a nespěchá do práce nebo s dítětem do školy. Že čas jsou peníze? „Právě, tak proč je utrácet za zbytečné návštěvy u automechanika,“ řeže pod sebou pomyslnou větev tak trochu pan Pavlíček.

iZdroj fotografie: Depositphotos

„Nastartovat a ihned vyjet je chyba, které by se měl každý motorista vyvarovat,“ dodává odborník. „Než uvedeme auto do pohybu a vyrazíme na cestu, vždy je dobré pár vteřin počkat,“ radí expert. Pozor ale, nezaměňovat s otrockým zahříváním na pokojovou teplotu. Je důležité ihned po nastartování nechat auto v klidu „nadechnout či uvolnit“. Umožnit, aby se olej dal do pohybu a začal mazat.

Co drastického se stane s motorem, když budete oddalovat výměny oleje? Není to nic, co vás potěší

Mezi řidiči panuje představa, že je třeba toto dělat pouze v zimě, pravda je to ale jen částečně. Bez ohledu na počasí, vyjma vyloženě horkých teplot, je olej ztuhlý. V zimě až na hustotu medu. Než začne plnit svou mazací funkci, zabere to nějaký čas. Nezáleží na tom, zda jde o benzínový či naftový motor. Vždy je dobré chvilku před jízdou počkat. Neznamená to trápit staticky auto na místě a čekat čtvrt hodiny, než se zahřeje.

Je třeba dát motoru chvíli na zahřátí a pak teprve vyjet

Myšlenka je jednoduchá, poskytnout motoru pár okamžiků, dát vozu čas. Čas a možnost, aby se uvedl do provozního stavu. Studený agregát nepracuje s maximální účinností, mazání není stoprocentní. V okamžiku, kdy nastartujete a rozjedete se, nejsou všechny komponenty ani zdaleka promazány. Nadměrně se namáhají a opotřebovávají. Tak, že může dojít po čase a opakovaných rychlých startech k jejich poškození.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Řešení je snadné. Stačí nastartovat, napočítat do deseti a pak teprve vyrazit. Nebo, což je správnější, nastartovat, zapnout si pásy, zkontrolovat zrcátka a vše, co je před jízdou ke kontrole potřeba, a pak teprve vyrazit. Pár vteřin vás nezachrání před pozdním příjezdem do cíle, a naopak pomůže zabránit poškození motoru a vyššímu opotřebení. A zbytečné návštěvě autoservisu.

Jak se rozjíždíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Zobrazit další články