Přezouvání 2025 už klepe na dveře. Letos je všechno jinak – kdo neví, kdy a co obout, ten tvrdě zaplatí

Zodpovědnost se ozývá každý rok, anebo zákonná povinnost. Když ráno klesne rtuť a volant ztuhne, zimní pneumatiky přestávají být dobrovolné.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Je to stejně pravidelné jako daňové přiznání. Každý rok se to vrací se stejnou jistotou jako ranní námraza na skle a první fronta v pneuservisu. Přijde říjen, venku se ochladí a najednou jsme zase u otázky, která rozděluje řidičské tábory. Povinné zimní pneumatiky – jde o nutnost, nebo je to jen nafouknutá povinnost? A co všechno vyřeší celoročky? Když máte pocit, že poslední zima byla tak nějak „mírná“, víc a víc lidí o nich uvažuje. V redakci AutoŽivě řešíme otázku pneumatik průběžně. Takže si pojďme říct, co české předpisy skutečně chtějí a co je zdravý rozum. Zákon nepřikazuje „od 1. listopadu všem přezout“, jak se často traduje.

Letos je všechno jinak a málokdo to ví

Letos ale platí víc než kdy dřív, že stará pravidla už nefungují beze zbytku. Technologie se posunula, počasí se mění a hranice mezi „zimními“ a „celoročními“ pneumatikami se postupně stírá. Dnešní all-season modely mají směs i dezén na úrovni dřívějších zimních gum, zvládají chlad, déšť i sníh mnohem lépe než před pár lety. Proto se vyplatí znovu zvážit, jestli automaticky přezouvat, nebo dát šanci moderním celoročkám. Nejde už jen o pohodlí, ale i o to, že legislativa i reálné testy naznačují, že letos je všechno trochu jinak.

Zimní pneumatiky nejsou povinné v zimě, pokud není sníh?

Povinnost zimní výbavy na území ČR platí, pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, případně pokud lze takovou situaci vzhledem k počasí předpokládat. Pak všude tam, kde to stanoví dopravní značka Zimní výbava, a to ve vymezeném období. To je klíč. Předpis není kalendář, je to reakce na reálné podmínky. Jenže fyzika gumy na asfaltu kalendář má, jmenuje se teplota. Když klesne pod zhruba 7 °C, směs letní pneumatiky tuhne, ztrácí elasticitu a s ní i přilnavost. Takhle jednoduché to je. Zimní pneumatika má směs obohacenou o siliku a navrženou tak, aby zůstala poddajná právě v chladu.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Navíc s lamelovou strukturou dezénu, která se doslova zakusuje do mikrovrstev ledu a sněhu. Kdo někdy jel na letních po ranní námraze do kopce, ví, že nejde o reklamu výrobců, ale o čistou mechaniku. Ta rozhoduje v nejhorším možném okamžiku, při brzdění. Nejsilnější argument pro zimní gumy je jednoduché číslo. Testy brzdné dráhy z 50 km/h na mokré vozovce v chladu a na ujetém sněhu ukazují rozdíly v desítkách procent. Klidně 10 až 15 metrů na mokru při teplotách pár stupňů nad nulou, na sněhu ještě víc. Těch 10 metrů je přechod ze „zastavili jsme“ do „nabourali jsme“. Rozdíl mezi 1,7 tuny a brzdným koeficientem 0,7 versus 0,5 je hmatatelný.

Zákon dává možnost nepřezouvat, znamená to ale nejezdit

A v reálu? Křižovatka, přechod, výjezd z parkoviště, přesně tam, kde to nechcete přepočítávat. Už tady je jasné, proč povinnost není zbytečné sekýrování. Zima v Česku, to nejsou Alpy, ale není to ani Středomoří. Ráno +1 °C, odpoledne +8 °C a v noci bílá krusta, to je klasický scénář. Zimní směs je navržená právě na tuhle houpačku, letní nikoli. Teď k celoročkám, které poslední roky výrazně dospěly. Není fér je házet do jednoho pytle s gumami, které si pamatujete z doby, kdy byly kompromisem kompromisu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Moderní all-season pneumatiky se značkou M+S a symbolem alpského štítu se sněhovou vločkou (3PMSF) splňují zimní homologaci a v našich podmínkách dávají smysl. Ovšem ne pro každého a ne všude. Jejich filozofie je jednoduchá. Směs a dezén, které fungují rozumně v širokém teplotním spektru. V praxi to znamená, že na vodě a v chladu jsou výrazně lepší než letní. Na sněhu o úroveň níž než špičkové zimní, ale pořád použitelné. Naopak v letních vedrech se rozumné celoročky nechovají jako „gumové želé“.

V některých evropských zemích nejsou zimáky povinné

Ovšem musíte počítat s tím, že výkonná jízda, těžké auto a vysoké rychlosti po dálnici v teplotách 30 °C a výš jim berou dech i životnost rychleji než dobrému letnímu setu. Komu teda dávají celoročky smysl? Typický městský režim, roční nájezd do cca 10 až 15 tisíc kilometrů, převážně 50 až 90 km/h. Občasný výlet a zima ve střední nadmořské výšce. Bydlíte v nížině, jezdíte hlavně po udržovaných trasách a umíte přizpůsobit jízdu počasí? Potom jsou celoročky pohodlné řešení. Žádné přezouvání, žádný sklad druhé sady, žádné termíny v servisu. Důležitá podmínka, vybírat modely s 3PMSF a dobrými výsledky v nezávislých testech.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Ne nejlevnější M+S, co se tváří jako řešení všeho. Naopak žijete „nahoře“? Zima je u vás skutečná, sníh na cestě dny v kuse, ráno zmrzlo, odpoledne břečka, večer led, k tomu kopce a serpentiny. Pak dobrá zimní pneumatika vítězí bez diskuse. Stejně tak pokud taháte přívěs, vozíte rodinu přes hory nebo často jezdíte za tmy. Kvalitní zimní dezén s hlubšími drážkami, hustou lamelací a směsí, která funguje v mínusových teplotách. Jde o rozdíl nejen na sněhu, ale i v rozbředlém mokru, jak ho známe po posypu. 

Přezouváte na zimní?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články