Sednout do auta, nastartovat a bez váhání jen tak vyjet je velmi riskantní. Tohle je věc, kterou musíte pokaždé udělat.
Stačí jeden jediný detail, jedno malé opomenutí. Stačí skutečně malá nepozornost a člověk je rázem o 2 500 korun lehčí. Stalo se mi to, když jsem si půjčil automobil od kamaráda, nezkontroloval jsem vše, co jsem zkontrolovat měl. A záhy jsem byl o dost peněz lehčí. Začnu tím, co jsme řešili v redakci AutoŽivě, s čím se setkal kolega. Tématem je povinná výbava auta, kterou většina řidičů vnímá spíš jako nutné zlo, něco, co se prostě musí splnit, aby byl klid. Jenže právě v tomhle přístupu se skrývá past, do níž už spadlo nepočítaně motoristů.
Problém může nastat zejména s půjčeným autem, vina je řidiče
Policista zastaví, otevřete kufr, on se podívá a najednou je problém. Ať už je to chybějící lékárnička, nebo třeba chybějící trojúhelník, pokuta může přijít rychleji, než by člověk čekal. Povinná výbava je v Česku jasně daná zákonem a její absence se neomlouvá. Přitom nejde o žádné složitosti, ale o pár základních věcí, které by měl mít každý řidič vždy po ruce. A přesto se stále najde spousta těch, kteří na něco zapomenou. Možná je to tím, že se pravidla v posledních letech několikrát měnila, a ne každý má čas sledovat všechny novinky.
Jenže je tady druhý úhel pohledu. Povinná výbava je menší a menší. Takže nemít ji v autě, to je už skutečně zahrávání si se zbytečnými problémy. Někdo si možná ještě pamatuje doby, kdy bylo nutné vozit náhradní žárovky, pojistky, dokonce i tažné lano nebo rezervní kolo. Dnes už je situace jiná, ale to neznamená, že by bylo možné povinnou výbavu úplně ignorovat. Základní sestava je vlastně docela jednoduchá, ale i tady se skrývá několik záludností. První a nejdůležitější položkou je lékárnička.
Povinná výbava je daná zákonem, není toho ale mnoho
Ta musí odpovídat aktuální vyhlášce, což znamená, že nestačí mít v kufru starou krabičku s prošlými obvazy. Lékárnička musí obsahovat přesně stanovené položky, včetně izotermické fólie, hotových obvazů, náplastí, škrtidla a dalších věcí. Každý kus má své opodstatnění a při silniční nehodě může rozhodovat o životě. Policisté kontrolují nejen přítomnost lékárničky, ale i její obsah a platnost. Prošlá lékárnička je stejný problém jako žádná. Další povinnou položkou je výstražný trojúhelník. Ten musí být homologovaný, tedy s příslušným označením, a hlavně snadno dostupný. Není výjimkou, že řidič má trojúhelník někde hluboko pod zavazadly.
To v případě nouze znamená zbytečné zdržení. Trojúhelník musí být připravený k použití během několika vteřin, protože při poruše nebo nehodě jde často o minuty. Třetí položkou je reflexní vesta. Ta musí být v dosahu řidiče, ideálně ve dveřích nebo v přihrádce, rozhodně ne někde v kufru. Vesta je povinná pro řidiče, ale doporučuje se mít ji pro každého člena posádky. V noci nebo za špatné viditelnosti je reflexní vesta otázkou bezpečnosti, nejen pokuty. Povinná výbava se liší podle typu vozidla, ale pro osobní auta platí právě tyto tři základní položky.
Kontrola před jízdou je pro řidiče povinností, hrozí pokuta
Rezervní kolo už povinné není, pokud má auto sadu na opravu pneumatik nebo je vybaveno pneumatikami typu runflat. Nebo pojistku se zajištěnou odtahovou službou. Česká pravidla jsou v tomto ohledu poměrně rozumná, je potřeba je dodržovat. Pokuta za chybějící povinnou výbavu může být až 2 500 Kč na místě. To je částka, která už dokáže zamrzet. To se tedy stalo kolegovi. Půjčil si auto, nezkontroloval si povinnou výbavu.
Vyjel, zastavila ho hlídka a on dostal pokutu. Já na tom byl podobně. Půjčil jsem si auto a vyrazil jsem na dálnici. Nezkontroloval jsem si, zda je zaplacená dálniční známka. Nebyla. Jel jsem, za chvíli za mnou světla. Policejní hlídka a hned ono „pane řidiči“. Na autě nebyla zaplacená dálniční známka. Hrozilo mi až 5 000 Kč. Dostal jsem 500 Kč. Tedy nedostal, zaplatil jsem, aby bylo jasno. Dostal jsem pokutu. Takže připomínka toho, že řidič je povinen před autem zkontrolovat vozidlo. Já dodám, že včetně dálniční známky.