Pokud nevlastníme elektromobil, musíme čas od času dojet k benzinové pumpě a načerpat palivo. Obecně se doporučuje jezdit k těm větším a známým, kde je větší jistota, že natankované palivo bude kvalitní. Naopak u menších, někdy i pochybně vyhlížejících čerpacích stanic může být s palivem problém. Nemusí zcela splňovat požadavky na kvalitu. Jak poznáte, že ho máte ve voze? Ukazatelů je několik.

Všímejte si chování vašeho vozu

Mezi časté projevy špatného paliva patří především to, že auto špatně startuje, nebo nenaskočí vůbec. Také může dojít k tomu, že na volnoběh výrazně kolísají otáčky a chod motoru postrádá určitou stabilitu. Též se může nekvalitní palivo podepsat na jízdních vlastnostech. Takových, kdy auto netáhne, stejně jako může ztrácet dynamiku a výkon. Někdy může při zrychlování docházet u určitému drhnutí a propadům nastupujícího výkonu.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Také byste si měli všímat i různých cizorodých zvuků, které mohou vycházet z motorového prostoru. Jak při jízdě, tak i při volnoběhu. Na místě je také zkontrolovat výfuk, zda není obalen vrstvou černých sazí. I to může značit problém. Též se mohou objevit i situace, kdy výrazně naroste spotřeba paliva.

Špatné palivo se dá poznat i pouhým okem

Dobré je vědět, že špatné palivo se dá poznat i pouhým okem. U čerpací stanice není daná vizuální kontrola reálná, ale pokud například plníte nádrž z kanystru doma, můžete si snadno zkontrolovat, jaké palivo do nádrže lijete. V první řadě platí, že benzin by měl být průhledný,bez jakéhokoliv výraznějšího zakalení. Na nekvalitu mohou ukazovat i různé skvrny, které se začnou tvořit na jeho hladině. Též se dá problém s palivem identifikovat podle zápachu, jelikož to méně nekvalitní může zápachem lehce připomínat nádech síry.

Jak se problémům vyvarovat?

Radu jsme lehce nastínili už na začátku. Vhodné je tankovat na osvědčených, známých, větších a kvalitních čerpacích stanicích, kde je jistota kvality přece jenom vyšší než u různých pochybných pump. Také nedoporučujeme tankovat do starých, roky nepoužívaných kanystrů. Jak proto, že nevíte, co v nich zůstalo, tak proto, že i palivo může postupně stárnout a měnit své kvalitativní vlastnosti.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com



Pokud už musíte tankovat na čerpací stanici, kde si nejste jisti kvalitou paliva, netankujte plnou. Ale pouze tolik, kolik vám dá k lepší pumpě. A zde nádrž naplňte. Tak případné nekvalitní palivo zředíte a zamezíte vzniku škod. Toto udělejte ještě několikrát, aby se podíl horšího paliva v nádrži minimalizoval.

Proč je nekvalitní a špatná palivo problém?

Odpovědí je celá řada. Primárně je třeba říci, že motor je konstruován tak, aby spaloval jenom určitou směs. Pokud ta postrádá požadovanou kvalitu, motor nejenom že nepracuje správně, ale může dojít také k jeho poškození. Opomenout ale nesmíme ani různé problémy třeba s ucpáváním filtrů, nebo dokonce i vstřikovačů. I to jsou důvody, proč bude nutné kvůli tankování špatného paliva navštívit servis.

Problémy ale mohou nastat také v tom směru, že se v případě paliva s vyšším obsahem vlhkosti může objevit koroze. U starších vozů tomu může být i přímo v nádrži, obecně potom v palivovém systému. Též mohou u nekvalitního paliva hrozit problémy s válci, které může zanechat cizorodé látky na jejich povrchu a vytvářet zde nežádoucí vrstvy.

Co dělat v případě problémů?

Pokud máte podezření na nekvalitní palivo, je na místě raději nikam nejezdit, odstavit své auto a nestartovat. Následně zavolat odtah a vůz převést do servisu. Zde by se měli postarat jak o odčerpání nádrže, tak i o vyčištění palivového systému. Samotné náklady by měly být na místě vymáhany právě po té čerpací stanici, ze které se vám nekvalitní palivo do vozu dostalo.