EU chce zatočit s lavinou čínských aut. Tohle má být plán? Směšnější nápad jste v dějinách neviděli

Čínské elektromobily se brutálně hrnou na naše trhy a evropské automobilky pláčou. Evropská unie se pokusila situaci řešit, ovšem velmi nevhodným způsobem. Jak hodně to postihne zákazníky?

i Zdroj fotografie: MG
                   

Evropa čelí výraznému náporu dovozu automobilů z dalekého východu. Na trhu s elektromobily, který již začíná získávat rozumné rysy, se začínají čínské automobilky prosazovat s až nečekaně velkou dominancí. Značky vozů, jako je BYD, MG, NIO nebo třeba XPeng, nabízejí svým zákazníkům cenově dostupná, technologicky vyspělá a čím dál více žádaná elektrická auta.

Pokud již máte stejně jako já zkušenost s některým z čínských elektrických vozů, pak je vám okamžitě jasné, že tady se o žádné laciné nekonkurenceschopné „šmejdy“ ani v nejmenším nejedná. Ba přímo naopak. Konkrétně třeba na zmíněné značce MG musím jednoznačně pochválit kombinaci prodejní ceny jednotlivých modelů ruku v ruce se solidní porcí komfortu, bezpečnostních prvků a ve finále i spotřeby.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Tolik muziky za málo peněz

To, že je čínských elektro vozidel na našich silnicích vidět stále více, prostě není náhoda. Za situací stojí kombinace faktorů, které Čechy vábí jako rozsvícené světlo můry. Položte si sami ruku na srdce, vždyť kdo by nechtěl pěkné a kvalitně funkční auto za minimální náklady. Vždyť pokud na vteřinu utečeme od elektromobility, právě to je přece karta, na kterou obecně sází i taková Dacia. A právě její strategie je nadmíru úspěšná. 

iZdroj fotografie: MG

Ano, ještě před pár lety to chvíli vypadalo, že se u nás čínským automobilkám dařit nebude. Podivné názvy a zkratky jejich modelů působily tak odtažitě od vnímání Evropanů a v rámci jejich loajality k zavedeným značkám aut. Navíc i design interiéru, ale také vnější podoby čínských aut příliš neoslňovaly, spíše naopak. No jo, ale to nesmíme čínské trhy podceňovat. Výrobci rychle přišli na to, co evropští motoristé chtějí a potřebují. A tak jsou jejich elektromobily prostě nadmíru konkurenceschopné.  

No a jaký to má důsledek? Evropské automobilky jsou najednou pod obrovským tlakem a jen tiše sledují rostoucí prodeje čínských vozů, zatímco v jejich případě se žádný prodejní boom nekoná. A právě proto se Evropská unie rozhodla na situaci reagovat. Jak? Jednoduše, EU prostě zvýšila cla na dovoz čínských automobilů. Jenomže to stačit nebude, zvýšení cel totiž vůbec nemusí být řešením, které by efektivně pomohlo.

Clo jako obrana, nebo jen alibi?

Evropská komise oznámila zavedení dodatečných cel na čínské elektromobily, a to údajně kvůli neférové konkurenci podpořené masivními čínskými státními dotacemi. Výše cla má být přitom diferencovaná podle jednotlivých značek, konkrétně od 17,4 % pro BYD až po 38,1 % pro SAIC.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Záměr je přitom zřejmý. Navýšení cel má ochránit evropský automobilový průmysl před levnými dovozy, které mohou ohrozit lokální výrobce. Jenže realita je taková, že i po uvalení nových cel zůstanou čínská auta výrazně levnější než evropské modely. Navíc není tajemstvím, že se čínské automobilky na evropský trh připravují již řadu let a zakládají v Evropě montážní závody, logistická centra i prodejní pobočky. A právě díky tomu mají čínští producenti vozů možnost se clům částečně vyhnout.

