Přihrádka před spolujezdcem má tajnou funkci, o které často řidiči vůbec netuší. Jak ji aktivovat?

Jak to zapnout? Není to nijak složité a řidiči mají rázem k dispozici velmi ocenitelný doplněk komfortní výbavy.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Schránka na rukavice. Ať už v angličtině nebo v němčině, má tohle místo v autě poměrně noblesní název. Na rozdíl od českého „schránka před spolujezdcem“. Jasně cítím ten historický, doslova vintage a retro nádech celé věci. Místo, kam si řidiči-gentlemani, ukládali rukavice poté, co dojeli do cíle. Glove box, Handschuhfach. Cítíte to také? Řekl bych, že přihrádka před spolujezdcem, tedy klasická schránka v palubní desce, je v každém autě naprosto běžnou záležitostí. Většina řidičů ji používá jako úložiště na doklady, servisní knížku, někdo tam má lékárničku, jiný zase sluneční brýle nebo balíček žvýkaček. Rukavice tam už má dnes málokdo.

Schránka pro rukavice to byla dřív, dneš má jiné využití

Myslím, že je tam nemá ani řidič Uberu, který mě nedávno vezl. Možná, že v jeho domovině, tipoval bych dálnou republiku bývalého Sovětského svazu, to i dnes patří k bontonu. Zpátky ke schránce před spolujezdcem. Málokdo si uvědomuje, že v některých vozech má tahle nenápadná přihrádka mnohem zajímavější funkci, než by se na první pohled mohlo zdát. Řeč je o možnosti chlazení, která je v posledních letech čím dál častější výbavou. Přitom ji spousta lidí vůbec nevyužívá, nebo dokonce ani neví, že ji jejich auto má. Přitom právě v letních měsících, kdy teploty v interiéru auta snadno přesáhnou 50 °C, může být tahle drobnost k nezaplacení. Že to nepotřebujete?

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Mike Robert / Creative Commons / CC-BY-SA

Kolega z redakce AutoŽivě, který má zkušenosti s diabetem, by mluvil jinak. Inzulín potřebuje mít v chladu, jinak se zkazí. Chlazená schránka v autě je tedy vítaným pomocníkem. Když jsem se s tímto systémem setkal poprvé, byl jsem upřímně překvapený, jak jednoduše, a přitom efektivně to celé funguje. Princip je vlastně velmi prostý. Výrobci využívají toho, že moderní klimatizace dokáže ochladit nejen vzduch v kabině, ale i v uzavřeném prostoru přihrádky. Většina aut, která touto funkcí disponují, má v zadní části schránky malý otvor nebo klapku, kterou lze otevřít nebo zavřít. Právě tudy proudí studený vzduch z klimatizace přímo do přihrádky.

Klimatizace naplno a za chvíli je nápoj ledový. Tedy skoro

Pokud tedy zapnete klimatizaci a současně otevřete tento ventilační otvor, začne se v přihrádce udržovat nižší teplota než v okolním interiéru. Výrobci často uvádějí, že při správném nastavení klimatizace může být v přihrádce až o 10 až 15 °C méně než v kabině. To znamená, že pokud je v autě například 25 °C, v přihrádce může být klidně jen 10 až 15 °C. To už je teplota, při které se dá bez obav uchovávat například čokoláda, nápoje nebo léky, které nesnášejí horko. Tak vidíte. Některé automobilky tuto funkci označují jako „chladicí schránku“ nebo „coolbox“, jinde je to prostě jen „klimatizovaná přihrádka“. V praxi to znamená, že pokud jedete na delší cestu a chcete si uchovat chlazený nápoj, stačí ho vložit do přihrádky, otevřít ventilační klapku a zapnout klimatizaci.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

V některých modelech je možné intenzitu chlazení dokonce regulovat, jinde je systém nastavený napevno. Zajímavé je, že tato funkce není výsadou jen luxusních vozů. Najdete ji i v běžných modelech střední třídy. Vždy ale záleží na konkrétní výbavě a modelovém roce. Pokud si nejste jistí, jestli vaše auto tuto možnost má, stačí se podívat do manuálu nebo prozkoumat vnitřek přihrádky. Pokud najdete malý otočný ventil nebo posuvnou klapku, je velmi pravděpodobné, že právě vaše auto chlazení přihrádky umožňuje. Aktivace je obvykle velmi jednoduchá.

Není to lednička, ale obsah umí relativně dobře vychladit

Nejprve je potřeba zapnout klimatizaci, ideálně na nižší teplotu, aby byl proudící vzduch co nejchladnější. Poté stačí otevřít ventilační otvor v přihrádce. Ten bývá nejčastěji umístěný v zadní části schránky, někdy je označený symbolem sněhové vločky nebo jednoduchým piktogramem. V některých autech je možné klapku zcela uzavřít, pokud chlazení nechcete využívat, což je praktické například v zimě, kdy byste naopak nechtěli, aby se v přihrádce tvořila námraza. Některé modely umožňují i částečné otevření, takže si můžete regulovat, kolik studeného vzduchu do schránky proudí.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Je ale potřeba počítat s tím, že účinnost chlazení závisí na výkonu klimatizace a na tom, jak dlouho je systém v provozu. Pokud jedete jen krátkou trasu, nemusí se přihrádka stihnout dostatečně ochladit. Naopak při delších cestách je efekt znatelný. Praktické využití této funkce je opravdu široké. Už jsem to zmínil. Kromě již zmíněných nápojů nebo čokolády je možné v přihrádce uchovávat například právě léky, které vyžadují nižší teplotu. Nebo kosmetiku, která by se v horku mohla znehodnotit.

Někteří řidiči využívají chlazenou přihrádku i pro převoz potravin, například když vezou domů z obchodu máslo nebo sýry a nechtějí riskovat, že se v autě rozpustí. Nebo svačinu pro děti. Je ale potřeba mít na paměti, že přihrádka není lednička. Teplota v ní nikdy neklesne pod bod mrazu. Ani se jí nepřiblíží. A při extrémních vedrech může být rozdíl oproti interiéru menší. Přesto jde o velmi praktickou vychytávku, která může zpříjemnit cestování nejen v létě. 

Máte ji v autě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články