Některé prvky povinné výbavy si o změnu říkaly již delší dobu. Novinka poslouží řidičům ve všech směrech podstatně lépe, vyplatí se ale platit vyšší cenu?
Tuto situaci jsme snad zažili všichni: je noc, v tom horším případě ještě sněží, je mlha či hustě prší a naše auto náhle z nějakého důvodu vypoví službu. Tedy, s výjimkou těch, co posledních 10 kilometrů hypnotizovali ručičku palivoměru, ležící zcela nehnutě „pod nulou“ a doufali, že to na tu benzinku přece jen vyjde. Těm je důvod zcela jasný. Tak či onak jsme v takovém případě nuceni fungovat „v nouzovém režimu“. A pokud možno rychle a bezchybně. Nový prvek povinné výbavy by nám v tom měl pomoci. Pojďme se na něj s AutoŽivě.cz podívat společně.
V nejtěžší situaci se musíte spolehnout na dost nespolehlivé zařízení
Co jako první uděláte, pokud z nějakého důvodu zůstanete stát, auto dál nejede a za vámi musí dobržďovat další auta, neb zkrátka nečekají překážku v provozu? Pokyny jsou jasné: Co nejrychleji si celá posádka navleče reflexní vesty, po několikanásobném ujištění, že je možno vystoupit, vystoupí urychleně z vozu a podobně urychleně se dostane někam do bezpečí, ideálně za svodidla. Jeden z posádky (nejčastěji to bývá řidič) však musí ještě „vydolovat“ trojúhelník někde z míst, kde má povinnou výbavu.
A doručit jej co nejrychleji minimálně 50 metrů za stojící auto. Metry měřit nemusíte, stačí odkrokovat minimálně 60–65 kroků. A pokud to jenom trochu jde, nejít přitom po silnici, ale opět – ideálně někde za svodidly, nebo alespoň v bezpečí krajnice či odstaveného pruhu. Nemusím asi připomínat, že právě co nejvíc vpravo je dobré dostat i auto, když už tedy vidíme, že to dál nepojede. Odstavný pruh (pokud je) je optimálním řešením, jinak co nejvíce ke krajnici či svodidlům.
V 21. století bylo načase nahradit trojúhelník něčím lepším
Celá operace není zdaleka bez rizika, nemluvě o tom, že malý trojúhelník na silnici je cokoli, jen ne stabilní. Kdo jste ho někdy stavěli v prudkém, nárazovém větru, víte dobře, o čem mluvím. A nikde není záruka, že když ho postavíte a odejdete, tak že za 5 minut bude stále ve stejné, svislé poloze. Popravdě řečeno, odjakživa jsem jej bral za dosti „předpotopní“ řešení, funkční možná v době citelně menšího provozu na silnicích. Ale ne na těch dnešních, kde ho nejednou „sestřelí“ jedno z aut jedoucích za vámi.
Není tedy divu, že v dnešním světě, kdy v mobilu nastříháte video do televize za pár minut, případně uspořádáte videokonferenci přes celou zeměkouli, se moderní technika a technologie dostala i k tomuto lehounce předpotopnímu „zařízení“. Novinka si říká poněkud nezajímavě V-16 a jde o výstražné světlo, viditelné do vzdálenosti jednoho kilometru, a to i v dešti nebo mlze. Navíc automaticky odesílá polohu vozu záchranným službám. To nezní vůbec špatně.
Povinná výbava bude opět dražší, ale vyplatí se to
Statistiky z Evropské komise přitom ukazují, že takové systémy mohou snížit dobu čekání na pomoc o 30 %. Jen si to představte: místo paniky jen stisk tlačítka. A čekáte. Žádné volání, žádné popisování polohy, případně hledání kilometrovníku, abychom byli schopni popsat, kde to vlastně stojíme. Světlo se magnetem „přilípne“ na střechu a vy můžete do bezpečí za svodidla. Podle portálu Polskiobserwator je to revoluční změna pro bezpečnost.
Není divu, že po Španělsku, kde se V-16 poprvé dostalo do povinné výbavy, jej Evropská komise testuje mj. i v Německu nebo Francii. A je zřejmě jen otázkou času, kdy se dostane do povinné výbavy v celé EU. A i když to bude nepochybně dražší než skládací trojúhelník, tady bych si popravdě připlatil rád. Vozit něco podobného v autě znamená vozit s sebou značnou část klidu navíc. Jak to vidíte vy, mimochodem? Nebude se vám stýskat po klasickém trojúhelníku?