Jde o miliardy a těžit z toho budeme všichni. Nová investice automobilového giganta míří do Česka, co to znamená?
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Snad nebude tak špatně, jak se nám snaží média a politici vsugerovat. Nevím jak vy, ale já popravdě nečtu obecné zprávy. Ne že bych nechtěl být v obraze, ale je obtížné filtrovat relevantní informace od balastu. Který má šokovat a přinést vydavateli čtenost. Bez ohledu na to, jak kvalitní obsah je. V redakci AutoŽivě se snažíme o komplexní žurnalistiku a u jiných oblastí zpravodajství očekávám totéž. A v rámci pozitivního naladění nechci číst zprávy, jak rostou ceny a klesá kvalita života. Vidím to jinak. A jsem rád za každou zprávu, která informuje o pozitivních věcech.
V ČR funguje samozřejmě Škoda, dále je tady také Hyundai
Jako o tom, že se narovnává páteř tuzemského autoprůmyslu a nastavuje laťku ambicí o kus výš. Česká republika si zajistila jednu z největších zahraničních investic poslední doby přímo v odvětví, na kterém ekonomika z nemalé části stojí. Vedle zavedené dvojice Škoda a Hyundai vstupuje do hry další světové jméno s jasnou vizí, kapitálem a přidanou hodnotou. Ne v roli tiché montovny, ale jako technologický tahoun, který v Česku bude vyvíjet nejmodernější automobilové technologie. Že jde o značku Toyota, nepůsobí jako překvapení. Spíš jako logický krok ve chvíli, kdy se automobilový svět sune k elektromobilitě.
Evropa si pečlivě hlídá, kde a jak budou vznikat auta s nárokem stát se globální špičkou. Kdo sleduje dlouhodobé proudy kapitálu, ví, že zájem asijských firem o Česko není nový. Dominantně jde o Jižní Koreu a Japonsko, a není to jen o průmyslu jako takovém. I když právě výroba je tím, co dává smysl v zemi s technickou tradicí a silnou sítí dodavatelů. Investice od asijských společností citelně rostou a nejde výhradně o auta. Do statistik se promítá výroba elektroniky, ale i segmenty, které na první pohled nesouvisejí, gastronomie a přeprava. Řeknu to ještě jinak.
Miliardy Kč přitečou do Česka a těžit z toho budeme všichni
Samozřejmě že Toyota jako automobilka je značka, která je v Česku domácím hráčům i zákazníkům dobře známá. Myslím tím jako výrobce. Smysl asijských investic v Česku není jen v penězích. Přichází s nimi know-how a inovace, které se nedají koupit jen tak. České firmy a pobočky využívají kvalitní lokální personál za rozumnou cenu. Což je kombinace, která se těžko shání jinde. Není to model levné montovny podle čínského nebo indického mustru. Domácí pracovní trh umí vybírat, a tím pádem nutí investory respektovat standardy vyspělých ekonomik.
V důsledku toho se odehrává to nejdůležitější. Technologie se zafixují v regionu, a když se rozběhne zdravá rivalita, začnou padat rekordy v produktivitě i kvalitě. Konkurence je paradoxně výhodou, větší technologické soupeření je pro Japonce i Korejce výzva, bez níž by těžko zůstali globálně konkurenceschopní. Český automobilový ekosystém navíc drží příjemnou rovnováhu „ideálního množství“ firem, které jsou si blízko oborově, ale přesto si nekonkurují destruktivně. To je kombinace, která živí inovaci. A že máme odkud brát!
Toyota u nás není nováčkem, a to ani ve výrobě automobilů
Tady bych upozornil na to, že máme být na co hrdí. Na to, že automobilový průmysl se v Česku výrazně podílí na tvorbě HDP asi 10 %, posiluje kupní sílu obyvatel a v technologickém vývoji patří ke světové špičce. Zkrátka trh, který není přecpaný, ale je dostatečně rozvinutý a kvalitní, aby vytvářel tlak na lepší produkty, kratší vývojové cykly a odvážnější rozhodnutí. Když se vrátíme k tomu, jak „probudit“ zavedené značky, historie nabízí důležitý milník. V roce 2006 přivítaly Nošovice jihokorejský Hyundai Motor Manufacturing. Vznikla tím přímá protiváha pro Škodu Auto a není divu, že obě automobilky pravidelně okupují první dvě místa v prodejích vozidel v Česku.
Teď přichází další hráč z Asie, a rozhodně ne zanedbatelný. Toyota, jeden z nejprodávanějších výrobců automobilů na světě, který se dlouhodobě soustředí i na evropský a americký trh. Přitom nejde o nováčka, který by si teprve hledal kliku na dveřích. V roce 2005 se v Kolíně-Ovčárech rozjela tovární linka tehdejšího joint venture Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA), která se v roce 2021 definitivně přesunula pod křídla Toyota Motor Manufacturing Czech Republic s.r.o.
Tohle všechno je důležité pro pochopení, proč dnešní krok není „jen další investice“, ale viditelný předěl. Toyota totiž tentokrát přináší inovativní investici do výroby elektromobilů v celkové hodnotě 680 milionů eur, tedy přes 16,5 miliardy korun. A co je klíčové, půjde o první takový výrobní závod v celé Evropě.
Vycházím z dostupných zdrojů a detaily se mohou ještě změnit. Nicméně jsem rád za to, že je tady masivní investice do průmyslu na našem území. Ano, jestli jde jen o elektromobily, trochu mi to kazí radost, ale člověk nemůže mít všechno. Doufat v novou výrobní linku modelových řad Supra, Celica a MR2, to není z říše snů, ale nepokryté fantazie. Tak uvidíme, jak se věc bude dál posouvat.