Proč měla některá auta půlená čelní skla? Skrývalo se za tím jedno nečekaně praktické řešení

Člověk se za historickými skvosty ohlédne tak či tak, nicméně při bližším pohledu ho u některých zaujme dělící lišta v polovině čelního skla. Proč tam vlastně je? Zjistili jsme pro vás.

i Zdroj fotografie: Karosa
i Zdroj fotografie: Tatra
i Zdroj fotografie: Tatra
i Zdroj fotografie: Praga
i Zdroj fotografie: Praga
i Zdroj fotografie: Jeep
i Zdroj fotografie: Jeep
i Zdroj fotografie: UAZ
i Zdroj fotografie: Tatra
i Zdroj fotografie: UAZ
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Záběry z vojenských filmů s Jeepem Willysem: půlené čelní sklo. Sovětské propagační fotky s UAZem: půlené čelní sklo. Naše Tatra 138 i 148: půlené čelní sklo. A autobusy 706 RTO, stejně jako novější ŠD 11. A další a další. Proč je tam vlastně ta dělící lišta mezi polovinami skla? Vždy musí dát víc práce to celé smontovat, než vsadit jedno sklo? Nebo? Pídili jsme se po původu tohoto řešení a zjistili zajímavou skutečnost, neb tvůrci podobných řešení uvažují zejména prakticky.

Výměna tabulek, nebo jiný fígl?

Přiznáme se, že nás v první chvíli napadlo, že se jednotlivé díly dají zaměnit. Praskne jedna polovina skla, vymění se za druhou. Tohle řešení je asi možné u onoho Willysu, kde je sklo rovné jako okenní tabulka (mimochodem podobně rovné čelní sklo má i první Fiat Panda – a jeho tvůrce Giorgio Giugiaro se kdysi vyjádřil, že právě čelního skla si u Pandy cení nejvíce) a půjde zřejmě zaměnit za „sousední“ díl. Ale třeba u našeho autobusu 706 RTO?

iZdroj fotografie: Karosa

Nebo u Tatry 138/148? I když tam si to zrovna s trochou fantazie dovedeme představit. Navíc, to co pochopíme u Willysu nebo ruského UAZu, tedy nebezpečí z případného vojenského střetu určitě nehrozí u našeho elegantního autobusu Škoda 706 RTO. Mimochodem, byl to opravdu skvostný kousek naší automobilové historie a co nevidět přineseme speciální článek věnovaný jeho luxusní verzi. Tomu, co vozil vedle řidiče neuvěříte. V roce 1958!

V nouzi zavolej příteli

Nezbývalo, než sehnat přítele na telefonu. Nečekali jsme, že se dostaneme k tvůrci Tatry 138 nebo 148, nebo dokonce Tatraplánu T600. Něco se ale nakonec podařilo a jeden kontakt jsme dostali. A odpověď (pronesená se smíchem) nás pobavila stejně tak, jako našeho ochotného rádce a designéra, nyní již v zaslouženém důchodu. Samozřejmě, šlo, ostatně jako vždy, o peníze. Jenže trochu jinak, než nás původně napadlo. Rozuzlení je tady:

iZdroj fotografie: Tatra

Tím hlavním důvodem není až tak snadná výměna jedné poloviny. Ale především to, že při tehdejší technologii nelepených skel končilo i sebemenší poškození kamínkem tak, že sklo prasklo přes celou šířku. Výměna drahá, zbytečná. Polovina se mění podstatně lépe, a především je 50% šance, že praskne sklo u spolujezdce. A tedy řidič může dál, byť poněkud větrněji (v horkém létě to může být naopak extra bonus) pokračovat v jízdě. A někdy opravdu jde i ta výměna… Chytré řešení, není-liž pravda?

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Přivítali byste retrospeciál o českých automobilech?

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
„K zemi půjdou jako kachny“, nové rychlopalné dělo je zabijákem stíhaček, dronů i plavidel. Doplní ho nezastavitelná raketa
Události247.cz
Události247.cz
Důchod nebude pobírat každý: Stát řekl, jaké práce se do penze nepočítají. Řada lidí bude muset živořit
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Proč královské ženy odpradávna musely rodit před velkým davem lidí: Některé kvůli tomu málem přišly o život
adbz.cz
adbz.cz
Jak z obyčejné pánve udělat nepřilnavou: Stačí trocha oleje a přibližně hodina času. Jídlo se na ni už nikdy nepřichytí