Proč je nebezpečné dát si do auta baterii s vyšší kapacitou

                   

Když s nástupem chladného počasí začne baterie vozidla vykazovat zjevné známky opotřebení, nastává otázka její výměny. V takovém případě existuje logické pokušení nahradit starou baterii výkonnějším akumulátorem s vyšší kapacitou . Jak však ukazuje praxe, takové vylepšení není vždy bezpečné.

Proč auto potřebuje odolnou baterii je zcela pochopitelné. Představte si situaci – někdo využil část výdrže baterie při startování motoru v zimě, poté se přesouvá do dopravní zácpy, a do slotu je USB připojený telefon, běží klimatizace, jsou spuštěné světlomety a nechybí hlasitě puštěné rádio.

V této situaci silnější baterie poskytne více záruk, že nedojde k žádným problémům. Ale opravdu stojí za to umístit nejsilnější baterii pod kapotu, abyste se zbavili všech starostí s tímto předmětem?

Největší a nejsilnější autobaterie

V minulém století bylo možné instalovat největší a nejsilnější baterie do všech těch různých Škodovek, Žigulíků, Dacií a polských Fiatů, jediným omezením byl dostatek volného prostoru pod kapotou.

iZdroj fotografie: Škoda
Zdroj fotografie: archiv Škoda

S příchodem high-tech automobilů na trh se situace radikálně mění. Snad hlavní překážkou instalace jakéhokoli typu baterií se staly high-tech alternátory. V řadě nových, ne příliš nákladných modelů je tento modul vybaven samostatnou jednotkou (Battery Monitoring System), která reguluje nabití baterie nikoliv na 100%, ale na 80%, což se děje především z hlediska ekologie a maximální životnosti baterie.

Instalace autobaterie

Co se tedy stane, pokud nainstalujete autobaterii s velmi velkou kapacitou? Například v příručce je předepsáno použití baterie 50Ah a vložena baterie se 75 Ah nebo dokonce 90 Ah? Výsledek bude velmi nepříjemný.

Alternátory postavené na určitou kapacitu množství baterie nebudou neustále dobíjet výkonnou baterii (kvůli softwaru systému monitorování baterie), což pro majitele automobilu přináší řadu problémů.

iZdroj fotografie: Škoda
Zdroj fotografie: archiv Škoda

Jedním z možných scénářů je, že v důsledku chronického podbití baterie začne nezvratný proces sulfatace desek, v důsledku čehož se sníží kapacita a počáteční proud. V důsledku toho může být taková baterie kdykoli poškozena.

A nakonec taková baterie předčasně selže. Problém lze vyřešit pravidelným ručním dobíjením výkonné baterie ze stacionární nabíječky. Jak však víte, tento proces má řadu ale.

Chyby nabité a vybité autobaterie

V každém případě, aby se vyloučily nepříjemné scénáře, měli by se vlastníci ujistit, že jejich baterie jsou nabíjeny alternátorem co nejvíce. Za tímto účelem můžete zkontrolovat hustotu elektrolytu (vhodné pro baterie, ve kterých je elektrolyt kapalný, nikoli gelový). U studeného motoru s odstraněným terminálem lze pomocí hustoměru měřit hustotu elektrolytu ve všech oddílech.

iZdroj fotografie: PxHere.com

Pokud je baterie 100% nabitá, zařízení zobrazí 1,26 – 1,27 jednotek. Pokud je to méně, znamená to, že baterie není zcela nabitá. Druhým způsobem je měření napětí na svorkách baterie. Umístěte auto na parkoviště, počkejte, až motor vychladne, odpojte svorky baterie a připojte voltmetr. Pokud zařízení vykazuje hodnotu vyšší než 12,5 V, je vše v pořádku. Hodnota 12,7 V znamená, že baterie je 100% nabitá. Pokud je napětí nižší, musí se dobít. 

Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články