Při předjíždění nákladních vozidel děláme fatální chyby

                   

Předjet pomalu jedoucí vozidlo považujeme za zcela běžný a standardní manévr. Takový, který by měl bez problémů a bezpečně zvládnout jakýkoliv řidič. I předjíždění však vyžaduje přemýšlení, plánování a dělání věcí správně. Zatímco předjet menší, pomalu jedoucí osobní vozidlo není pro většinu řidičů jakýkoliv problém, tak když se objeví náklaďák, může dojít na nejistoty, ale dokonce i chyby. Ty mohou být v některých případech dokonce fatální.

Následující informace jsou věnovány těm, kteří dělají při předjíždění nákladních vozidel řadu chyb. O některých možná vědí, o jiných nikoliv. My si společně zmíníme ty nejdůležitější, abychom se jich mohli v budoucnu vyvarovat.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Příliš krátká vzdálenost

Mnoho řidičů při snaze předjet nákladní vozidlo, například kamion, udělá tu chybu, že najede až těsně za něj. V tu chvíli má takový řidič nejenom problém s tím, že nedodržuje bezpečnou vzdálenost, za což může být v budoucnu i pokutován. Je tu i problém spojený s tím, že čím jsme za nákladním vozem blíže, tím menší rozhled máme a tím hůře vidíme dopředu. S každým metrem klesá možnost vidět před něho bez toho, abychom museli provést nepříliš bezpečný manévr vyjetí do strany, často i přes dělicí čáru.

Řada řidičů tento manévr komentuje slovy, že sice vědí, že s menší vzdáleností klesá i lepší viditelnost dopředu. Takto však jednají hlavně proto, aby se před ně nenacpalo další auto a aby se celá situace neopakovala až do cíle jejich cesty. Tím, že se na kamion nalepí, před ně nikdo nemůže a oni mohou jako první vyrazit vpřed.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Nesledování provozu za námi

Předjíždění nákladního auta pro většinu řidičů znamená nutnost mnohem více hlídat a sledovat, jak konkrétně to vypadá před námi. Důvodem je jak samotná velikost nákladního vozu, tak i první zmíněný problém s tím, že jsme v jeho těsné vzdálenosti.

Řada řidičů je tak zabrána do hlídání provozu před sebou, že zcela zapomene hlídat i to, co se děje za nimi. Klidně se může stát, že se k předjížděcímu manévru vydá i auto ze zadních pozic. Bylo od náklaďáku dále a mohlo si lépe zmapovat situaci, mohlo také vyrazit s lepším zrychlení a v případě dobrého výkonu se v době, kdy se chystáme předjíždět my, mohlo ocitnout už vedle nás. Proto než opravdu vyrazíte, zkontrolujte i zpětné zrcátko, zda skutečně můžete.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Předjíždění několika nákladních vozidel najednou

Třetí známou chybou je snaha předjet ne jenom jeden nákladní vůz, ale snaha předjet jich hned několik. Co se zdá na první pohled, jako jednoduchá věc se může jevit jako manévr, kdy půjde člověku o život. Pamatujte, že délka celé soupravy může mít až k devatenácti metrům. A k předjetí potřebujeme přece jenom nějaký čas. K tomu vezměme v potaz rychlost, dále rychlost případného protijedoucího vozidla a v tu chvíli člověku dochází, že udělal něco špatně.

Předjíždět několik kamionů najednou je tedy chybou, která se může vymstít. Správně by měl manévr vypadat tak, že se zařadíme před první předjeté nákladní vozidlo, znovu od začátku zhodnotíme situaci a v případě že je v pořádku, můžeme vyrazit kupředu.

Absence jakéhokoliv plánování

Velkou chybou při předjíždění nákladních vozidel je i jakákoliv absence plánování našeho manévru. Pokud máme silné auto s dostatečným výkonem, může to být skutečně zbytečné, jelikož stačí sešlápnout plyn a v okamžiku máme na tachometru rychlost potřebnou k předjetí.

Většina řidičů ale takový vůz k dispozici nemá. Při jízdou za kamionem je třeba akcelerovat z osmdesátky na vyšší rychlost tak, aby k předjetí mohlo dojít co nejrychleji a nejplynuleji. Začít proto podřazovat, sešlapávat plyn a vyjíždět až ve chvíli, kdy projede protijedoucí auto, je další z výčtu chyb. Správný manévr by měl souviset s dostatečnou vzdáleností mezi naším vozem a kamionem, v podřazení, v akceleraci a v rychlejším dojezdu nákladního vozu tak, abychom mohli přejet do protisměru už ve vyšší rychlosti a také ve chvíli, kdy protijedoucí vozidlo bezpečně projelo. V tu chvíli onen hlavní manévr nestartujeme s osmdesátkou, ale s podstatně vyšší rychlostí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články