Proč může v zimě najednou přestat fungovat topení auta

                   

Jakmile teploměr klesne pod nulu, je zima nejen vám, ale i vašemu vozidlu. Někdy se ale stane, že A někdy se může stát, že zatímco motor vozidla si chvíli po nastartování lebedí v optimální teplotě, vy v kabině klepete zuby a nadáváte na studené topení, které ještě včera hřálo jako o život.

Jaké jsou nejčastější příčiny nefunkčního topení?

Motor se zahřívá, ale v kabině je jako v mrazáku. Jak to? Je to velmi jednoduché: topení nezvládá svou danou povinnost – ohřát prostor pro cestující. Kdo je na vině a kde hledat důvody, to jsou klíčové otázky, protože takové opravy mohou stát pěkný balík, který má po Vánocích málokdo k dispozici. Chcete-li vyřešit problém s co nejmenší ztrátou, musíte si poradit sami.

A začít je potřeba hned u toho, co je nejblíže: ventilátor samotného topení, který žene vzduch do kabiny, může v průběhu let „ztratit drive“, prostě se opotřebovat. Topení se zahřívá, ale horký vzduch se nedostane do kabiny. Tento problém není obtížné problém diagnostikovat: zvuk „vánku“, který by měl po přidání proudu vzduchu zesílit, buď není přítomen vůbec, nebo je příliš hlasitý. Nepřítomnost zvuků signalizuje buď spálenou pojistku, nebo poruchu motoru. Ale vrzání a skřípání signalizuje, že je potřeba díl opravit, než se úplně sesype.

iZdroj fotografie: Freepik
Zdroj fotografie: Freepik

Druhým na seznamu a prvním komplikovaným  problémem způsobujícím věčný chlad v kabině je vadný termostat. Chladicí kapalina i po zahřátí motoru nadále cirkuluje v krátkém okruhu a teplo se jednoduše nedostane z chladiče do topení. Bez ohledu na to, jak je samotné auto zahřáté, v kabině bude zima. Čištění a demontáž termostatu je zbytečná, vyměňuje se pouze za nový díl. Na druhou stranu, i když je v kabině chladno a nepohodlně, taková závada znamená, že vše ostatní je v pořádku a můžete vozidlem bez obav jezdit.

Dalším důvodem nedostatečné funkce topení může být netěsné nebo ucpané topení: cirkulace chladicí kapaliny je narušena, teplo proudí nerovnoměrně nebo vůbec. Jakákoli nemrznoucí směs se časem vysráží a většina systémů není zcela hermeticky uzavřena. Topení může být zvenčí jako nové, ale uvnitř může být ucpané. Kupodivu je potřeba i tento okruh někdy vyčistit.

iZdroj fotografie: Freepik

Příčinou nesprávného provozu topení může být také řídící jednotka. Pokud byly za čelním sklem zaznamenány „netěsnosti“, pak pod palubní deskou mohlo docházet k oxidaci a korozi, která se dříve či později dostane i k elektronice. Řídicí jednotka ovšem “nezemře” okamžitě: obvykle vše začíná problikávání přístrojové desky, někdy při startu nerozsvítí a při pohybu náhle ožije. Než se odebere do věčných lovišť, zkušený řidič, který si všiml nestandardního chování,  by měl vynaložit úsilí na její odinstalování, vyčištění a hlavně vyřešení skutečné příčiny poruchy.

Bílý kouř a nefunkční topení jsou klasickými příznaky prasklého těsnění pod hlavou válců nebo, ještě hůře, prasklin na samotné „hlavě“. Problémy s topením se obvykle objevují dříve než charakteristické výfukové plyny, proto by měl být provoz topení předmětem zvýšené pozornosti nejen z hlediska vlastního pohodlí, ale také pokud jde o „zdraví“ motoru, které je v takovém případě vážně nalomené.

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Matěj Hrnčíř

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Válka na Ukrajině je příležitostí pro rozvoj černého trhu se zbraněmi: některé se prostě mohou „ztratit“, třeba termobarické raketomety
Události247.cz
Události247.cz
Ruskové na frontě mění taktiku: Mají jen dvě možnosti, jak pokračovat, míní expert
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Nejkratší válka v dějinách trvala pouhých 38 minut. O život však bohužel přišlo přes 500 lidí
adbz.cz
adbz.cz
Jak utišit sousedova psa, který nechce přestat štěkat: Stížnost je nejzazší řešení, pomoci může obyčejná hra