Když Evropa zaspí dobu

Vlastně není divu, že se teď na Brusel snáší kritika hned z několika různých stran. Ekonomové i odborníci z oboru automotive po právu tvrdí, že reakce EU přišla pozdě. Zatímco Evropa teprve hledala společnou strategii v rámci elektromobility, čínské automobilky už nabízely hotová elektrická auta. Evropské značky teprve řešily emisní normy, přechod na nové platformy a legislativní překážky, a čínská konkurence mezitím dobývala světové trhy. A to legálně, cíleně a bezesporu chytře.

Takže ve finále to slavné zavedení cel vnímá mnoho analytiků pouze jako takové řekněme politické gesto a nikoli jako funkční systémové řešení. To by totiž muselo být založeno na dlouhodobé podpoře evropských výrobců, kterým by jednoznačně pomohlo snížení byrokracie, vyšší investice do výzkumu a vývoje, ale také masivní výstavba nabíjecí infrastruktury.

Spotřebitel mezi dvěma mlýnskými kameny

Nové zvýšení cel má ale také jeden vedlejší negativní dopad. Dotkne se totiž evropských spotřebitelů tím způsobem, že čínská auta, která byla pro řadu zákazníků jedinou dostupnou cestou k elektromobilu, prostě skokově zdraží. A to je samozřejmě problém, protože evropské alternativy elektromobilů v nižších cenových kategoriích prostě neexistují. 

V konečném důsledku to znamená, že lidé, kteří byli ochotni přejít od spalovacích motorů na elektromobily, změní názor a zůstanou u starých dobrých „spalováků“. Tím pádem se může zásadně zpomalit ekologická transformace dopravy, a to paradoxně v době, kdy je přechod na čistší dopravu pro Evropskou unii jasnou prioritou.

To ale není zdaleka vše. Začíná se totiž pomalu rýsovat podoba čínské odvety. A vůbec mě nepřekvapuje, že se již spekuluje o zavedení protiopatření – například v podobě vyšších cel na evropské značky vozů, jako jsou Volkswagen, Mercedes nebo BMW, v rámci dovozu do Číny. Z obchodně ochranného opatření se tak může velice rychle stát obchodní válka, ve které budou poražení na obou frontách.

Kdo tedy bude vítěz?

Dlouhodobě to nevypadá dobře jak pro evropské automobilky, tak ani pro koncové spotřebitele. Evropská unie sice vyslala signál, že chce hájit své výrobce, ale pokud zároveň nezajistí konkurenceschopnost vlastních značek, zůstane to jen u trapné snahy. Čínské automobilky mezitím pokračují v expanzi, investují v Evropě a jsou připravené se novým pravidlům relativně snadno přizpůsobit. Ironií osudu je, že právě čínští producenti aut se tak mohou stát těmi, kdo v konečném důsledku ze situace vytěží nejvíce.

Navýšení cla není strategie

Evropská unie nyní stojí před zásadním rozhodnutím. Chce-li totiž udržet vlastní průmysl v konkurenceschopné podobě, bude muset udělat víc než zavést cla. Potřebuje vizi, investice, podporu inovací, a především jasný plán. Bez toho nezbyde EU než jen reagovat na nové podněty, zatímco mnohem lépe připravení hráči z asijských trhů budou diktovat směr dalších posunů v rámci elektrických vozidel.

A co na to evropští zákazníci? Rozhodně jsem zvědavý, jak bude situace v rámci alternativních zdrojů paliva vypadat za deset nebo třeba dvacet let. Podle mého soudu bude zanedlouho běžné vlastnit v rodině čínské auto, jen je otázkou, zda bude daný vůz jezdit na elektřinu, nebo na syntetické palivo. Ani odklon od elektromobility totiž „Číňany“ nezastaví a budou do Evropy hrnout prostě taková auta, jaká si bude trh žádat. Samozřejmě že za nižší cenu, než za kterou budou prodávat automobily místní výrobci. 

Pořídili byste si některý z nových čínských elektromobilů, nebo byste dali přednost evropským značkám?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články