Co dělat, když se motor přehřeje? Většina řidičů dělá jednu školáckou chybu, ta je pak stojí tisíce za opravu

Léto motoru s ohledem na přehřívání nesvědčí, ale uvařit auto se dá i v zimě. Zásadní je vědět jednu věc ohledně vypínání motoru.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Horké léto problém s přehříváním motoru umocňuje, ale nejde čistě o sezónní záležitost. Pokud není chladící systém v pořádku, může dojít k přehřívání motoru i v zimě během mrazů. Prázdninový provoz auta je však s ohledem na letní vedra co do přehřívání motoru obvyklejší. Existuje několik osvědčených způsobu, jak zabránit přehřívání pohonné jednotky. Jak na to?

Letní vedro teplotě motoru nesvědčí

Jedním z pravidel je, samozřejmě jak jinak, prevence. Pomáhá vyhnout se potíží ještě dříve, než nastanou. Před cestou v horkém dni je lepší zkontrolovat hladinu chladící kapaliny, a zároveň mít třeba lahvičku v autě do zásoby, kdyby byla třeba doplnit. Vizuální kontrola navíc pomůže odhalit mechanické poškození hadic nebo jiné symptomy možné závady. 

Auto - přehřívání interiéru - slunce a léto iZdroj fotografie: Depositphotos

Při jízdě a řízení je třeba stoprocentně sledovat provoz a okolí, přesto by měl ale řidič kontrolovat i stav budíků a ukazatelů. Čas od času se vyplatí mrknout na ukazatel stavu teploty motoru. Ideální je, když auto disponuje displejem teploty a řidič může situaci sledovat v reálném čase. A okamžitě ji řešit.

Motor nejvíce trpí při pomalé jízdě v kolonách

Nejčastěji dochází k problémům s přehříváním pohonné jednotky při vysoké vnější teplotě, když nedochází k rychlejšímu proudění vzduchu celým autem. Systém je nucen chladit pouze pomocí chladící kapaliny a ventilátoru. Jinak řečeno, dopravní zácpy mohou takto zasáhnout téměř jakékoli auto. Automobil stojí v zácpě, venku čtyřicet stupňů a na chladič proudí horké výfukové plyny z auta vpředu. Katastrofa.

iZdroj fotografie: Dacia

Zásadní věc je zůstat v klidu. Pokud řidič vidí, že auto začíná mít problémy a teplota motoru stoupá, měl by zapnout topení v autě na maximální úroveň. A hned, co nejrychleji, najít bezpečné místo k zastavení a odstavení vozidla. Tam otevřít kapotu a při běžícím motoru zkontrolovat, zda se teplota začíná stabilizovat. Neotvírat zátku chladící kapaliny!

Pozor, vypnutím se může motor poškodit!

Je důležité vědět, že okamžité vypnutí motoru může vést k problémům a k poškození automobilu. Jednak je obtížnější s autem manévrovat, s vypnutým motorem. Za druhé, nefunguje topení, které odvádí teplo z motorového prostoru a motor není ochlazován. Za třetí, pokud nemá auto dochlazování, nefunguje ani větrák. Pokud je i po zastavení zapnuté topení, otevřená kapota a teplota neklesá, dojde na vypnutí motoru.

iZdroj fotografie: Alamy

Než cokoli začne řidič v motorovém prostoru dělat, měl by počkat, aby všechny zahřáté komponenty alespoň částečně zavadly a nebyly vyloženě horké. Dvacet minut je ideální jako čas, než řidič zkusí otevřít víčko hrdla nádrže chladící kapaliny. Stále hrozí, že obsah vyběhne ven a opaří řidiče! Nejlepší je pracovat s opatrností a v rukavicích. Pokud pauza, dolití chladící kapaliny a kontrola nepomáhají, další krokem je pravděpodobně odtah a cesta do servisu.

Máte vy potíže s přehříváním motoru?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Ruská noční můra. Ukrajina je zřejmě i testovacím centrem pro vyspělé zbraně. Co vlastně útočilo na krymské letiště?
Události247.cz
Události247.cz
Západ může reagovat na jaderný krok ruského prezidenta hned několika způsoby
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jak je možné, že lidé přežili dobu ledovou: Museli být kreativní, zruční a dokonale sehraní
adbz.cz
adbz.cz
Zázvor je na podzim a v zimě k nezaplacení. Vypěstovat ho je hračka, navíc má až 3krát větší sílu než ten z obchodu