Kruhový objezd je pro řidiče past. Nutnost dát přednost těm v pravém pruhu, zákaz blikat, povinnost blikat, tak jak to je?
Bez přehánění, tohle není přirovnání daleko od věci. V Polsku se debata o použití levého směrového signálu na kruhovém objezdu vrací jako bumerang. Nejde o novinku, ale o téma, na kterém se lámou interpretace i praxe. Jedni levý blinkr při „levém směru“ na rondelu považují za projev slušnosti a předvídavosti. Druzí za zbytečnost bez opory v paragrafu. Už jsme o tom psali, jak v polském prostředí tento problém rezonuje. A znovu nám k tomuto tématu chodí dotazy. V redakci AutoŽivě už jsme to vysvětlovali. Ale chápu. Lidé jezdí do sousedního Polska často a chtějí mít jasno.
Polské silnice, to je tak trochu divočina, divoký západ na kolech
V polské legislativě není jednoznačný návod, který by řidiče přiměl k povinnému zapnutí levého směrového světla už při vjezdu na okružní křižovatku. A právě proto je cenné, že existuje konkrétní soudní rozhodnutí, které tuhle šedou zónu významně projasnilo. A to nikoliv pocitově, ale z pozice aplikovaného práva. Zároveň ponechalo prostor pro zdravý rozum a čitelnost vůči ostatním na silnici. Východiskem je základní pravidlo, které na kruhovém objezdu platí stejně jako kdekoli jinde. Řidič je povinen včas a zřetelně signalizovat úmysl změny směru jízdy nebo změny jízdního pruhu a bezprostředně po provedení manévru přestat signalizovat.
Z toho lze vyvodit jednoduchou třífázovou logiku. Nejprve se signalizuje záměr, nikoliv hotový manévr. Pak se směrovka nechává zapnutá po dobu jeho provádění a bezodkladně po dokončení se vypíná. Co to podle Poláků znamená na kruháči v praxi? Je jedna situace, kdy má smysl mít směrovku zapnutou už před vjezdem. Jde o případ, kdy se kruh opouští hned prvním výjezdem, tedy prakticky „vpravo“. Tady je signál srozumitelný, protože oznamuje úmysl brzkého opuštění křižovatky. Na jednopruhovém okruhu se pravý blinkr standardně zapíná bezprostředně po minutí výjezdu, který předchází tomu zamýšlenému, a vypíná se po sjetí z okruhu.
Víceproudé kruhové objezdy jsou pro řidiče problematické
Na víceproudém kruháči do hry vstupuje ještě změna pruhu. Vedle správného načasování pravého blinkru před sjezdem je nutné upozornit i na přesun z levého do pravého pruhu. A to s dostatečným předstihem a samozřejmě s kontrolou situace vpravo vzadu a vedle. Tady přichází zásadní povinnost dát přednost těm, kteří v pravém pruhu jedou souběžně po obvodu nebo do něj vjíždějí zprava. Protože změna pruhu se řídí obecnými pravidly a nepřipouští manévry „na sílu“. Jádro sporné otázky zní, zda je při jízdě po kruhovém objezdu povinnost zapínat levý blinkr. Přesně to řešil i polský soud. V rámci našeho zákona je to nesmysl.
Za mě je to tedy nelogické kdekoli. Nicméně co na věc říkají česká pravidla? Základ je jasný, ten platí de facto všude, nejenom na kruhovém objezdu. Nicméně řidiče v sousedním pruhu nesmíte omezit. Řidič, který přejíždí z pruhu do pruhu, musí dávat znamení o změně směru jízdy. To je jasné. Zároveň nesmí ohrozit ani omezit vozidlo v tom pruhu, do kterého se chystá přejet, platí zde tedy obdobná pravidla jako při jakémkoli jiném přejíždění z pruhu do pruhu. Jak jsem říkal, tady jde o zažité postupy. Nic nového.
Bliká se pouze ve dvou případech, změně pruhu a výjezdu
Pokud jedete ve vnitřním pruhu a chcete vyjet ven z kruhového objezdu, blikáte? Ano. Musíte dávat znamení o změně směru. A když na to dojde, tak možná budete muset v rámci bezpečnosti objet kruhový objezd vícekrát. A teď jak je to s tím blikáním dál. Při vjezdu na kruhový objezd je zakázáno upozorňovat na změnu směru. Jinak řečeno, nesmí se blikat. A to ani když hned sjíždíte prvním sjezdem. Prostě při nájezdu na kruhový objezd se nebliká a hotovo. Jízda po kruhovém objezdu se považuje za přímou, proto se ani při projíždění rondelem nebliká.
Kdy se tedy bliká? Znamení o změně směru jízdy řeší § 30 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Tam se píše, že znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat včas před započetím jízdního úkonu s ohledem na okolnosti provozu na pozemních komunikacích.
Zejména na řidiče jedoucí za ním a na povahu jízdního úkonu. Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu, nepřejíždí-li z jednoho jízdního pruhu do druhého podle § 12 odst. 5, řidič nedává znamení o změně směru jízdy. Při vyjíždění z kruhového objezdu řidič je povinen dát znamení o změně směru jízdy. Bliká se pouze před výjezdem a při výjezdu z kruhového objezdu a při přejíždění mezi pruhy ve vícepruhovém objezdu.