Největší chyby při používání klimatizace ve všech autech. Právě z nich se onemocní

Jak používat v autě klimatizaci a nenastydnout? Vyplatí se věnovat úsilí servisu a správnému nastavení teploty.

i Zdroj fotografie: Mike Robert / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Klimatizace je prospěšná, pokud je venku teplo a kabina auta se nepříjemně zahřívá. Chlad příjemně osvěžuje a udržuje řidiče v relativním komfortu a stavu, při kterém dochází k menší únavě než v nepříjemném dusnu. Všeho je ale třeba používat s mírou, včetně kabinového chlazení, protože nadměrné a nesprávné používání klimatizace vede k onemocnění. Nachladit se, když jsou na teploměru letní hodnoty, je zbytečné.

Pravidelný servis udrží klimatizaci v chodu

Základem správného chodu klimatizačního systému je pravidelný servis a pečlivá údržba. Doplňování chladiva by mělo v servisu probíhat nejpozději jednou za dva roky. Pak klima funguje správně, konzistentně, bez výpadků a prodlev. Řidič může snadno pomocí ovladače nastavovat teplotu a udržovat ji, bez technických problémů. Mimo funkčnost jako takovou je a musí být součástí servisu klimatizačního systému také starost o hygienu.

iZdroj fotografie: Freepik

Pravidelně je třeba čistit klimatizační potrubí. Je životné důležití zbavit celý systém mikroorganismů, nečistot a dalších nepatřičných částic. Ty totiž mohou vést k respiračním onemocněním, k alergickým reakcím, nebo kdyby nic jiného, tak k nelibému zápachu. Nikdo asi nechce jet v horku, chladit a čichat přitom zatuchlý odér. Klíčem k udržení hygieny je pravidelná výměna kabinového filtru. Maximální doporučený nájezd je 15 000 km mezi výměnami.

Je horko? I tak se vyplatí nechladit na maximum

Experti navíc doporučují měnit kabinový filtr i po letní sezóně, kdy dojde k největšímu náporu a opotřebení. Respektive zanešení. Velmi často je doporučováno ošetření kabiny auta ozónem a tento proces lze jen a jen doporučit. Plyn by měl zabít vše, co je v kabině, a co je pro dýchání nepříjemné. Investice několika stokorun do této služby se vyplatí. Jedno pravidlo je vyzkoušené a funguje. A vyplatí se ho dodržovat.

iZdroj fotografie: droj fotografie: iStock

Je to respektování maximálního rozdílu pěti stupňů Celsia mezi vnější teplotou a nastavením klimatizace. Je-li venku 30 stupňů a řidič nastaví na klimatizačním panelu 18 stupňů Celsia, koleduje si o nachlazení. I když se nemusí jevit chlazení o pět stupňů méně proti okolí jako příjemné, je to dostačující. A zdravější než chladit na desetistupňový rozdíl. Vhodné je také klimatizaci vypnout včas před dojezdem do cíle, než řidič vystoupí zpět do horka. Šok pro tělo je pak menší. 

Před dojezdem do cíle je dobré klimu vypnout

Velkým problémem je pro motoristy to, když často vystupují a nastupují do auta, typicky jsou to závozníci, rozvážky zboží a podobně. Tam je lepší auto neklimatizovat, ale jezdit s otevřeným okénkem. Není to sice příjemné jako plně vychlazené auto, ale je to bezpečnější. Neustále střídání chladného a horkého prostředí je riskantní.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Když už používat klimatizaci, zásadní chybou je pomocí žeber v průduchách pouštět studený proud vzduchu přímo na sebe. Pokud toto člověk dělá, jde naproti rychlému nachlazení a zdravotním potížím. Ve chvíli, kdy z horkého prostředí řidič sedne do vozu a začne klimatizovat, zpotí se anebo už zpocený nasedá do automobilu. Přímý proud vzduchu pak promočené oblečení zchladí s následkem prochladnutí organismu a vzniku onemocnění. Lepší je chladný vzduch rozptýlit ve voze tím, že průduchy míří ne na řidiče a jeho posádku, ale do prostoru.

Jak používáte klimatizaci vy?

Zdroj: MensHealth
Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články