Prémiový benzín není pro všechna auta. Vysoká oktanová čísla mohou poškodit motor

Kdo tankuje prémiové palivo do starého auta s vysokým nájezdem, dělá chybu. Koleduje si o poškození motoru.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Paliva s vyšším oktanovým číslem by měla být kvalitnější, a to nejenom kvůli vyšší ceně. Řidiči, kteří tankují vysokooktanová benzíny a věří, že tím dělají motoru svého auta dobře, mohou mít pravdu. Ale pouze v určitých případech. Existují výjimky, u kterých naopak hrozí při tankování prémiového benzínu poškození motoru. Drahá a kvalitní paliva se totiž nehodí do všech aut. Čím dražší a kvalitnější palivo, tím vyšší výkon a nižší potřeba? 

Benzín 98 a více není pro každé auto, pozor na to

„Mezi mechaniky panuje určité přesvědčení, že prémiová paliva jsou vždy dobrá, anebo alespoň neškodí,“ říká expert na servi evropských a japonských automobilů, pan Pavlíček, a pokračuje „není to ale pravda, v určitých případech mohou prémiová paliva napáchat poměrně dost škody.“ Součástí prémiových paliv jsou takzvané antidetonační přísady, které mají zabránit vyhoření pístů a ventilů.

iZdroj fotografie: Škoda

Měly by být prevencí před poškozením hlavy motoru klepáním. Pokud motor není vybaven snímačem klepání, může palivo s vyšším oktanovým číslem zpomalit spalovací proces natolik, že motor ztratí svůj povodní výkon. Nemusí se děsit nikdo, kdo má moderní automobil starý pár let. „U nás v servisu sledujeme dlouhodobě vliv prémiového paliva na různé aspekty automobilu a jeho provozu,“ vysvětluje odborník Pavlíček, „můžeme potvrdit, že se dá vystopovat mírné snížení spotřeby, maximálně do pěti procent.“  

Stará auta s velkým nájezdem vysoké oktany nemilují

Podle experta je možné prémiovému palivu přisoudit určitý podíl na snížení spotřeby. Zvýšení výkonu odborník potvrdit nedokáže. „Změřit výkon lze na brzdě,“ říká expert, „a to děláme vlastně pouze když si řidič nechá naladit motor na vyšší výkon. Že by jen samotné palivo zvýšilo výkon motoru, to potvrdit nedokážu.“ Obecně vzato se dá říct, že prémiová paliva mohou motoru prospívat. Udržují ho v lepší kondici, mohou mírně snížit spotřebu.

Podle odborníka nastává ale problém u starých aut z devadesátých let. Na pozoru by měl měli být majitelé starých aut, která nejsou vybavena snímači klepání. „Problém může nastat u třicetiletých a starších aut s velkým nájezdem, „říká expert Pavlíček, „rafinační a mycí přísady přítomné v prémiových palivech mohou smýt nahromaděné nečistoty v motoru, které se smísí s olejem v olejové vaně. To by se mohlo jevit jako žádoucí, ale není tomu tak. 

Někdy je obyčejný benzín lepší, než ten prémiový

„Řidič má sice v autě čistý motor,“ vysvětluje odborník, „ale takto vyplavené karbonové usazeniny sníží těsnost pístu ve válci. Zmenší se tedy kompresní poměr, což má za následek pokles výkonu motoru, nikoli jeho zvýšení.“ Prémiové palivo do starého auta prostě nepatří. A nejde jen o výkon. „Detergenty používané v prémiových palivech mohou vymývat nečistoty obsažené v palivovém systému,“ dodává expert, „a to zase může poškodit vstřikovače.“ 

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Co mají tedy řidiči dělat, pokud chtějí i do starších aut tankovat nějaké lepší palivo? Podle experta je vhodným řešením netankovat benzín s vyšším oktanovým číslem, ale zorientovat se na trhu s aditivy a přidávat do paliva speciální přísady. Ty nebudou mít vliv na chod motoru spojený s časováním zážehu, přesto ale pohonné jednotce prospějí.

Co tankujete vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články