Proč je v zimě manuální převodovka mnohem lepší než automatická

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Manuál je nejklasičtější a nejspolehlivější převodovka, automat se hodí v dopravních zácpách. Protože čeští motoristé objevují pohodlí, stále častěji dávají přednost dvoupedálovým autům. V zimě je však takové auto v mnoha ohledech horší než manuál. Proč jsou na tom v chladném počasí majitelé automobilů s manuální převodovkou lépe.

V zimě se auto potýká s větší námahou, což ovlivňuje i přenos energie. Všimli jste si někdy, že se po dlouhém pobytu v chladu při řazení “chroupala” kolečka? To znamená, že olej v klikové skříni zhoustnul. Každé převodovce svědčí, když se před provozem zahřeje. A po startu motoru to rychleji stihne manuál. Stačí jen nastartovat motor a nechat ho, aby běžel několik minut na volnoběh.

iZdroj fotografie: Pexels
Zdroj fotografie: Pexels

S „automatem“ je vše mnohem komplikovanější. Jeho pracovní kapalina se plně zahřívá pouze v pohybu. Proto pokud okamžitě dupete na plyn, je zaručené zvýšené opotřebení jednotky. A jednoho dne se to určitě projeví na jeho fungování.

Mimochodem, manuální převodovka také zpravidla vydrží mnohem déle. Zpravidla funguje správně, dokud nedojde k sešrotování vozu, zatímco automatická převodovka je obvykle před smrtí po najetí 200 000 km,i přestože je pečlivě udržovaná – podléhá včasné službě. A jiné převodovky nevydrží najeto 100 000 km.

iZdroj fotografie: Pixabay
Zdroj fotografie: Pexels

Dalším důležitým plusem klasického manuálu  je, že může ušetřit více paliva než automat. To je důležité zejména v zimě, kdy je spotřeba paliva znatelně vyšší.

Automobilem s „manuálem  je také snazší dostat se ze zajetí sněhu nebo bahna. Rychlým přeřazením páky z prvního rychlostního stupně na zpátečku a naopak můžete rozkmitat auto a vyjet ze závěje. Na automatu takový trik nebude fungovat.

Mimochodem, pokud má auto variátor, může se při procesu záchrany vozu z hlubokého sněhu snadno přehřát převodovka. Stejný efekt můžete zažít, když si opřete kola o vysoký obrubník a zkusíte se rozjet. Kontrola prokluzu ve variátoru je v tu chvíli na škodu. S manuálem nikdy takové problémy nezažijete.

iZdroj fotografie: Pixabay

Je také bezpečnější přepravovat přívěs nebo táhnout jiné auto s vozem, který má tři pedály. Stačí se jen lehce vzdálit od místa, aby se udržela přilnavost, a  manuál zvládne i dlouhou cestu. Pokud jde o automat, musíte si přečíst návod k použití. Je-li tažení u takového stroje zakázáno, je lepší neriskovat, jinak můžete jednotku spálit. V zimě to lze navíc zvládnout mnohem rychleji, protože silnice jsou špatně vyčištěné a jakákoliv prudká změna rychlosti znásobí zatížení převodovky.

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Matěj Hrnčíř

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nejmodernější obrněná vozidla Francie, VBMR Griffon, chrání i východní křídlo NATO. Specialitou je, že jsou ze 70 % z civilních dílů
Události247.cz
Události247.cz
K poražení Ruska bude zapotřebí daleko víc věcí, než si myslíme, tvrdí expert
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Česká firma MISURA přichází s novými produkty
adbz.cz
adbz.cz
Čištění žaluzií zabere jen pár minut díky pomocníkovi z houbiček. Jeho výroba je snadná