Specialista na autobaterie vysvětlil, proč je opravdu nesmysl dát si do auta větší kapacitu, než předepisuje výrobce

Baterie mají svoji přesně danou kapacitu, předepsanou výrobcem automobilu. Zvolit pak při nákupu větší baterii nic nevylepší, naopak to může být zdrojem problémů.

i Zdroj fotografie: Donald Trung / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Přichází pravá, nefalšovaná zima a s ní první ranní mrazíky. A také první případy, kdy nás naše starší baterie v autě nechá, lidově řečeno, „ve štychu“. Místo nastartování jen startér několikrát líně převalí klikovou hřídelí, aby to následně úplně vzdal, a to ještě v tom lepším případě. V tom horším uslyšíme po otočení klíčkem do startovací polohy jen ono zlověstné cvaknutí. A ticho. Následuje nastartování přes kabely, nabíjení, případně zjištění, že už se nevyplatí nic jiného, než koupit baterii novou. Pojďme se společně podívat na jednu častou chybu, kterou udělá nejeden majitel automobilu.

Méně je někdy více. Opravdu

V čem ona chyba spočívá? Přijdeme do obchodu (případně otevřeme internetové stránky libovolného prodejce) a začneme vybírat novou baterii. První, co bude prodavač chtít vědět (nebo podle čeho budeme vyhledávat na stránkách prodejce), je napětí a kapacita, kterou potřebujeme. Napětí je v drtivé většině 12V (řidiči kamionů nyní prominou) a kapacitu najdeme na staré baterii. Například 60 Ah. Pro jistotu se ještě můžeme podívat do příručky k našemu vozidlu, jestli to stejné doporučuje i výrobce.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A pokud i tady zjistíme, že je to 60 Ah, logicky bychom měli chtít stejnou, tedy 60 Ah baterii. Jenže. Jsme jako společnost postaveni už od nepaměti na principu „více je většinou lépe“. Více housek je lépe, více triček je lépe, více aut je pochopitelně také lépe. Každému dle jeho finančních možností. Tak proč bychom si „nedopřáli“ i tady? Když navíc najdeme „větší kapacitu v akci“, jinými slovy například 75 Ah za cenu 60 Ah baterie, případně ještě méně?

Zvolit kapacitu baterie, s kterou auto „nepočítá“, je opravdu medvědí pomoc

Pak stačí jeden prodavač, který nám řekne něco v duchu „Ta větší kapacita vám samozřejmě déle vydrží a vydrží i větší mrazy“, aby bylo rozhodnuto. A vy nadšeně kupujete větší kapacitu za menší peníze s tím, jaký jste právě udělali „deal roku“ a jak vám nová baterie bude roky dobře sloužit. Jenže, je to přesně naopak. Udělali jste právě jeden z nejhorších obchodů roku a k tomu jste si navíc zadělali na problém, který může být ve výsledku dražší, než jedna baterie v akci. O co jde?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Moderní automobily jsou totiž velmi složité, navzájem provázané „organismy“. Dnešní, sofistikované automobilové alternátory bývají vybaveny samostatnou jednotkou, nazývanou „Battery Monitoring System“. Jejím hlavním úkolem je regulace dobíjení baterie nikoli na 100, ale zhruba na 80 %, z ekologických důvodů a v zájmu udržení dlouhé životnosti baterie. A teď si představte, když místo 80 % z původních 60 Ah, začnete dobíjet na 80 % ze 75 Ah, nebo dokonce z 90 Ah.

80 % není vždy 80 %. A pocítí to vaše peněženka

Většině technicky založených čtenářů je již v tomto okamžiku myslím vše jasné. Ano, baterie bude ve finále dobíjena na podstatně menší kapacitu, například 55 nebo 60 %. V krajním případě pak může v důsledku chronického podbití baterie začít nevratný proces sulfatace desek, čímž se sníží kapacita a počáteční proud. Řešením by mohlo být pravidelné dobíjení stacionární nabíječkou v garáži, ale ruku na srdce: kdo to dělá? Odpověď je jasná. A řešení také: Pokud novou baterii, pak jedině přesně s tou kapacitou, která je doporučena v dokumentaci k vašemu vozu. Odměnou vám bude dlouhá životnost a jistota ranních startů. I teď v zimě.

Víte zpaměti, jakou kapacitu má baterie ve vašem voze?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články