5 z 6 řidičů platí za benzín a naftu víc, než musí. Patříte mezi ně? Víme, jak v létě snížit spotřebu

Snížit spotřebu o 10 % lze snadno, rychle a jednoduše. Většina řidičů ale naopak v létě jezdí zbytečně tak, že platí víc, než musí.

i Zdroj fotografie: Martin Strachoň / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Spotřeba paliva je sezónní záležitostí. Není pravda, že v zimě i v létě jezdí auto se stejným apetitem. Právě naopak. Existuje dokonce soubor činností, které přímo zvyšují spotřebu v létě, a řidiči o nich netuší. Vzhledem k cenám pohonných hmot je spotřeba tématem, které se týká téměř všech řidičů. Minimálně těch s omezeným rozpočtem.

V létě se jezdí jinak než v zimě a s tím souvisí i vyšší spotřeba

Podle servisního odborníka není zbytečné připomínat si, jakými jednoduchými kroky můžeme ušetřit každou korunu a vyhnout se zbytečnému nárůstu spotřeby. Na základě interních záznamů a zkušeností expert tvrdí, že se jedná o problém pěti řidičů z šesti. „Existuje pět základních faktorů,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „které mohou zvýšit spotřebu paliva během letního období.“ 

iZdroj fotografie: Pixabay

Expert pokračuje s vysvětlením, že letní sezóna je časem, kdy mnoho lidí vyrazí na dovolenou svými osobními automobily. „Zvyšující se spotřeba paliva může mít nepříznivý dopad na rodinný rozpočet, a proto je dobré znát faktory, které k ní mohou přispět.“ Prvním ze základních vlivů na spotřebu v létě je tlak v pneumatikách. Změna tlaku v pneumatikách může mít a má vliv na spotřebu paliva. Pokud většinu času jezdí řidič po hladkém povrchu, zvýšení tlaku v pneumatikách o 0,1–0,2 baru může přinést úsporu paliva kolem 1–2 %.

Koruna ke koruně a za rok jde úspora paliva do tisíců korun

I když se zdá, že tento krok může přinést jen malý efekt, úspora se postupně sčítá. Na sto litrů jsou to dva litry dole. Jinak řečeno na dvou nádržích může ušetřit řidič v průměru 80 Kč. To není málo, čtyři nádrže za měsíc, to je cca 300 Kč na úsporách. Za rok pak jde částka do tisíců korun. Výběr správného paliva může také ovlivnit spotřebu. Některé vozy mohou být citlivější na kvalitu paliva. Volba levnějšího nízkooktanového benzínu může zvýšit spotřebu a způsobit problémy s motorem. Naopak, dražší benzíny s vyšším oktanovým číslem mohou mít pozitivní vliv na životnost motoru.

7 důvodů, proč vám u auta dramaticky roste spotřeba. A jak ji stlačit zpět na minimum (2,2 litru na 100 km)

Dalším tématem je dilema klimatizace versus otevřená okna. Diskuse o tom, zda je lepší zapnout klimatizaci, nebo otevřít okna, je dlouhodobá. Oba tyto faktory mohou zvýšit spotřebu paliva. Odhaduje se, že jak klimatizace, tak otevřená okna mohou zvýšit spotřebu o 0,5–1,0 l/100 km. Většina odborníků doporučuje využívat klimatizaci, protože má méně negativních dopadů na komfort cestování.

Hygiena a udržování čistoty v autě mají vliv na spotřebu

Prach a nečistoty z okolí jsou zadržovány vzduchovým filtrem. Pokud je tento filtr znečištěný, může to omezit průtok čerstvého vzduchu k motoru a zvýšit spotřebu paliva. Včasná výměna filtru může přinést úsporu paliva kolem 2 %. Největším faktorem ovlivňujícím spotřebu paliva je styl jízdy. Prudké zrychlování, rychlá jízda a časté předjíždění mohou dramaticky zvýšit spotřebu paliva.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Klidná a ekonomická jízda může naopak snížit spotřebu. To samozřejmě nejenom v létě, ale i v zimě. Ale v zimě obvykle řidiči jezdí pomaleji a na kluzkém povrchu neakcelerují. Vědomé zaměření se na tyto faktory může přispět k úsporám paliva, a tím i k šetrnějšímu financování. V součtu může jít klidně o desetiprocentní úsporu. A to už jsou skutečně tisíce uspořených peněz za sezonu.

S jakou spotřebou jezdíte v létě vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články