Příprava staršího auta na STK nemusí být noční můrou. Přijímací technik prozradil, na co se zaměřit

Návštěva STK se stává pro mnoho majitelů starších vozů místy stresující záležitostí, jestli kontrolou „projdou“ nebo nikoli. Přinášíme deset tipů, jak určitě uspět.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Nebudeme asi daleko od pravdy, když napíšeme, že popisovaná situace je v dnešní době docela častá pro mnoho motoristů nebo rodin s napnutými rozpočty. Jejich desetiletým nebo dokonce ještě starším autům brzy „skončí technická“, na nové auto není (a ještě nějakou chvíli nebude, soudě dle aktuálního vývoje ekonomiky) a je tedy více než vhodné, aby vozidlo při kontrole na STK pokud možno „prošlo“. Co všechno je dobré pro to udělat a na co se zaměřit přinášíme pro vás právě v tomto článku.

Nikdo nemládne a naše auta už vůbec ne

Pro starší vozy, pokud to tedy nejsou zrovna opečovávané „youngtimery“ (případně i „oldtimery“) platí se železnou pravidelností následující poučka: čím více let „na křížku“, tím větší pravděpodobnost, že na STK „něco najdou“. Nikdo zkrátka nemládneme a naše auta pochopitelně nejsou výjimkami. Přesto není nezbytně nutné, abyste i s poměrně starým vozem odjížděli ze Stanice technické kontroly s oním nepopulárním „nezpůsobilé k provozu“.

iZdroj fotografie: iStock

Zeptali jsme se našeho známého, pana Jaromíra Š., který pracuje dlouhá léta v jedné ze stanic technické kontroly jako technik, aby nám a především vám dal několik tipů, jak při kontrole uspět. A jeho odpověď nás popravdě překvapila. Čekali jsme záplavu technických detailů od čepů přes tlumiče až po brzdové obložení, ale nakonec bylo všechno jinak.

Jeho odpověď přinášíme pro přehlednost v bodech, shrnutí pak v následující citaci: „Zkontrolujte a opravte opravdu pečlivě, co zkontrolovat a opravit můžete. My už z tohoto přístupu poznáme, že vám na vašem autě a jeho technickém stavu záleží. Zbytek nechte na servisu“

iZdroj fotografie: iStock

Jak je patrné, někdy nejde až tak o to, jestli dokážeme najít všechny závady, které na našem voze tušíme jako spíš o to, abychom měli v pořádku veškerou dokumentaci k vozu, povinnou výbavu stejně jako nesjeté pneumatiky nebo svítící světla. Někdo by si řekl, že jde o drobnosti, ale právě z těchto drobností se skládá celkový obrázek a počet závad, které se ve finále zaznamenají do protokolu o kontrole. Tady je několik rad, na co určitě nezapomenout:

10 bodů pro úspěšný průběh kontroly na STK:

  • zkontrolujte, že máte ve všech dokumentech uvedený stejný VIN kód vozidla
  • zkontrolujte všechna světla, u hlavních tedy dálkové/potkávací/parkovací, stejně jako směrová světla, mlhovky a světlo při zařazené rychlosti vzad
  • vyzkoušejte stěrače, doplňte případně kapalinu do ostřikovače. Pokud stěrače vydávají zvuky a spíše mažou, než stírají, vyměňte je
  • zkontrolujte výstražné zvukové znamení
  • projděte všechny prvky povinné výbavy stav:
    • autolékárnička – kontrolujte především expiraci všech položek
    • výstražný trojúhelník musí být homologovaný a musí být v pouzdře nebo jiném zabezpečení proti poškození
    • reflexní oděv / reflexní vesta v počtu sedadel pro daný typ vozu (!)
    • rezervní kolo správného rozměru, nahuštěné, nesjetý desén pneumatik
    • klíč na matice nebo šrouby kol,
    • funkční zvedák na zvednutí auta při opravě
  • zkontrolujte stav a opotřebení dezénu u pneumatik (hloubka dezénu min. 1,6 mm u letních, 3 mm u zimních, 1 mm pro motorky a čtyřkolky, možný postup za pomocí mince jsme již popisovali)
  • všechny pneumatiky dohustěte na předepsané hodnoty (k nalezení například na víčku nádrže, případně v manuálu k vozidlu)
  • vozidla s pohonem na plyn, tedy LPG nebo CNG musí mít vzadu na karoserii čitelný žlutý terčík s označením druhu plynu
  • zkontrolujte únik jakýchkoliv provozních kapalin, prohlédněte motor i jednotlivé hadice, zda-li nejsou někde patrné stopy unikání kapalin. Zkontrolujte místo, kde jste stáli před noc, jestli pod autem nezůstaly stopy po úniku
  • auto na STK dovezte pokud možno umyté, bez překážejících/větších věcí v interiéru
iZdroj fotografie: iStock

Závěrem: pokud si nejste jisti, svěřte vozidlo servisu

Pokud si nejste stavem vozu opravdu jisti, domluvte si termín ve vašem servisu s tím, že budete chtít vozidlo připravit na kontrolu v STK. Odborná prohlídka technického stavu vozu, vyřešení případných problémů a opětovná kontrola vámi již provedených úkonů zajistí hladký průběh kontroly na STK a protokol s bezproblémovým schválením vozidla do provozu.

Jakou máte zkušenost se STK vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články