Nová povinná výbava auta: Od teď začíná pěkně přituhovat. Řidiči budou mít na rozhodnutí jen pár sekund

Neutuchající aktivita úředníků EU vede k tomu, že výrobci přidávají stále nové systémy do svých automobilů. Otázkou je, jestli to má smysl.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Evropská unie řidiče opět překvapuje. Za účelem zvýšení bezpečnosti silničního provozu bylo rozhodnuto zavést nové nařízení. V roce 2024 by mělo vstoupit v platnost zavedení systémů detekce rozptýlení řidiče při jízdě. Z textu úředníků z Bruselu navíc vyplývá, že jimi navržený systém má být mnohem pokročilejší ve srovnání s těmi, které mnozí z nás mají ve svých automobilech a které varují před únavou za volantem Zvláštní. Každopádně, pojďme se na to podívat společně.

Systém, co ostřížím zrakem hlídá vaše oči

Související plány byly Evropskou komisí poprvé představeny 6. července 2022, kde se mimo jiné týkaly povinné výbavy nových vozů. Je to zajímavé, neboť sami výrobci už léta podobné systémy instalují. Tyto systémy jsou však určeny k upozornění řidiče a doporučení „kávy na parkovišti“, neboli oddechu, zkrátka varují před únavou. Nový systém bude výrazně sofistikovanější a především, budete mít opravdu krátký čas na reakci a „vracení se do normálu“. Jak to bude vypadat v praxi?

iZdroj fotografie: ATIC

Prvotní návrh Evropské komise předpokládá zavedení pokročilého systému varování před rozptýlením řidiče, zkráceně pojmenovaného ADDW. Předpokládá se, že se automaticky zapne, když rychlost překročí 20 km/h. Zrak řidiče bude průběžně analyzován ve specifických zónách. Celá myšlenka spočívá ve zvýšení bezpečnosti a eliminování situací, kdy se řidič rozptyluje například pohledem na telefon. Systém by jeho pohled měl nepřetržitě monitorovat a „odchylky“ okamžitě hlásit.

Na rozhodnutí a změnu máte několik sekund

Aha. Zkráceně řečeno, na palubě bude „hlídací kamera“, která bude neustále pozorovat, kam koukáte. A když se jí váš pohled nebude líbit, spustí varování a další signalizaci. Na řidiče, jejichž oči se přitom zahledí za „bezpečnou“ zónu, přesněji 30 stupňů pod očekávaný výhled na vozovku, začne systém reagovat. Pokud jsme zaneprázdněni pohledem (jinými slovy „koukáte, kam nemáte“) déle než 6 sekund, spustí se alarma. Po překročení 50 km/h se tato doba rozhodutí zkrátí na 3,5 sekundy. 

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Jinými slov, pokud se zahledíte na kolena spolujezdkyně, pojedete 56 km/h a váš pohled na nich spočine po dobu delší než 3,5 sekundy, auto začne reagovat a „vysílat varovné signály“. Na jednu stranu to dává smysl, na druhou stranu to nemusí být zrovna kolena slečny Veroniky‚ ale například nečekaná situace vpravo od vozidla, na kterou budu muset reagovat. A střídat tedy pohled před sebe s pohledem do boku, případně pravého zpětného zrcátka. Pochopí to ten systém?

Výrobci si budou moci zvolit vlastní variantu

Z toho, co je zatím aktuálně známo, budou moci výrobci vozidel rozhodnout o jeho podobě sami. To bude možná ještě zajímavější. Ve Volvu vás podobný systém „vypeskuje“ hodně ostře, ve Fiatu, kde Italové neustále koukají po dámách na chodnících, to bude benevolentnější. Ale vážně. Navrhovaná regulace počítá s možností manuálního vypnutí systému, který je zodpovědný za detekci rozptýlení řidiče. Volba bude tedy v důsledku na nás.

Jak to vidíte vy, dává vám podobný systém na palubě vozidla smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Nepřijde vám, že té regulace je z Bruselu už celkem dost?

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články