Před 70 lety vznikla společnost LIAZ, výrobce ikonických nákladních vozů

                   

Prvního ledna roku 1951 vznikla společnost LIAZ, která byla výrobcem nákladních vozů značky Škoda. První auta se značkou LIAZ začala vznikat až o 13 let později. Bez tehdejších strojů by patrně nebylo možné zajistit chod socialistické republiky a některé LIAZky fungují a jsou využívány dodnes. 

Zkratka LIAZ pochopitelně znamená Liberecké automobilové závody. Výroba automobilů v Liberci probíhala od roku 1906, kdy společnost Reichenberger Automobil Fabrik, RAF zahájila výrobu osobních, nákladních a osobních vozů. Během první světové války se RAF spojila s Laurin & Klement z Mladé Boleslavi (dnešní Škoda) a automobilovou divizí Škoda v Plzni. Do doby, než začala druhá světová válka se zde vyráběly nákladní automobily a díly pro osobní automobily.

Po druhé světové válce převzal kontrolu nad závody stát a byla zahájena výroba nákladních automobilů v továrnách v Rýnovicích, Liberci a Mnichově Hradišti. Nová éra začala oficiálně, když byla v Liberci k 1.1.1951 založena nová společnost LIAZ. Obchodní název LIAZ se ale používal až od roku 1974.

Výrobní sortiment se rozšířil na přívěsy, těžké traktory, přívěsné traktory, plošinové nákladní automobily a motory. Společnost Liaz se rozšířila o továrny v Mělníku, Zvolenu (Slovensko), Velkém Krtíši (Slovensko), Přerově a Holýšově. Ještě v roce 1989 LIAZ vyrobil 18 000 vozidel a 23 000 motorů. LIAZ se byl jedním z největších výrobců automobilů v Československu. 

Dramatické politické změny ve východní Evropě po roce 1989 však přinesly změny. K 1.5.1992 byla zahájena privatizace a v srpnu 1995 Škoda Plzeň odkoupila 52,4% akcií. Název společnosti se změnil na Škoda Liaz as. Ekonomická situace společnosti však byla mnohem obtížnější. Nový produkt – Škoda Liaz Xena – nepomohl, konkurence byla příliš tvrdá. Poslední model, Fox, byl sklápěč, ideální vozidlo, ale přišlo příliš pozdě.

Od srpna 1998 jsou všechna vozidla pojmenována Škoda. V roce 1998 byl zvolen nový manažer, který byl šestým za posledních 8 let. V roce 1998 byla výroba pouze 309 nákladních vozidel, v roce 1999 pouze 133. 2000 Novým vlastníkem společnosti Liaz se stala slovenská společnost Sipox Holding. Nový název společnosti byl Liaz Sipox as.

Úplně poslední nákladní vůz Liaz byl vyroben 1.9.2003. Společnost nyní vlastní průmyslník Jaroslav Strnad a rýsuje se možnost, že by z výrobních linek opět sjížděly náklaďáky se značkou LIAZ na chladiči.

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články