Před 198 lety byl vyrobený poslední Maluch. Dnes láká sběratele

                   

V září roku 2000 opustil výrobní linku poslední model vozu Fiat 126, který je mnohem lépe znám pod svou přezdívkou Maluch. Vzhledem k jeho velikosti se dá říci, že se se jednalo o typické městské auto, kterých je dnes na našich silnicích více než dost. Charakteristika tohoto modelu však byla přece jenom v něčem jiná.

Historie od roku 1972

Historie vozu se začala psát v roce 1972. To byl Fiat 126 poprvé představen, a to jako nástupce Fiatu 500. Nutno říci, že k tomuto představení došlo v Itálii a zde byla následně zahájena také výroba. O rok později se spustila i výroba v Polsku, kde se vyráběl vůz s modifikovanou karoserií a vzhledem. Měl vyšší podvozek, stejně jako oranžové blinkry, nebo i jinou masku chladiče. Takzvaný Polski Fiat 126p se ihned stal hitem na domácí půdě. Velmi rychle si získal přezdívku Maluch a také zájem jak polských, tak třeba i maďarských zájemců.

Byla vytvořena i řada unikátních verzí

Klasický Fiat 126 nebo Polski Fiat 126p nebyly to jediné, co bylo navrženo. Během let se objevila celá řada různých prototypů, které vycházely z klasické konstrukce vozu, která byla jenom lehce modifikována. Mezi nejzajímavější verze můžeme považovat variantu pouze s přední řadou sedadlem a velkým kufrem. Dále třeba Fiat Bombel, který by se dal přirovnat k dnešním pick-upům. Nechyběl ale ani kabriolet, nebo dokonce horská verze vybavená sněžnou radlicí.

Miliony prodaných kusů

A proč je Fiat 126 nebo Polski Fiat 126p tak ikonickým vozem? Jednoduše proto, že se jich vyrobilo a prodalo ohromné množství. Bylo to zhruba 4,7 milionu kusů. Z toho více než 3,3 miliony aut šlo na Export. A to mluvíme jenom o Polské výrobě. Kolik vozů jezdí po světě dnes, to bohužel nevíme. Stále více se však jedná o poměrně žádaný kousek mnoha sběratelů. Jak fanoušků, tak těch, co chtějí mít doma tento kus zajímavé historie.

Diskuze Vstoupit do diskuze
124 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články